ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارایه خدمت الکترونیکی به شرط احراز هویت

| دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر ارتباطات گفت: طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، داشتن سیستم شناسایی هویت الزامی شده و تا پایان سال ارائه خدمت به شهروندان ایرانی منوط به داشتن شناسه هویت یکتا و هویت مکان یکتا می‌شود.

رسول سرائیان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در یک نشست خبری از الزامی شدن داشتن هویت یکتا و هویت مکان یکتا برای ایرانی‌ها در دریافت خدمات خبر داد و اظهار داشت: طبق مصوبات قانونی هر ایرانی باید یک کد ملی به علاوه یک آدرس مکان یکتا داشته باشد و ارائه خدمات به افراد تنها با احراز این دو شناسه امکانپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: مقدمات انجام این برنامه در حال حاضر آماده شده و سامانه‌ای برای ثبت کدملی و کدپستی و استعلام کدپستی وجود دارد که از پایان سال آینده این برنامه به طور کامل اجرایی می‌شود.

وی تأکید کرد: مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در الزام وجود سیستم هویت برای ارائه سرویس به تمام افراد حقیقی و حقوقی یک برنامه اجرا شده در دیگر کشورها است و در اغلب کشورها یک سیستم شناسایی برای احراز هویت افراد در ارائه سرویس‌ها وجود دارد.

سرائیان با اشاره به 4 مرحله برای تکامل توسعه دولت الکترونیک در کشور گفت: مراحل فیلدهای داده‌ای، مرکز تبادل اطلاعات، سکوی داده‌باز و گام تحلیل و تجاری‌سازی پیش‌بینی شده که گام چهارم نیز تا پایان سال اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ارزش اقتصادی داده‌های باز گفت: سالانه 3.2 تا 5.3 تریلیون دلار ارزش داده‌های باز ارزیابی می‌شود.

وی از اتصال 143 دستگاه به مرکز تبادل اطلاعات دولت و ایجاد 285 خدمت خبر داد.

سرائیان با اشاره به ارائه نسخه آزمایشی دولت الکترونیک گفت: 50 خدمت ارائه شده که 30 خدمت در بستر کددستوری و 20 خدمت در بستر اپلیکیشن است.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی مرکز ماهر در برابر رخدادهای امنیتی سایبری اظهار داشت: مرکز ماهر کار حساسی انجام می‌دهد و شاهد تلاش شبانه‌روزی همکاران این مرکز هستم. البته با توجه به توسعه فضای مجازی طبیعی است که نیاز به ابزارهای قوی‌تری برای پوشش حوزه حملات دارند و حتما این مرکز نیازمند تحول و برنامه‌ریزی مجدد است. همچنین اصحاب رسانه نیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که نوع تعامل و نظام پاسخگویی این مرکز با کسب و کارهای معمولی متفاوت است اما باید برای نیاز پاسخگویی رسانه‌ای ماهر نیز قاعده‌ای را تعریف و انتظارها را قانونمند کنیم.

سرائیان در پاسخ به سوال فارس درباره حمایت سازمان فناوری اطلاعات از تسهیل مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های بومی و اقدامات فنی در اطمینان‌بخشی به امنیت پیام‌رسان‌های بومی اظهار داشت: علاوه بر امکانات فنی وزارت ارتباطات برای پیام‌رسان‌های بومی تقسیم کار توسط مرکز ملی فضای مجازی انجام می‌شود و در حمایت از داده‌های کاربران در پیام‌رسان‌های بومی جلسات فشرده‌ای بین سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی و مرکز پژوهش‌های مجلس برای تدوین قانون حریم شخصی در جریان است تا این موضوع نه در قالب یک طرح بلکه در قالب یک لایحه ارائه شود. تلاش می‌کنیم این موضوع در هیأت وزیران تصویب و به مجلس ارائه شود.

وی همچنین از دریافت وام 5 میلیاردی توسط سه پیام‌رسان بومی خبر داد و گفت: یک پیام‌رسان نیز مراحل آخری وام را پشت سر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: تا سال 2025 حدود 25 درصد اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پارامترهای اقتصاد چگالی اقتصاد دیجیتال به معنای میزان دیجیتالی شدن اقتصاد کشورها است که با شاخص بهره‌وری کل در کشورها تناسب دارد و هر 10 درصد افزایش چگالی اقتصاد دیجیتال به معنی 4 دهم درصد افزایش بهره‌وری در کشورهای توسعه‌یافته و 0.6 درصد در کشورهای نوظهور است.

وی با اشاره به شکاف 11 درصدی ارائه خدمات در کشور با دنیا گفت: پرکردن این شکاف باید با خدمات انجام شود.

وی گفت:‌برای این راهکار توسعه دولت الکترونیک و توسعه زیرساخت‌های محتوا و کسب و کار راهبرد اصلی سازمان فناوری و اطلاعات ایران شده است که تحقق این راهبردها باعث بزرگ شدن سهم خدمات در کشور طی سال 97 و دو سال بعد خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">