ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در حالی‌که تغییرات نرخ ارز و پذیرفته‌نشدن حواله‌جات ارزی باعث رکود و افزایش قیمت در بازار کامپیوتر شده، بسیاری از فعالان بازار امیدوارند طی هفته جاری بازار به مسیر سابق خود باز گردد.

بنابراین گزارش طی روزهای اخیر بازار محصولات صوتی و تصویری و کامپیوتری با کاهش عرضه و افزایش قیمت روبه‌رو بوده و در بسیاری از موارد فروشگاه‌ها از ارائه لیست قیمت به متقاضیان خودداری می‌کنند.
شمارش جوجه در اول پاییز

بسیاری از فعالان بازار پس از چند ماه رکود انتظار آغاز فصل جدید و رونق در بازار را می‌کشیدند؛ اما با آغاز مهرماه بروز مشکلات ارزی تا اندازه قابل‌توجهی باعث رشد 20 درصدی قیمت‌ها شده است.

برخی فعالان بازار کامپیوتر معتقدند این شرایط برای خرید محصولات کامپیوتری اصلا مناسب نیست و بهتر است کاربران و متقاضیان تا ثابت شدن وضعیت بازار کامپیوتر از خرید خودداری کنند.

این روزها اگر سری به مراکز خرید و فروش رایانه بزنید، متوجه می‌شوید که فروشندگانی که سابق بر این لیست قیمت کالاهایی نظیر لپ‌تاپ را به راحتی در اختیار خریداران و حتی رهگذران قرار می‌دادند، حالا از ارائه قیمت به مشتری‌ها خودداری می‌کنند و حتی برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها در صفحه نخست سایت خود اعلام کرده‌اند تا مشخص شدن وضعیت قیمت ارز، از اعلام قیمت خودداری کرده یا اینکه قیمت‌ها را به ‌روزرسانی نمی‌کنند.

یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید، طی روزهای اخیر قیمت‌ها مرتب تغییر کرده و از شنبه هفته گذشته تا کنون قیمت‌ها در حدود6 تا 15 درصد و در برخی موارد تا 20 درصد افزایش یافته است.

فعالان بازار همچنین می‌گویند، طی روزهای اخیر میزان مراجعه به بازار در حد قابل‌توجهی کاهش یافته است و بازار عملا تعطیل است؛ چرا که خرید و فروش به ندرت در آن صورت می‌گیرد و حتی شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده کالا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند.

مشایخ، یکی از عرضه‌کنندگان رم، مادربورد، هارد و قطعات کامپیوتری نیز به رشد 15تا 20 درصدی قیمت قطعات کامپیوتری طی مدت اخیر اشاره کرد و گفت، این میزان رشد قیمت در بازار کامپیوتر بی‌سابقه بوده است و معمولا فعالان بازار، برای به فروش رساندن اجناس خود در موقعیت‌هایی این چنینی اقداماتی می‌کردند و اجازه رشد بیش از حد قیمت‌ها را در بازار نمی‌دادند؛ چرا که این موضوع فعالان بازار را متضرر می‌کند. اما در این روزها دست و پای فروشندگان را برای عدم افزایش قیمت بسته است و می‌توان گفت طی روزهای اخیر بازار کامپیوتر بسیار سردرگم و آشفته است.

محسنی، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ نیز میزان رشد قیمت لپ‌تاپ را حدود 15 تا 20 درصد اعلام کرد و گفت، این رشد قیمت در بازار کم سابقه است.

شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده کالا، نظیر زیگورات، سازگار ارقام و ... نیز با تایید خبر رشد 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها در بازار از کاهش عرضه محصولات به بازار خبر دادند.
رشد 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها

بازار لوازم صوتی و تصویری نیز که طی یک سال اخیر بارها و بارها به کاهش قیمت‌ها از سوی اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان مجاب شده بود، اینک پس از یک دوره طولانی کاهش قیمت به یکباره با افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها مواجه شده است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، طی یک سال اخیر، بازار کالاهای صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون‌های LCD با کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت‌ها مواجه بوده است که اینک این کاهش قیمت به یکباره تبدیل به افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت‌ها شده است.

به گفته احدی، یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری، طی روزهای نخستین رشد نرخ ارز، برخی از نمایندگی‌های فروش و حتی فروشندگان تلاش زیادی برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در بازار داشتند؛ ولی ناموفق بودند.

ملکی، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان لوازم صوتی و تصویری در این باره می‌گوید، طی مدت اخیر برخی از فروشگاه‌ها که به عرضه کالاهای بدون گارانتی می‌پرداختند ضربات سنگینی به عرضه‌کنندگان رسمی کالاهای این حوزه زدند.

به گفته وی این دسته از کالاها در حدود 10 درصد ارزان تر از سایر کالاها به فروش می‌رسد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، بازار لوازم صوتی و تصویری مانند بازار کامپیوتر در نیمه دوم سال بازار پررونق‌تری دارد؛ چرا که فصل سفرهای تابستانی و نوروزی به پایان رسیده و به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین برودت هوا مردم اوقات بیشتری را در منزل و پای تلویزیون می‌گذرانند. به همین دلیل معمولا در نیمه دوم سال و به ویژه فصل پاییز بازار لوازم صوتی و تصویری رونق می‌گیرد. رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی تهران نیز در گفت‌وگویی که با خبر گزاری موبنا با تایید خبر رشد قیمت لوازم صوتی و تصویری اعلام کرده بود با به ثبات رسیدن نرخ ارز و کاهش بهای دلار، بازار لوازم صوتی و تصویری به روال عادی باز می‌گردد.
جست‌وجوگران قیمت

در همین حال کمبود محصول، بازار گوشی تلفن همراه را نیز طی روزهای اخیر با رکود مواجه کرده است. بنا به این گزارش طی روزهای اخیر نه فروشندگان تمایل چندانی به فروش و کاهش موجودی خود دارند و نه خریداران حاضر به خرید محصول با قیمتی 20 درصد بالاتر از قیمت دو هفته قبل هستند.

این وضعیت در بازار تلفن همراه باعث شده که فعلا بسیاری از فروشندگان در انتظار تثبیت وضعیت و رونق دوباره باشند و خریداران نیز در جست و جوی محصولی ارزان قیمت فعلا ترجیح را بر عدم خرید گذاشته‌اند.

فعالان بازار گوشی تلفن همراه می‌گویند، جای تعجب دارد که با توجه به این نکته که بازار گوشی تلفن همراه عملا تعطیل است؛ اما هر روز گروه زیادی به بازار مراجعه می‌کنند. گروه بزرگی که قصد خرید گوشی ندارند و تنها برای ارضای حس کنجکاوی به بازار مراجعه می‌کنند.

دامنه رکود به بازار تجهیزات جانبی گوشی نظیر هندزفری، قاب یدکی و حتی آویزهای تزیینی گوشی هم کشیده شده است و جالب اینجا است که فروشندگان کیف و آویزهای تزیینی نیز قیمت‌های خود را در حدود 5 تا 6 درصد افزیش داده‌اند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۹/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">