ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتبار کارت‌های ملی امسال به پایان می‌رسد

| جمعه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

آنطور که یکی از مدیران سازمان ثبت احوال اعلام کرده اعتبار کارت ملی‌های غیر هوشمند امسال به پایان می‌رسد بنابراین متقاضیان برای جلوگیری از ازدحام جمعیت باید هر چه زودتر اقدام به ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند کنند.

همین موضوع ما را برآن داشت تا به بررسی آخرین کم و کیف واگذاری کارت‌های هوشمند در کشور بپردازیم. یکی از مدیران اجرای پروژه کارت ملی هوشمند که نخواست نامش اعلام شود در این رابطه به خبرنگار عصر ارتباط گفت: تمام زیرساخت‌های تولید و صدور انجام شده و تا این لحظه حدود 25 میلیون کارت ملی هوشمند صادر شده است.

باتوجه به اینکه کارت ملی هوشمند فقط به افراد بالای 15 سال تعلق می‌گیرد این 25 میلیون کارت صادر شده چیزی حدود نیمی از جمعیت واجد شرایط در کشور را شامل می‌شود. بر اساس شنیده‌ها گفته می‌شود که از بعد از ماه رمضان فراخوانی جامع برای رجوع مردم جهت دریافت کارت ملی هوشمند اعلام می‌شود.

آنطور که این مقام آگاه گفته احتمال دارد برای جلوگیری از ایجاد ازدحام و ترافیک مراجعه‌کنندگان شاخص‌هایی تعریف شده و مثلا به سالخوردگان و ساکنان روستاها و شهرهای کوچک گفته شود که سال بعد یعنی سال 97 برای ثبت درخواست کارت ملی هوشمند مراجعه کنند. در حال حاضر کسانی که کارت ملی خود را گم کرده‌اند و یا افراد بالای 15 سالی که تاکنون این کارت را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه کارت ملی هوشمند به آدرس ncr.ir برای دریافت این کارت ثبت‌نام کنند.

وی در پاسخ به دستگاه‌هایی که قادر به خوانش کارت‌های هوشمند ملی و کاربردی شدن این کارت‌ها هستند گفت: هیچ اجباری برای استفاده از نوع خاصی از کارتخوان برای خوانش کارت ملی هوشمند وجود ندارد و صرفا اگر استانداردهای تعیین شده توسط شرکت سازنده کارت هوشمند رعایت شود تمام ارایه‌کنندگان خدمات کارتخوان می‌توانند کارتخوان مخصوص خوانش کارت هوشمند ملی را ارایه دهند.

به گفته وی در حال حاضر در جهان 10 تا 15 شرکت ارایه دهنده دستگاه کارتخوان هوشمند وجود دارند که کارت ملی هوشمند قابلیت سازگاری با همه آنها را دارد و تاکنون چند بانک کشور استفاده از دستگاه کارتخوان کارت ملی هوشمند را شروع کرده‌اند.

اولویت برای ارایه خدمات حضوری کارت ملی هوشمند با بانک‌ها و ارگان‌های دولتی است که تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود و پس از آن ودرآینده نیز قرار است امکانات لازم برای استفاده غیر حضوری کاربران عادی از کارت از طریق اینترنت و به وسیله خوانش از طریق NFC و گوشی‌های هوشمند نیز فراهم شود.

مسوولان اجرای پروژه کارت ملی هوشمند امیدوارند با مطرح شدن کارایی‌های کارت ملی هوشمند فرهنگ‌سازی‌ لازم برای آشنایی بیشتر مردم با قابلیت‌های آن فراهم شود و مردم متوجه شوند که این کارت باعث سهولت دریافت خدمات برای آنها می‌شود. از جمله کارایی‌های کارت ملی هوشمند که بسیار قابل توجه است امکان استفاده از آن برای دریافت خدمات بیمه‌ای و بانکی است که مراجعه‌کنندگان را از ارایه حجم سنگین مدارک بی‌نیاز کرده و باعث احراز هویت سریع آنان می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">