ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ادامه ابهام در نحوه محاسبات برای خصوصی‌سازی

| جمعه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۵:۰۸ ب.ظ | ۱ نظر

در حالی که مدیران شرکت مخابرات و ارتباطات سیار بدون اطلاع‌رسانی عمومی پرسش از 38 میلیون مشترک مخابراتی را مبنی بر تبدیل ودایع ایشان به سهام در برخی شهرها آغاز کرده‌اند، ابهامات و پرسش‌های متعدد مبنی بر لزوم به روزرسانی نرخ ودایع مخابراتی در محافل رسانه‌ای و کارشناسی همچنان پابرجاست.

به گزارش «جهان‌صنعت»، در حال حاضر شرکت مخابرات ارزش کلیه اموال، ساختمان‌ها و... خود را جهت ورود به بورس، به روز محاسبه می‌کند اما ودایع مردم نزد مخابرات به روز محاسبه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این مورد می‌گوید: ‌براساس قوانین بابت ودیعه‌مشترکان به آنها سود پرداخت نمی‌شود.

صابر فیضی در مورد چگونگی استرداد ودیعه مشترکان و احتساب سود برای این ودیعه‌ها گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه تصمیمی در مورد نحوه محاسبه ودیعه مشترکان اتخاذ نشده است.

وی تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران تا پایان تیرماه نظرات تمامی مشترکان را جمع‌آوری می‌کند اما بدون‌تردید براساس قوانین موجود نمی‌توان بابت این ودیعه‌ها به مشترکان سود پرداخت کرد.

مشترکان سوبسید داشتند

اسماعیل غلامی، معاون امور آماده‌سازی سهام شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی در این باره می‌گوید: چون مشترکان تلفن نرخ مکالماتشان دولتی محاسبه می‌شده و از نرخ‌های سوبسید استفاده کرد‌ه‌اند، بنابراین ودایع آنها نزد شرکت مخابرات، نرخ روز نخواهد بود زیرا با تبدیل به سهام از نوسانات سهم استفاده خواهند کرد.

وی به ایسنا درباره به‌روز شدن ودایع مشترکان شرکت مخابرات برای تبدیل به سهامی‌ عام توضیح داد: نامه‌ای در این زمینه نوشته و مقرر شد تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود همچنین باید ریز این موارد مطرح و تا پایان اردیبهشت‌ماه ارقام مشخص و سپس تصمیم نهایی گرفته شود.

غلامی با اشاره به اینکه قرار نیست ودایع به ارزش روزشان حساب شود، خاطرنشان کرد: کسانی که سپرده‌های آنها نزد مخابرات بوده، نرخ مکالماتش دولتی محاسبه می‌شد بنابراین ارزش روز آنها ناشی از ارزان بودن و استفاده از سوبسید‌های قیمت‌های دولتی است هرچند که این نظریه‌ها مطرح شده اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

مخابرات طلبکار است

غلامی با اشاره به اینکه کمیته مربوط به واگذاری شرکت مخابرات معتقد است: مشترکان از نرخ‌های سوبسید استفاده کرده‌اند بنابراین از ارزش زمانی پولشان نیز استفاده لازم را به عمل آورد‌ه‌اند، تاکید کرد: اگر کسی در این زمینه معترض باشد، سپرده آن را به نرخ روز ارزیابی و نرخ مکالمات را نیز محاسبه می‌کنند. با این وجود مشخص می‌شود که مخابرات طلبکار می‌شود یا مشترک موردنظر.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان این مطلب که در گذشته سیم‌کارت دارای ارزش بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیم‌کارت نرخش به‌جایی رسیده که با نرخ سپرده یکی شده است؛ حال اگر کسی سپرده خود را تبدیل به سهم کند، برگه سهم است که افزایش یا کاهش نرخ پیدا می‌کند و تا زمانی که سیم‌کارت‌ها قیمت روزشان در بازار با قیمت‌های سپرده‌ها یکی نمی‌شد، نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم اما در حال حاضر این کار امکان‌پذیر شده است.

غلامی‌ سه هزار و 800 میلیارد تومان را میزان ودیعه مشترکان تلفن در دست مخابرات دانست و گفت: قیمت دارایی‌های مخابرات 13 هزار میلیارد تومان است که بدهی آنها چهار هزار میلیارد و 9 هزار میلیارد تومان نیز ارزش صاحبان سهام خواهد بود. این ارزش شامل سرمایه مخابرات و حقوق عمومی‌ بوده بنابراین به طور کلی، سه هزار و 800 میلیارد تومان مجموعه دارایی‌هایی است که در صورت توافق به سهام تبدیل خواهد شد.

ودایع باید «به‌روز» شود

اما فارس نیز در این باره نوشت: قوانین جاری از جمله ماده «623» قانون مدنی بر لزوم «به‌روز» رسانی ودایع 38 میلیون شرکای مخابرات )اعم از مشترکان تلفن ثابت و همراه( که مبالغ ودایع آنها در امر توسعه و گسترش شبکه‌های مخابراتی استفاده شده است، تصریح دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهمترین منبع سرمایه‌گذاری در مخابرات کشور، ودایع مشترکان مخابراتی بوده و شبکه‌های مخابراتی امروز کشور حاصل این سرمایه‌گذاری است، بنابراین براساس ماده 623 قانون مدنی ، باید ودایع 38 میلیون شــرکای مـــخابرات قبل از تبدیل به سهام «به نرخ روز» محاسبه و سپس به سهام تبدیل شود.

براساس این گزارش تاکنون از سوی مسئولان شرکت مخابرات ایران دو استدلال عمده بر عدم «به روز» رسانی ودایع مشترکان به شرح زیر بیان شده است:

صابر فیضی مدیر عامل مخابرات با اشاره به قرارداد امضا شده مشترکان در هنگام تحویل سیم‌کارت و خطوط تلفن ثابت گفته است: در قسمتی از این قرارداد مشترکان اتخاذ هرگونه تصمیم در مورد تعرفه و ضوابط مالی را بر عهده شرکت مخابرات ایران گذاشته‌اند و طبق این بند شرکت مخابرات ایران نمی‌تواند نسبت به احتساب سود ودایع اقدام کند.»

گزارش فارس حاکی است: در قرارداد فی مابین مشترک و مخابرات دقیقاً این جمله ذکر شده است :«کلیه مقررات جاری و مقررات وتعرفه هایی که بعداً از طرف مخابرات تصویب و بموقع اجرا گذارده شود بدون هیچ عذری رعایت و اجرانمایم.»

بر «مقررات جاری» که حاکم بر شرکت مخابرات است ، تاکید شده است بنابراین عبارت مذکورشامل «خصوصی سازی» که تابع مقررات جدید است ، نمی شود.

در ضمن واژه اصلی عبارت فوق « تعرفه» است و مبین توافق مشترک بر وضع تعرفه های جدید که براساس مقررات جاری الزاماً منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است ، می باشد.بنابراین، این استدلال فاقد وجاهت قانونی است .

اما دومین استدلال مسوولان مبنی بر عدم به روزسانی ودایع مشترکان این است که «به دلیل اینکه نرخ مکالمه در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار کمتر و ارزانتر است و نیز مشترکان از زمان پرداخت ودیعه تاکنون هزینه کمتری برای مکالمه پرداخته‌اند بنابراین ودایع به روز محاسبه نخواهند شد.»

  • ۸۶/۰۲/۲۱

نظرات  (۱)

ضمن مصاحبه با صاحب نظران لطفاً مطالب بیشتری در این خصوص ارائه نمایید - باتشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">