ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استفاده از سیستم عامل ملی، اجباری نخواهد بود

| سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴، ۰۷:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

ایرنا - مدیر طرح ملی لینوکس فارسی گفت: سیستم عامل ملی به معنی اجبار استفاده تمام ارکان ملی و رسمی یک دولت از یک سیستم عامل انحصاری نیست، زیرا این خود نوعی انحصار ایجاد می‌کند.

محمد خوانساری افزود: رسیدن به سیستم عامل ملی نیازمند ابزارها و مولفه‌های متفاوتی است.

وی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی، تربیت نیروی انسانی متخصص، منابع انسانی و برطرف کردن مشکلات زبان فارسی در سیستم عامل لینوکس از جمله فعالیت‌های مهمی است که برای رسیدن به سیستم عامل ملی باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سایر کشورها از لینوکس در سطح ملی خود استفاده کرده و به افراد مختلف امکان انتخاب می‌دهند که از لینوکس و ویندوز یا هر سیستم عامل دیگری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: لینوکس به عنوان بهترین گزینه با ویژگی‌های آزاد بودن کدهای منبع آن و و عدم وابستگی به کشور و شرکت خاص می‌باشد.

مدیر طرح ملی لینوکس فارسی افزود: لینوکس‌حافظ حق معنوی توسعه‌دهندگان آن به عنوان بهترین گزینه، یک رقیب در مقابل سیستم عامل اختصاصی ویندوز در تمام کشورهای دنیا شناخته شده است.

خوانساری اظهار داشت: در این رابطه می‌توان به اتحاد ژاپن، کره و چین برای تولید یک سیستم عامل بر مبنای لینوکس که برطرف‌کننده نیازهای ملی آن کشورها باشد اشاره کرد.

به گفته وی، در کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، ایتالیا، اتریش و اسپانیا و کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی نظیر پرو، برزیل و آرژانتین لینوکس را به عنوان رقیب مطرح در سطح ملی در مقابل ویندوز انتخاب کرده‌اند.

به عقیده وی لینوکس با امکانات بومی شده نظیر زبان و خط مربوط به هر کشور سبب شده که مایکروسافت تخفیف‌های بسیاری را به آن کشورها به همراه پیشنهادهای وسوسه‌انگیز برای استفاده از ویندوز بدهد و این بازار رقابتی باعث کاهش قیمت محصولات مایکروسافت شده است.

وی در مورد طرح ملی لینوکس فارسی گفت: این طرح از دو سال قبل با مدیریت مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته شریف، کارفرمایی شورای عالی انفورماتیک و حمایت شورای عالی اطلاع‌رسانی و اجرای بخش‌های مختلف آن توسط شرکت‌های خصوصی آغاز به کار کرده است.

این مسئول ادامه داد: این طرح به رفع مشکلات مربوط به زبان فارسی در سیستم عامل لینوکس در سطوح مختلف سیستم عامل نظیر هسته سیستم عامل، کتابخانه، محیط‌های گرافیکی، فونت، ترجمه و فعالیت‌های دیگر می‌پردازد.

وی الزامات موفقیت این طرح را حمایت دولت با هدف گسترش سیستم عامل ملی لینوکس در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: ارتقاء کارمندان دولت در صورت فراگیری سیستم عامل لینوکس و دوره‌های ‪ ACDL‬بر اساس لینوکس از دیگر اقدامات ضروری به شمار می‌رود.

خوانساری خاطرنشان کرد: اگر تشویق استفاده از لینوکس در پروژه‌های طرح تکفا، اعطای بودجه‌های تشویقی در صورت استفاده از لینوکس و فرهنگ‌سازی و توسعه منابع انسانی انجام شود، موفقیت این طرح تضمین می‌شود.

وی موفقیت این طرح را وابسته به همکاری بیشتر دستگاه‌های سیاستگذار و تصمیم‌گیر فناوری اطلاعات در داخل کشور ذکر کرد و ادامه داد: همچنین الزام و تشویق دستگاه‌ها به استفاده از لینوکس و بسترسازی برای شرکت‌های خصوصی برای انجام پروژه‌های نرم افزاری در حوزه لینوکس از کارهایی است که باید انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر لینوکس به عنوان سرور برای استفاده از زبان فارسی مشکلی ندارد و به راحتی قابل جایگزین کردن است.

به عقیده وی انجام این فعالیت با حمایت دولت در سطح سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ممکن است.

وی طرح ملی لینوکس در این حوزه را تنها دارای جایگاه مشورتی و پیشنهادی و فاقد قدرت اجرایی در حوزه گسترش لینوکس در سطح دولت ذکر کرد.

خوانساری افزود: در سال ‪ ،۸۳‬بودجه تخصیص داده شده به این طرح پرداخت نشده و در انجام پروژه‌ها از بودجه تخصیصی سال ‪ ۸۲‬استفاده شده است.

وی افزود:بودجه تخصیصی ‪ ۸۳‬این طرح قرار است تا تیرماه سال جاری پرداخت شود.

  • ۸۴/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">