ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعلام نتایج سنجش شاخص‌های آی‌تی کشور در شهریور

| چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فناوری اطلاعات با بیان اینکه با شناخت صحیح از وضع موجود IT در کشور می‌توان، هدف‌های برنامه پنجم را واقعی‌تر یا جبران پذیرتر تنظیم کرد، گفت: مصمم هستیم برای نخستین بار نظام آماری فناوری اطلاعات را به صورت سامانه و هر ساله شکل دهیم.

امیرحسین محبعلی در گفت‌وگو با فارس در خصوص پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور، اظهار داشت: ‌این پروژه به منظور اینکه بتوانیم در ابتدای برنامه پنج ساله پنجم یک معیاری داشته باشیم آغاز و در راستای وظایف جدید شرکت فناوری اطلاعات به این شرکت محول شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات افزود: برای انجام این پروژه از یک مشاور طراح استفاده شده و وظیفه این مشاور شفاف سازی فرآیندهای گردآوری و تدوین است.
* انتشار نتیجه نهایی سنجش شاخص‌های فناوری اطلاعات در شهریور ماه

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روش سنجش و پالایش‌ برخی شاخص‌های برنامه چهارم و شاخص‌های بین‌المللی خیلی ملموس نبود؛ وظیفه مشاوره این بود که در طول 7 ماه این شاخص‌ها را انجام بدهد.

محبعلی اظهار داشت: با توجه به اینکه جمع‌آوری اطلاعات یک کار گسترده و بسیار وقت گیر است و البته سطح بالا نیز نیست؛ این کار نیز توسط بخش خصوصی انجام شد؛ به این ترتیب که برای این کار نیز یک مناقصه برگزار و یک مشاور اجرایی (شرکت پرورش داده‌ها) انتخاب شد.

وی ادامه داد: وظیفه مشاور اجرایی این است که براساس الگوها و شاخص‌های تعریف شده به تک تک دستگاه‌های مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مراجعه و طرح موضوع کند و شاخص‌ها را برای دستگاه‌ها شفاف کند؛ پیش‌بینی می‌شود این کار در مدت3 ماه انجام شود و براساس زمان بندی پروژه در پایان شهریور ماه نتیجه پروژه منتشر شود و در اختیار همه قرار گیرد.
* خروجی نهایی گزارش؛ وضعیت کشور در زمینه فناوری اطلاعات با 80 شاخص ملی و بین‌المللی

محبعلی در خصوص اینکه خروجی نهایی گزارش‌ قرار است چه باشد، گفت: خروجی نهایی گزارش وضعیت کشور در زمینه فناوری اطلاعات است که با حدود 80 شاخص سنجیده شده است؛ این 80 شاخص شامل 44 شاخص سند توسعه ملی و مابقی شاخص‌های بین‌المللی متعلق به اتحادیه جهانی مخابرات و شاخص های آمادگی الکترونیک است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات گفت:‌ امیدواریم در پایان پروژه یک ارزیابی از شناخت وضع موجود در کشور داشته باشیم؛ اینکه در برنامه توسعه چهارم باید به کجا می‌رسیدیم؛ امروز در کجا هستیم و هدف‌های برنامه‌ پنج ساله پنجم را واقعی‌تر یا جبران پذیرتر تنظیم کنیم.
* عدم ارزیابی کلی شاخص‌های داخلی و نبود متولی واحد منبع اطلاعات برای شاخص‌های جهانی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات تصریح کرد: در شاخص‌های سند توسعه ملی تاکنون هیچ نهاد یا سازمانی به دستگاه‌های مشمول مراجعه نکرده تا ببیند چه کارهایی انجام داده‌اند و در چه وضعیتی قرار دارند که در پروژه مذکور این کار انجام شد.

وی ادامه داد: در خصوص شاخص‌های بین‌المللی شاخص وجود دارد، شفاف نیز هست، اما در برخی موارد متولی نهاد منبع اطلاعات در کشور مشخص نبوده است؛ برای مثال یک سال ITU ( اتحادیه جهانی مخابرات) اطلاعات را از مرکز تحقیقات مخابرات گرفته است، یک سال از شورای عالی اطلاع‌رسانی، یک سال از تکفا و در مجموع نهادهای متعدد اعلام آمار و نداشتن متولی واحد سبب ایجاد مغایرت‌هایی شده و در برخی موارد نیز حق ما تضییع شده است.

محبعلی خاطر نشان کرد: البته نمی‌گوییم جایگاه ایران جایگاه بسیار بالایی است اما احساس می‌کنیم در این جایگاه نیز تاحدی حق ما تضییع شده و متولی متمرکزی وجود نداشته که این اطلاعات را ساماندهی و سازماندهی کند.

وی تاکید کرد: فناوری اطلاعات موتور توسعه کشور است و باید دولت، بخش خصوصی و تمام قوا در این حوزه درگیر باشند.

وی افزود: قرار است چنین گزارشی هر ساله تهیه شود؛ از سال آینده که شروع کنیم شاخص‌های برنامه چهارم را کنار می‌گذاریم و شاخص‌های برنامه پنجم را کار می‌کنیم؛ زیرا شاخص‌های این پروژه مرتب در حال نو شدن است؛ در مورد شاخص‌های بین‌المللی تا سال گذشته شاخص DOI بود؛ امسال اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرد براساس شاخص IDI می‌سنجد؛ سال آینده ممکن است تلفیقی از شاخص‌ها باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات تاکید کرد:‌ شرکت فناوری اطلاعات در تلاش است که هر سال نظام آماری فناوری اطلاعات را شکل دهد؛ و این نظام نیز از طریق سامانه باشد تا هر کسی که بخواهد بتواند آخرین وضعیت را داشته باشد.

به گزارش فارس، پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور از تیرماه سال 88 در حالی آغاز شد که چهار سال و نیم از شروع برنامه چهارم گذشته بود و برنامه چهارم به طور صریح گویای نحوه ارزیابی شاخص‌ها نبود؛ علاوه بر این نه دستگاه‌های اجرایی توسط این شاخص‌ها سنجیده شده بودند و نه پروژه خاصی برای رسیدن به اهداف برنامه تعیین شده بود.

در سال گذشته با تعریف پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور و اقدام برای شکل‌دهی نظام آماری فناوری اطلاعات، معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که دستگاه‌های از نظر شاخص‌های IT مورد سنجیدش قرار خواهند گرفت.

  • ۸۹/۰۵/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">