ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ادامه رقابت در تدوین دو طرح یکسان IT

| جمعه, ۲۴ اسفند ۱۳۸۶، ۰۴:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

برای تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات تلاش‌های بسیاری از سال 78 در کشور صورت گرفت تا به واسطه آن تعاریف مشخص و یکسانی از بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات به دست آید.

تعیین سیاست‌های استراتژیک و برنامه‌های عملیاتی فناوری اطلاعات برای برنامه سوم توسعه توسط شورای عالی انفورماتیک در سال 78، نخستین تلاش به منظور تدوین راهبردهای کلان توسعه IT کشور محسوب می‌شود و سال 84 را می‌توان سال کوشش برای تدوین راهبردهای کلان توسعه فناوری اطلاعات در کشور دانست که از آن جمله می‌توان به گردآوری نظام ملی فناوری اطلاعات توسط وزارت ارتباطات، بیانیه راهبرد ملی توسعه ICT کشور توسط دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری و تهیه چارچوب نظام جامع فناوری اطلاعات توسط شورای عالی فناوری اطلاعات اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات‌جمهوری اسلامی ایران، روز پنجم دی‌ماه سال 86 با حضور رییس‌جمهوری در هیات دولت تصویب شد که چهار کاربرد الکترونیکی اصلی آن شامل دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، فراگیری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را در اولویت قرار داده است.

چارچوب کلی این سند شامل بخش‌های توصیف کلی ویژگی‌های توسعه ICT، رویکرد کشور در توسعه فناوری اطلاعات، چشم‌انداز توسعه فناوری اطلاعات کشور و ساختار کلان IT کشور است و رویکرد ملی توسعه فناوری اطلاعات مطرح شده در این سند قرار است موجب افزایش کیفیت زندگی مردم، کاهش مشکلات و ضعف‌ها در بخش‌های مختلف و بهبود اداره کشور، نوآوری، توسعه دانش و ایجاد مشاغل گسترده و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی کشور شود.

به گفته عبدالمجید ریاضی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روی این سند، کارگروه علمی و تخصصی به مدت هزار و 200 ساعت کار انجام داده، همچنین بیش از 21 هزار نفر ساعت کار کارشناسی روی آن انجام شده است و از طرفی در این سند ماموریت‌های حوزه‌های راهبردی فناوری اطلاعات، اهداف بنیادین، راهکارهای طی کردن راهبردها در هر حوزه، اهداف کمی و شاخص‌ها آورده شده است.

در فاز اول نظام جامع فناوری اطلاعات کشور، هفت حوزه استراتژیک شناسایی که برای هر حوزه یک هدف کلان و برای تحقق هر هدف نیز چند راهبرد اساسی در نظر گرفته شده است و در این فاز هفت حوزه استراتژیک، 28 راهبرد اساسی و 133 راهکار دیده شده و شاخص‌های مربوط به حوزه ICT نیز بر اساس سند راهبردی فناوری اطلاعات مشخص شده است. این سند مبنای تدوین فاز دوم خواهد بود که در این فاز، برنامه عملیاتی سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تدوین خواهد شد.

در حال حاضر و در فاز دوم، طرح جامعی برای پیاده‌سازی سند راهبردی فناوری اطلاعات کشور در دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در حال تهیه و تدوین است که این طرح جامع در فاز مطالعاتی قرار دارد و قرار بر این است که تقریبا تا شش ماه آینده و توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی و معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شود.

به گفته ناصری، در حال حاضر کمیته‌ای متشکل از اساتید دانشگاه‌ها و صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات به منظور سیر مراحل تدوین این فاز تشکیل شده است که تلاش خواهد شد تا در طول تدوین برنامه عملیاتی نظام جامع فناوری اطلاعات، از نظرات و پیشنهادهای تمامی فعالان بخش خصوصی و دولتی در این حوزه استفاده شود.

وی در خصوص بخش‌های مورد بررسی فاز دوم اظهار داشت: اقدامات و راهکارهای عملیاتی کردن سند راهبردی، متولیان خصوصی و دولتی انجام اقدامات یادشده و شاخص‌های ارزیابی اقدامات از جمله مواردی است که پیش‌بینی می‌شود در فاز دوم نظام جامع فناوری اطلاعات کشور دیده شود. وی افزود: هفت حوزه این سند استراتژیک با یکدیگر مرتبط هستند و هیچ حوزه‌ای به تنهایی نمی‌تواند مسیر توسعه را دنبال کرده و به صورت مستقل عمل کند.

به گزارش سایت آی تی آنالایز در حالی که وزارت ارتباطات سرگرم تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات است، شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز در اقدامی مشابه و موازی سرگرم تدوین طرح توسعه و کاربردی فناوری اطلاعات است.

به گفته کارشناسان، هنوز از میزان هماهنگی این دو نهاد برای تدوین دو طرح مشابه از یک سو و اینکه کدامیک از این دو طرح سرانجام مشکل اجرایی به خود گرفته و اصولا ضمانت اجرایی خواهد داشت، اطلاعی در دست نیست.

این در حالی است که بر اساس اخبار منتشره پس از لغو طرح ادغام شوراها، نهادهای موازی در حوزه فناوری اطلاعات بدون هماهنگی با یکدیگر همچون گذشته سرگرم اجرای طرح‌های موازی با یکدیگر هستند!

به اعتقاد فعالان حوزه فناوری اطلاعات مسایلی از این دست از جمله تبعات ادغام نشدن شوراهای موازی محسوب می شوند.

  • ۸۶/۱۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">