ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اضافه‌شدن اندونزی به اینترنت پاک ایران

| چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۰، ۰۷:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که دی ماه سال گذشته برای نخستین بار "اینترنت پاک" و تفکیک اینترنت پاک از ناپاک را درگفتگو با مهر مطرح کرده بود، در آخرین اظهارات خود در این باره اعلام کرد: برای اجرای اینترنت پاک مجامع بین المللی را با خود همراه می کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، رضا تقی پور به تشریح ابعاد مختلف ایده اینترنت پاک و برنامه های ایران در همراه کردن مجامع بین المللی برای اجرای این طرح پرداخت و تاکید کرد: پیاده سازی اینترنت پاک از ایران شروع می شود اما موفقیت آن در گرو این است که دیگران هم به این طرح بپیوندند تا این ایده بتواند یک جریان کامل منطقه ای و بین المللی را شکل دهد.
اهداف انسانی اینترنت را با "اینترنت پاک" توسعه می دهیم

وی با تاکید براینکه اهداف انسانی اینترنت را توسعه خواهیم داد گفت: تمامی تلاشمان این است که این کسب وکارهای کثیف را از این شبکه کنار بگذاریم که در این صورت مطمئن خواهیم شد آن علم نافع و سودمند در این شبکه برای بشر به جریان خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه امروزه بحث اطلاع رسانی که بحث وسیعی است متاسفانه با این کسب و کارها مخلوط شده و به ویژه طبقات کم تجربه مانند کودکان و نوجوانان و بعضا جوانان را دام خود کشیده است، افزود: این امر سبب شده اینترنت در کنار مزایای علمی و پژوهشی خود از نظر اتلاف وقت و تحمیل بار اجتماعی و مشغولیتهای ذهنی ضرر و زیانهایی برای اقشار مختلف جامعه به همراه داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف اینترنت پاک را ارائه شبکه ای عاری از این آسیب ها برای مردم دنیا عنوان کرد.

بحث "اینترنت پاک" بحث "فیلترینگ" نیست

تقی پور در پاسخ به این سوال که آیا سیستم فعلی فیلترینگ اینترنت در ایران پاسخگوی نیازها نبوده که ایده اینترنت پاک مطرح شده است، تاکید کرد: اساسا بحث اینترنت پاک بحث فیلترینگ نیست بلکه بحث تولید محتوای سودمند، دانشی و ارزشی است به این معنی که ما از جنبه اثباتی و نه جنبه نفی به موضوع نگاه خواهیم کرد.

وی گفت: در معارف ما نیز گفته شده که انسان باید دنبال علم نافع برود نه هرعلمی که باعث اتلاف وقت و منابع شود؛ از این منظر ما بحث اینترنت پاک را مطرح کردیم و امروز خوشبختانه می بینیم که در مجامع مختلف نیز از این ایده استقبال می شود.

اندونزی برای پیاده سازی "اینترنت پاک" با ایران همگام می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دعوتی از کشور اندونزی برای پیاده سازی این ایده داشتیم که قرار شد همکاران ما در این زمینه ایده و تجربیات خود را به این کشور انتقال دهند.

تقی پور با تاکید براینکه اندونزی بعد از این ایران اولین کشوری خواهد بود که "اینترنت پاک" را عملیاتی می کند، خاطرنشان کرد: ما بنا داریم که در نشستهای آتی این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و اقدامات عملیاتی آن را هم انجام داده ایم؛ در عین حال از نظر تبدیل این ایده به برنامه های اجرایی فعالیتهای زیادی صورت گرفته و جلسات کارشناسی و اتاق فکرها تا به حال تشکیل شده و کار از نظر تئوری در مرحله خوبی پیش رفته که امید می رود بتوان بخشهای زیادی از آن را هم درعمل در ایران و اندونزی پیاده کرد.

تلاش برای اجماع جهانی در پیاده سازی اینترنت پاک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ایده اینترنت پاک در مجامعی که به ارزشها بها می دهند و می خواهند ارزشهای ملی خود را در مقابل آنچه که کسب و کارهای کثیف هدف گرفته اند حفظ کنند مورد استقبال قرار گرفته و به طور قطع در این رابطه، روزی اجماع جهانی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: تعیین زمان عملیاتی کردن اینترنت پاک بستگی دارد به اینکه چقدر بتوانیم مجامع بین المللی و منطقه ای را در این ایده با خودمان همراه کنیم بنابراین الان یک زمان مشخصی را برای این موضوع پیش بینی نمی کنیم و این بستگی دارد که این نشستها چه زمانی به نتیجه برسد.

تقی پور افزود: از نظر اجرایی دنبال تولید محتوای مفید، سودمند و دانشی هستیم که در این رابطه هم به حداقل به یک اجماع منطقه ای نیاز است که باید همه شهروندان یک منطقه در تولید این محتوا کمک کنند.

  • ۹۰/۱۱/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">