ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارایه طرحی دیگر از سوی دبیر شورای عالی IT

| يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۸۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

با راه‌اندازی شبکه‌ی علمی کشور علاوه بر اتصال دانشگاه‌ها، بستر آزمایشی برای انجام فعالیت‌های علمی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آماده می‌شود و تمامی شبکه‌های دانشگاه‌ها به شبکه‌ی علمی کشور متصل خواهند شد.

عبدالمجید ریاضی - دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات - در گفت‌و‌گو با (ایسنا) با بیان این مطلب درباره‌ی شبکه‌ی علمی کشور اظهار کرد: با راه‌اندازی شبکه‌ی علمی کشور خدمات پردازش بالایی ایجاد می‌شود که در صورت نیاز به پردازش بالا، رایانه‌ها و شبکه‌های مذکور به کمک یکدیگر خواهند آمد.

وی استفاده‌ی دانشگاه‌ها از نرم‌افزارهای یکدیگر توسط شبکه‌ی علمی را از مزایای این شبکه برشمرد و تصریح کرد: با این کار محتویات علمی تولید شده تمامی دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان کشور قرار می‌گیرد.

به گفته‌ی ریاضی شبکه‌ی علمی وزارت علوم با هدف ایجاد بسترهای لازم و سرویس‌های مناسب جهت سهولت دسترسی کاربران به منابع علمی فعالیت می‌کند؛ همچنین یکی از ماموریت‌های آن علاوه بر ایجاد بستر مناسب انتقال و تولید اطلاعات، ایجاد ارتباط بین مراکز و موسسات علمی و دانشگاهی است.

او افزود: بر این اساس، واحدهای توسعه و تحقیق مراکز علمی با اتصال به این شبکه، ارتباط لازم را با بخش علمی کشور برقرار کرده و از سرویس‌ها و منابع اطلاعاتی آن بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه پورتال علمی کشور طراحى و مراحل امکان سنجی آن سپری شده تاکید کرد: در این پورتال که در فاز اجرایی قرار دارد، همه منابع کتابخانه‌یی و اطلاعات مراکز علمی و دانشگاهی برای کاربر در هر مکانی با متصل شدن به این شبکه قابل دسترسی می‌شود.

بنا بر اعلام شبکه علمی کشور با استفاده از بستر مخابراتی تا کنون در بیش از 40 شهر کشور قریب به 270 مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی را با پهناى باند حداقل 64 کیلو و حداکثر دو مگابیت بر ثانیه به هم متصل کرده است.

به گزارش ایسنا این اظهارات در حالی است که طرحی با عنوان ایجاد شبکه علمی به منظور پاسخ‌گویی به نیاز اطلاعاتی و ارتباطی روزافزون مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و امکان تبادل داده بین این مراکز در دهه گذشته از طرف سازمان پژوهش علمی و صنعتی ایران مطرح و در آذرماه 79 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که عمده کاربران آن را دانشگاه‌ها، مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهش، همچنین اساتید، اعضای هیات علمی، محققان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.

اما وزارت ارتباطات نیز بر راه‌اندازی پایلوت اولیه شبکه‌ی علمی در شهر تهران تاکید دارد که البته مقدمات طراحی این شبکه از سال گذشته آغاز شده بود، اما ظاهرا به دلیل این که همه دانشگاه‌ها به فیبر نوری مجهز نبودند، راه‌اندازی آن به تاخیر افتاده است.

  • ۸۶/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">