ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارایه لایحه نظارت آنلاین پزشکی به مجلس

| دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بیمه مسئولیت پزشکان برای مصون بودن از تعقیب قضایی و حمایت در پرداخت خسارت مصوب شد؛ ارائه لایحه نظارت آنلاین پزشکی از طرف دولت و وزات بهداشت را پیشنهاد کرد.

محمدحسین قربانی تسنیم، درباره مسئله خطا، اشتباه و قصورات پزشکی در کشورمان و همچنین نقش قانونگذار برای حمایت از بیماران و همچنین خدمت دهنده (پزشک و پرستار) اظهار داشت: خطای پزشکی امری اجتناب ناپذیر است که در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رخ می‌دهد و فقط مربوط به پزشکی ایران نیست، زیرا مقوله پزشکی در یک چارچوب و اصولی تعریف می‌شود که آزمون‌های خطا، اشتباه و قصورات نیز در آن دارای فراز و فرود است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین خطای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد ولی به فراخور کشورها - آمارها نیز بالا و پایین است منتها در بحث رسیدگی به این مقولات در ایران سازمان نظام پزشکی به عنوان صنف پزشکی و کارشناس به خطا، اشتباه و قصورات پزشکی می‌پردازد کما اینکه تعزیرات و نهاد قوه قضاییه نیز می‌تواند در این باره ورود کند تا حق بیماری ذایل نشود.

قربانی درباره نابسامانی در رصد و ثبت خوداظهاری‌ها در مقولات خطا، اشتباه و قصورات پزشکی و پرستاری تصریح کرد: این به دلیل ضعف ساختاری در کشورمان است زیرا اصلاً ما در ایران در بحث نظارت ضعیف هستیم و سیستم جامعی در این باره وجود ندارد و این خلاء کاملاً احساس می‌شود.

وی درباره وظیفه حاکمیتی مجلس درباره نظارت‌ها عنوان کرد: بنده به عنوان نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این آمادگی را از طرف مجلس اعلام می‌کنم تا در صورت ارسال لایحه نظارت آنلاین پزشکی از طرف دولت و وزارت بهداشت به آن بپردازیم تا بتوانیم یک سیستم جامع و آنلاین برای خدمات پزشکی و پرستاری ایجاد شود.

قربانی تصریح کرد: کما اینکه در برنامه توسعه ششم جدا از اینکه بیماران می‌توانند همانند گذشته از طریق سازمان نظام پزشکی حقوق خود را در حوزه پزشکی پیگیری کنند، از طریق نهادهای به مانند تعزیرات و قوه قضائیه نیز حق و حقوق خود را مطالبه کنند و محدودیتی در این باره ایجاد نشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره حمایت‌های قانونی از خدمت دهنده‌های حوزه سلامت نظیر پزشک و پرستار در زمان خطا، اشتباه و قصورات نیز عنوان کرد: برای این امر در هفته ای که گذشت در برنامه ششم توسعه مصوب شد تا پزشکان بیمه مسئولیت شوند که با پوشش این بیمه، کادر پزشکی از تعقیب قضایی مصون و در پرداخت خسارت تحت حمایت مالی قرار خواهند گرفت.

  • ۹۵/۱۰/۲۷

وزارت بهداشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">