ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از هفته آینده با کپی CD برخورد می شود

| شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۸۶، ۰۴:۱۲ ب.ظ | ۱ نظر

از هفته آینده و با عملیاتی شدن ستاد سامان‌دهی کپی‌رایت، CD‌های کپی همچون چک پول تقلبی، دست هر فردی باشد، جرم تلقی شده و نیروهای انتظامی، حتی بدون وجود هرگونه شاکی، نسبت به عاملان و دارندگان آن معترض شده و برخورد خواهند کرد.
محمدامین شهرستانی، رئیس مجمع ناشران الکترونیک، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، از عملیاتی شدن ستاد سامان‌دهی کپی‌رایت از هفته آتی خبر داد و اظهار داشت: با ابلاغ بخشنامه‌ از سوی دادستانی به تمامی 500 و اندی شعبه، عدم رعایت کپی‌رایت نرم‌افزار، از حالت جرم خاص به جرم عام تبدیل شده و توسط دادستان‌ها مدیریت و آن‌ها به عنوان مدعی‌العموم با این جرم برخورد گسترده خواهند شد.

وی، افزود: با این بخشنامه، هر ضابط اجرایی قانونی، همچون نیروهای انتظامی برای برخورد با این جرم، احتیاجی به شاکی ندارند و می‌توانند با دارندگان CDهای کپی، برخورد قانونی داشته باشند، در صورتی که در حال حاضر، نیروهایی انتظامی تنها در صورت داشتن شاکی، اجازه برخورد دارند.

وی، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب، با بازجویی از دارندگان CDهای کپی شده، به صورت پلکانی، فرد اصلی و عامل شکستن قفل نرم‌افزار مشخص و دستگیر خواهند شد.

رئیس مجمع ناشران الکترونیک، با بیان این مطلب که برخورد قطعی با این مجرمان، حداکثر از فصل تابستان آغاز می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه شبکه دادستانی کشور به دلیل گستردگی قادر به برخورد با این جرم است و با عملیاتی شدن آن، اتفاق محکم و جدی در کشور رخ خواهد داد.

  • ۸۶/۰۳/۱۲

نظرات  (۱)

این اصلا منطقی نیست. اولا منظور از CD کپی چیست؟ اگر CD فیلمها و نرم افزارهای ایرانی باشد. البته همه بر حفظ کپی رایت آنها در کشور موافق هستند.اما در مورد نرم افزارهای ایرانی باید گفت چون اکثرا نرم افزارهای ایرانی محصولاتی ویپه شرکتها هستند مثل سیستمهای حقوق و دستمزد، حسابداری، هنری (مثلا خط نستعلیق) و مانند آن چنین بخشنامه ای بی معنا خواهد بود زیرا کارکنان ادارت اختیار و مسئولیتی در برابر خرید نسخه های کپی ندارند و این مدیران ارشد سازمانها هستند که تصمیم به استفاده از نسخه کپی می گیرند. از طرف دیگر اگر منظور هرگونه نرم افزار و محتوی بدون برچسب trademark یک شرکت ثبت شده (داخلی/خارجی) باشد این آیین نامه چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا مردم ما توانایی خرید ویندوز و آفیس 100 دلاری دارند؟ جایگزینی برای نسخه کپی با سطح توانایی خرید(زیر 10 دلار) برای مردم وجود دارد؟ آیا در ایران (که از هرگونه همکاری نرمافزاری با شرکتهای بزرگ در تحریم قرار دارد) قرار است حافظ جیب آمریکایی ها باشیم؟ فهمیدن اینکه CD اصل است یا نه نیازمند بازبینی آن است. آیا این نقض حریم خصوصی و شخصی افراد نیست؟ شاید CD دیده شده یک فایل شخصی باشد که فرد نخواهد دست کسی بیفتد. شاید حاوی یک پایان نامه باشد که معمولا افراد حساس اند کپی نشود چگونه امنیت بازبینی تضمین می شود؟ حتی قبل از بازبینی CD بایستی ابتدا از وجود آن اطلاع داشت. این یعنی تفتیش وسایل در دست مردم. آیا مردم باید کیف و وسایل خود را همانند فرودگاههای امریکایی که وسایل ایرانیها را دوبل بازرسی می کنند در کوچه و خیابان به معرض بازرسی بگذارند؟ این منطقی است؟ شاید با دید زدن دستها و روابط دوستانه میان مردم قرار است کشف این آلات خطرناک (آیا خطرناکتر از هرویین و کراک؟!) صورت بگیرد؟ به جای فشار بر مردم. شبکه توزیع بایستی مورد هدف قرار گیرد. این شبکه توزیع مسلما 1-2 مورد بیشتر نیست. ضمنا وقتی می توان از دست فروشان تجسس را شروع کرد. چرا از خریداران که یک پله دورتر از توزیع کننده اصلی است شروع می کنند؟ اطلاق مجرم به" همه" کاربران کامپیوتر کاری نادرست است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">