ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استاد صدا نمیاد...

| دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۴:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

"استاد صدا نمیاد" جمله دانشجویان نیست، بلکه عبارتی از دانش آموزان دوره اول متوسطه ای استان گیلان است که معلمانشان را استاد صدا می زنند. آنان این روزها در کلاس‌های غیرحضوری به دلیل مشکلات ارتباطی این جمله سه کلمه ای را بسیار تکرار می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویروس کرونا با آمدنش تمامی ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد، حتی از آموزش دانش آموزان نگذشت، شور و نشاط حضورشان را در مدرسه گرفت و آنان را خانه نشین و برای آموزش درگیر فضای مجازی و کلاس های غیرحضوری کرد.

تقریباً ۲ سالی است که آموزش به شیوه غیرحضوری جای حضور دانش آموز پشت میز و نیمکت را برای فراگیری علم و دانش گرفته است، اگر چه با تلاش دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش شبکه شاد و "اسکای روم" برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شد، اما همواره این برنامه ها با مشکلاتی جدی مواجه بوده و هستند.

قطعی اینترنت، قطع و وصل شدن تصویر و صدای معلم در فضای کلاس مجازی، بیرون انداختن دانش آموزان از کلاس در شبکه شاد و مشکلاتی از این دست از ابتدای آغاز آموزش مجازی همراه دانش‌آموزان بوده و امروز نیز سایه خود را بر فضای تحصیل آنان حفظ کرده است.

معلم یکی از مدارس دوره اول متوسطه به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه در این مدت امکاناتی از جمله ایجاد شبکه شاد و فضایی به نام اسکای روم به منظور گفت و گو و ارتباط دوطرفه بین معلم و دانش آموز ایجاد شده است، اما هیچ تدریسی جای آموزش حضوری دانش آموزان را نمی گیرید.

وی با گلایه از وضعیت نامناسب اینترنت طی روزهای اخیر با توجه به بارش شدید باران اظهار داشت: در برخی مواقع برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان به دلیل قطع و وصل شدن اینترنت با مشکلاتی جدی مواجه هستیم که باید بارها و بارها یک مبحث را تکرار کنیم که هم دانش اموزان را خسته می کند و هم انرژی بسیاری را از معلمان می گیرد.

این آموزگار با اشاره به بازگشایی بیشتر مدارس دوره دوم متوسطه از روز شنبه گذشته، اظهار امیدواری کرد تا همه مدارس بازگشایی شود و حداقل تدریس تعدادی از دروس به صورت حضوری انجام گیرد.

همچنین مدیر یکی از مدارس دوره اول متوسطه در رشت نیز گفت: تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا آموزش ها و کلاس های درس دانش آموزان با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.

وی با بیان اینکه برای کلاس های حضوری دانش آموزان نیازمند دریافت مجوز از آموزش و پرورش هستیم، اظهار داشت: شرط دریافت مجوز نیز رعایت پروتکل های بهداشتی است که با همکاری انجمن اولیاء و مربیان این امکانات را فراهم کرده ایم.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری اولیاء دانش آموزان در برگزاری و فعالیت کلاس های آموزش حضوری گفت: اگر چه عده ای از اولیاء بر آموزش حضوری دانش آموزان تاکید دارند اما تعدادی دیگر از حضور دانش آموزان در مدارس می هراسند که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.

ملاحت حیدری اولیاء یکی از دانش آموزان دوره دوم متوسطه در استان گیلان گفت: قرار بود که از ۱۵ آبان کلاس های حضوری دانش آموزان آغاز شود اما مدرسه ای که فرزندم در آن تحصیل می کند هنوز بر شیوه کلاس‌های غیرحضوری فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات آموزش غیرحضوری دانش آموزان اظهار داشت: آموزش غیرحضوری منجر به عقب ماندگی علمی دانش اموزان خواهد شد و حتی اگر آموزش تعدادی از دروس حضوری باشد باز هم اهمیت دارد و امیدواریم که اولیاء و دانش آموزان همکاری کنند.

 

مدرسه محلی برای شکوفایی استعداد و آرامش روانی

کارشناسان آموزشی و روانشناسان تربیتی گیلان پیش از این در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش و جایگاه مدرسه در رشد جسمی و روانی دانش آموزان گفته بودند که نقش مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست، مدارس ضمن پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان در برقراری آرامش روانی و شادابی و سلامت روح و جسم آنان نیز نقش بسزایی دارد.

کارشناسان بارها در رسانه ها با بیان ابعاد مختلف اهمیت آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس و ضرورت توجه به این مهم تاکید کردند که هیچ شکلی از آموزش جای تحصیل حضوری و حضور فیزیکی دانش‌آموز در محیط مدرسه را نمی گیرد.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و استاد دانشگاه فرهنگیان استان گیلان با اشاره به اهمیت آموزش حضوری دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عدم تداوم آموزش حضوری آسیب های جدی مانند افت تحصیلی را در پی خواهد داشت، به ویژه دانش آموزانی که به امکانات آموزش الکترونیکی دسترسی ندارند بیشترین آسیب ها را در عدم آموزش حضوری خواهند دید.

محمدمهدی عموپور گفت: علاوه بر این دانش آموزانی که از نظر شخصیتی برون گرا بوده و به نوعی همیشه به دنبال تشویق معلم و نشان دادن توانمندی های خود هستند، در فضایی خارج از تحصیل چهره به چهره و فقدان مشوق های حضوری دچار افت تحصیلی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در خانه ماندن و عدم تحرک فیزیکی جدا از موضوع اضافه وزن و به خطر افتادن سلامت جسمانی می تواند مشکلات روانشناختی به وجود آورد، افزود: اگر انرژی نوجوانان به نحو مطلوب و مناسب تخلیه نشود می تواند آسیب های اجتماعی فراوانی را به همراه داشته باشد و در گروه های سنی پایین تر تمرین لازم برای پذیرش نقش و مسئولیت اجتماعی را نمی توانند کسب کنند.

در مجموع نظرات علمی کارشناسان نشان می‌دهد که اگرچه مدل های مختلف آموزش می‌تواند در شرایط اضطراری خلا اموزش حضوری را تا حدود جبران کند، اما هیچگاه نخواهد توانست جایگزین کامل آموزش چهره به چهره و حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس شود.

به هر حال طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا "مرحله جدید بازگشایی مدارس برای دانش آموزان متوسطه دوم در تمامی همه شاخه ها و رشته های تحصیلی از ۱۵ آبان ماه آغاز شد و بر اساس مصوبه جلسه نود و یکم ستاد ملی که اخیراً برگزار شد، دانش آموزان متوسطه اول و دوره ابتدایی نیز باید از اول آذرماه به سمت کلاس های حضوری حرکت کنند.

 

دریافت مجوز برای کلاس های حضوری الزامی است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر آموزش حضوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه به خبرنگار ایرنا، گفت: تا دیروز "شنبه" مجوز آموزش حضوری برای ۶۰ درصد مدارس دوره دوم متوسطه گیلان صادر شده است.

جابر اخلاقی با اشاره به صدور مجوز آموزش حضور برای باقی مدارس دوره دوم متوسطه طی روزهای آینده اظهار داشت: آغاز آموزش حضوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان به این معنی نیست که همه واحدهای آموزشی از امروز برای حضور دانش آموزان دایر است بلکه مدارس باید مجوز کلاس های حضوری را دریافت کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته سلامت در هر واحد آموزشی افزود: در این کمیته شرایط آموزش حضوری مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی هر مدرسه مورد بررسی قرار می گیرد سپس به ادارات آموزش و پرورش پیشنهاد می شود که در صورت برخورداری از امانات و شرایط مجوز صادر کنند.

معاون آموزش متوسطه گیلان با بیان اینکه شورای هر مدرسه درباره ساعات حضور و گروه بندی دانش آموزان برنامه ریزی می کند، خاطرنشان کرد: با این حال بخشی از آموزش در تعدادی از دروس حضوری و در برخی دیگر به صورت غیرحضوری و مجازی انجام می شود.

اخلاقی تشریح کرد: در مدل حضوری دانش آموزان برای برخی دروس گروه بندی می شوند که البته باید تمامی اطلاع رسانی ها درباره چگونگی حضور دانش آموز از سوی مدرسه به اطلاع دانش آموزان و اولیاء برسد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ هنرستان و ۴۲۶ دبیرستان در این استان اظهار داشت: هنرستان های گیلان از اول مهر برای ارائه دروس عملی مجوز را دریافت کرده بودند.

وی با بیان اینکه بر چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای آموزشی نظارت جدی می شود، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بازدیدهای مستمر از مدارس را انجام خواهند داد و به ادارات آموزش و پرورش هر منطقه گزارش می دهند. ضمن اینکه خانواده ها نیز می توانند به عنوان بازوی نظارتی، شکایات و عدم رعایت پروتکل ها را از طریق سامانه شکایت به آدرس اینترنتی https://shekayat.medu.ir/ ارائه دهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان در پایان با اشاره به آغاز آموزش حضوری دانش آموزان دوره اول متوسطه از اول آذرماه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا اظهار داشت: آموزش حضوری در این مقطع نیز مانند دوره دوم متوسطه نیازمند دریافت مجوز است.

با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر آموزش حضوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان و دانش آموزان دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی از اول آذرماه ضروریست تا مدیران و مسئولان مدارس با فراهم کردن شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز برگزاری کلاس های حضوری را دریافت کنند و اولیاء نیز برای حضور دانش آموزان در مدارس همکاری های لازم را داشته باشند.

استان گیلان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از ۳۶۸ هزار دانش آموز است که بر اساس آخرین برآوردها حدود ۱۸۰ هزار نفر از آنها واکسن کرونا دریافت کردند.

  • ۰۰/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">