ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش ۹۰۰ درصدی جرایم سایبری در ایران

| يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: در سال ۹۶، ۲۹۶ حمله جدی به سامانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور داشته‌ایم که ۵۰ درصد آنها از سمت آمریکا و چین بوده است.

به گزارش فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتای ناجا در نشست خبری خود با خبرنگاران به میزان جرایم سایبری اشاره و اظهار داشت: از سال 1390 تاکنون میزان جرائم 900 درصد افزایش یافته است؛ یعنی به ازای 1400 نفر یک فقره جرم به وقوع پیوسته است. 

رئیس پلیس فتا، به بحث کسب و کار اینترنتی اشاره و تصریح کرد:  51 هزار نفر متقاضی دریافت فروشگاه‌های اینترنتی و نماد اعتماد هستند که از این تعداد 31 هزار نفر موفق به دریافت نماد شدند. 

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: مردم باید از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد هستند خریداری کنند، چرا که مالک فروشگاه برای پلیس و اصناف مشخص است و با اعتماد کامل می‌توان از آنها خرید کرد؛ چرا که اگر مشکلی رخ دهد می‌توان آن را رصد و پیگیری کرد. 

عالی‌ترین مقام پلیس پایتخت به حملات سایبری اشاره و اعلام کرد: در روز بیش از 6 تا 7 میلیون حمله سایبری در کشور رخ می‌دهد که درصد زیادی از آن رفع می‌شود که تأثیری بر روی سامانه‌ها و زیرساخت‌ها و کاربران ندارد. 

وی با اعلام این مطلب که در سال 96، 7 هزار و 525 حمله به زیرساخت‌ها شناسایی شده، اعلام کرد: 296 حمله به صورت جدی به سامانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی و حساس وجود داشته که 50 درصد آن از سمت آمریکا و چین، 30 درصد از طرف کشورهای اروپایی همچون هلند و آلمان و مابقی از طرف کشورهای آسیایی بوده است. 

رئیس پلیس فتا، هدف این حملات را بانک‌ها و مؤسسات پولی و اعتباری، زیرساخت‌های مخابراتی، زیرساخت‌های توزیع انرژی برق و گاز، صنابع و بخش فراورده‌های نفتی و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها عنوان کرد. 

هادیان‌فر ادامه داد: این حملات، سازمان‌یافته است و اساساً دنبال اختلال در نظام پولی و مالی و توزیع و پخش و اختلال در زیرساخت‌هاست. 

وی درخصوص حملات سایبری به بانک‌ها گفت:‌از میان 32 بانک 11 بانک بیشترین حمله را به خود اختصاص داده‌اند که مشخصه این بانک‌ها این بوده که بیشترین مشتری و چرخش مالی را داشته‌اند.

 

فعالیت 300 کانال داعشی و تکفیری در تلگرام

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: امروز بیش از 300 کانال مربوط به افکار تفکیری و داعشی با 11 زبان منجمله زبان فارسی در تلگرام فعالیت دارند.

هادیان فر رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه نشست خبری خود به تلاش پلیس فتا برای برخورد با حملات سایبری اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون هیچ آسیب جدی به زیرساخت‌ها نداشته‌ایم و در این راه هم‌افزایی و همراهی با سازما‌ن‌های ذی‌ربط داشته و مقابله با حملات در دستور کار ما بوده است.

وی درخصوص جرائم اعلام کرد: در طول 6 سال 120 هزار فقره پرونده تشکیل شده که بیش از 86 درصد پرونده‌ها کشف و بیش از 70 هزار مجرم سایبری دستگیر شدند که 70 درصد ‌آن آقا و 23 درصد خانم بودند که تحویل مراجع قضایی شدند.

وی گفت: در سال 96 بیش از 39 هزار فقره جرم سایبری در 108 کد و کلاسه پلیسی ثبت شده که بیش از 32 هزار فقره پرونده آن کشف شده است؛ یعنی به طور متوسط 84 درصد پرونده‌ها کشف شده است.

هادیان‌فر به رشد نزدیک به 10 برابری جرائم پرداخت و گفت: این بر نگرانی ما می‌افزاید چرا که هر چه جلوتر می‌رویم پیچیدگی جرائم بیشتر می‌شد؛ بیش از 63 مدل پول مجازی در جهان است؛ انواع فیلترشکن‌ها ، ابزارهای پنهان کننده هویت که همه اینها باعث شده که شرایط پیچیده‌تر شود و میزان قربانیان در حال افزایش باشد.

رئیس پلیس فتا ناجا ارزش ریالی پرونده‌های متشکل در سال 96 پرداخت و گفت: ارزش ریالی پرونده‌ها بالغ بر یک تریلیون و 427 میلیون و 867 میلیون ریال است؛ البته رقمی که شکات ادعا کرده و گردش مالی نشان داده است.

این مقام ارشد پلیس فتا تصریح کرد: در پرونده‌های کشف شده، پولی که از متهمین گرفته شده بالغ بر 931 میلیارد ریال است.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: ارزش ریالی پرونده‌ها در سال 96 نسبت به 95 افزایش 75 درصدی داشته است که 20 درصد هم پرونده‌های مکشوفه بوده است.

وی به 5 جرم اصلی در فضای مجازی در سال 96 اشاره و اعلام کرد: برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی با افزای 61.5 درصدی نسبت به سال گذشته، مزاحمت‌های اینترنتی با 60 درصد افزایش، کلاهبرداری‌های یارانه‌ای با 55 درصد افزایش،‌ هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 31 درصد افزایش و همچنین انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی با 22 درصد از جمله موارد جرم مطرح در سال 96 است.

رئیس پلیس فتا به ذکر پرونده‌هایی در خصوص انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های مجازی اشاره و بیان داشت: پرونده‌ای در شمال کشور داشتیم که عکس دختر خانمی در تلگرام منتشر شد و به بی‌آبرویی خانواده منجر شد تا جایی که پدر خانواده خودکشی کرد.

وی افزود: پرونده‌ای نیز در جنوب کشور داشتیم که با همین عکس‌های خصوصی کانالی ایجاد کرده و افراد را به بدنامی معرفی می‌کردند و با ایجاد صفحه فیشینگ و اعلام اینکه با 10 هزار تومان می‌توانیم به اطلاعات بیشتر در این خصوص دست یابیم به اطلاعات حساب افراد دست یافته و بعد اطلاعات را سرقت می‌کردند.

هادیان‌فر به خانم‌ها توصیه کرد به هیچ عنوان عکس‌های خصوصی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام قرار ندهند.

وی به حوزه برداشت‌های غیرمجاز پرداخت و گفت: 11 هزار فقره از جرائم مرتبط با این حوزه است که استان تهران صدرنشین و خراسان رضوی، فارس، اصفهان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: افراد باید به این دقت کنند اگر در کنار جاده یک دکه‌ای ایجاد شده یا فردی توسط وانت‌بار اجناسی را با قیمت نازل می‌فروشد هدف فروشنده فروش نیست و می‌تواند دسترسی به اطلاعات کارت بانکی کاربر توسط دستگاه‌ پوزی که در اختیار دارد.

هادیان‌فر ادامه داد: مواردی داشته‌ایم که افراد با خرید از این دکه‌های اجاره‌ای و وانت‌بارها حساب‌ بانکی‌شان خالی شده چرا که مجرمان این فضا با ضبط اطلاعات 16 رقمی کارت و پسوردی که خریداران به راحتی در اختیار فروشنده قرار می‌دهند می‌توانند به کلاهبرداری اقدام کرده و با موجودی حسابشان خرید گسترده اینترنتی انجام دهند؛ افرادی بوده‌اند که 200 میلیون تومان از حسابشان به این روش برداشت شده است.

وی درخصوص دستگاه‌های ATM گفت: 24 درصد از تراکنش‌ها توسط این دستگاه‌ها انجام می‌شود و این دستگاه‌ها متعلق به سال 90 است و باید ما در این زمینه از دانش روز استفاده کنیم و از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنیم تا جلوی کلاه‌برداری‌ها و برداشت‌های غیرمجاز را بگیریم.

وی گفت: 66 درصد در حوزه پوزها است و 70 درصد درخصوص درگاه‌ها اینترنتی.

رئیس پلیس فتا با تشکر از وزیر ارتباطات اعلام کرد: با هماهنگی و دسترسی که به پلیس فتا داده شده ما می‌توانیم 80 درصد از فیشینگ‌ها را قبل از آسیب‌رساندن به مردم حذف کنیم.

هادیان‌فر اعلام کرد: بیشتر جرائم فضای مجازی در تهران بزرگ،‌خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی به وقوع می‌پیوندد و کمترین جرائم در یزد،‌لرستان،‌ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، جزیره کیش.

وی به حوزه تلگرام پرداخت و خاطرنشان کرد: بیش از 49.5 درصد از جرائمی که در فضای مجازی رخ می‌دهد در تلگرام است.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا درخصوص فعالیت‌گروه‌های تروریستی داعش و القاعده اعلام کرد: اوایل سال 96 گزارش جامعی را در این خصوص به پلیس اینرپل اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: امروز بیش از 300 کانال مربوط به افکار تکفیری و داعشی با یازده زبان منجمله زبان فارسی فعالیت دارند. در حالی که مدیر تلگرام اعتقادی به حذف آنها ندارد و می‌گوید خشونت را ترویج نمی‌کند.

 

انسداد ۱۴۱ درگاه بانکی در سال ۹۶

رئیس پلیس فتا گفت: 30 هزار و 186 کانال و گروه مجرمانه در تلگرام شناسایی شدند که از آن جمله 23 هزار کانال فعالیت ضداخلاقی، 4753 کانال فعالیت تروریستی و داعشی و 650 کانال نیز فعالیت ضددین، اسلام و قرآن دارند.

رئیس پلیس فتا در ادامه صحبت‌های خود در خصوص فعالیت کانال‌های مرتبط با افکار تکفیری و داعشی، گفت: خوشبختانه به لطف خدا و مجاهدت رزمندگان ایران، سوریه و عراق خود داعش نابود شده است اما هنوز تفکرات آنها در فضای مجازی منتشر می‌شود.

رئیس پلیس فتا به حوزه تخلفات تلگرام پرداخت و تصریح کرد: 51 درصد از جرایم در خصوص عفت و اخلاق در تلگرام رخ می‌دهد؛ 23 درصد در اینستاگرام و 11 درصد واتساپ که بیش از 46 درصد از جرایم حوزه عفت و اخلاق به تولید، بازنشر و انتشار محتویات مبتذل و مستهجن می‌پردازد.

وی گفت: این کانال‌ها غالباً با موضوع طنز و سرگرمی فعالیت می‌کنند که از نیمه‌های شب به انتشار فیلم‌های مبتذل و مستهجن اقدام کرده و به صورت عنکبوتی فعالیت می‌کنند. 

این مقام ارشد پلیس فتا اعلام کرد: 23 هزار و 184 کانال و گروه مجرمانه توسط پلیس فتا شناسایی شده و قالب آنها مسدود شده‌اند؛ اما متأسفانه در کمتر از 10 دقیقه با تغییرات جزئی دوباره به تلگرام برمی‌گردند. 

هادیانفر تصریح کرد: بخش‌هایی از انسداد کانال‌های اجتماعی توسط پلیس و بخش‌هایی را نیز تلگرام مسدود می‌کند؛ اما باید گفت متأسفانه کانال‌های مسدود شده با تغییر جزئی و با همان محتوا دوباره شروع به فعالیت می‌کنند؛ در این بین کانال‌هایی همچون داعش و کانال‌های مبتذل خودشان لینک‌های محافظ و زاپاس برای مخاطب قرار می‌دهد.

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: 30 هزار و 186 کانال و گروه مجرمانه در تلگرام شناسایی شد؛ 23 هزار و 175 کانال  ضداخلاقی، 4753 کانال فعالیت تروریستی و داعشی دارند و 650 کانال نیز فعالیت ضددین، ضداسلام و ضدقرآن دارد؛ مابقی نیز در حوزه مواد مخدر، تبلیغات کالای ممنوع، قمار و ترغیب به خودکشی فعالیت دارند.

وی گفت: 51 هزار پیج اینستاگرامی نیز تحت شناسایی داریم؛ موارد ابتذال و فیلم‌های مستهجن نیز تحت بررسی است. 

سردار هادیانفر به جرایم تلگرام در سال 95 پرداخت و گفت: نیمی از جرایم در فضای مجازی مرتبط با تلگرام است که 40 درصد آنها در حوزه هتک حیثیت و انتشار تصاویر، 20 درصد مزاحمت اینترنتی، 15 درصد حوزه عفت و اخلاق و مابقی نشر اکاذیب و غیره است.

رئیس پلیس فتا گفت: سال گذشته با بیش از 668 سایت و کانال در حوزه قمار برخورد شد؛ همچنین 3395 سایت و کانال شناسایی شدند که بیش از 200 میلیارد تومان چرخش مالی داشتند. 

وی به هماهنگی با بانک مرکزی و قوه قضاییه در روزهای پایانی سال 96 پرداخت و تصریح کرد: بیش از 141 درگاه بانکی مسدود شدند. 

هادیانفر ادامه داد: افراد قمارباز حرفه‌ای در ترکیه مستقر هستند که تعدادی از آنها شناسایی شده و حکم دستگیری آنها صادر و به پلیس فتا تحویل داده شده تا دستگیری و استرداد آنها صورت پذیرد.

 

پلیس فتا به گپ‌های دو نفره وارد نمی‌شود مگر با مجوز

رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام این مطلب که اطلاعات خصوصی افراد دارای ارزش است، گفت: از 200 میلیون عضو تلگرام 40 میلیون ایرانی هستند و وقتی آنها کوچ کنند تلگرام ورشکسته می‌شوند چرا که در دنیا مشتری برای اطلاعات ایرانی‌ها زیاد هستند.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام این مطلب که در سال 96 بیش از 43 هزار نفر از مردم با چت پلیس فتا ارتباط داشته‌اند اعلام کرد: شناسایی و انهدام 10 باند پیشین، 6 باند کپی کارت‌های بانکی و دستگیری 3 هکر از دیگر اقدامات این پلیس در سال 96 است.

وی در خصوص پول‌های مجازی اعلام کرد: پلیس اجازه فعالیت به هیچ کسی در هر مقامی را برای تولید پول‌های مجازی نمی‌دهد؛ بانک مرکزی و وزارت ارتباطات به دنبال تهیه پول و ارز مجازی هستند.

 رئیس پلیس فتا ناجا به زیان مالی برخی از افراد در بحث بیت‌کوین پرداخت و گفت: این ارز مجازی را بعضی از افراد به قیمت 19 هزار دلار خریدند که در کمتر از 20 روز به 6 هزار دلار رسید و افراد بی‌نهایت خسارت دیدند. 

وی به مردم توصیه کرد: به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از بیت‌کوین استفاده نکنند چرا که عقبه آن به سرویس‌های آمریکایی برمی‌گردد و این امر بازار باثباتی ندارد و نمی‌توان از آن پشتیبانی کرد.

هادیانفر با اعلام این مطلب که پلیس فتا در هیچ شبکه خارجی، کانال و سایت رسمی نداشته و ندارد، گفت: پلیس فتا در کانال‌های رسمی داخلی صفحه‌ای به نام پلیس فتا دارد.

وی با تأکید بر اینکه رعایت محرمانگی داده‌های کاربران برای پلیس فتا یک اصل است اعلام کرد: پلیس فتا در گپ‌های دو نفره و خصوصی مطلقاً مشارکت ندارد و ورود نمی‌کند مگر اینکه پرونده شاکی داشته باشد و دستور قاضی موجود باشد تا بتوان برای جمع‌آوری ادله اقدام کرد. 

 رئیس پلیس فتا ناجا تأکید کرد: احضار متهمان توسط پلیس فتا به صورت کتبی است و با ایمیل و شبکه‌های مجازی به عنوان صورت نمی‌پذیرد. 

هادیانفر در پاسخ به سؤالی در خصوص بی‌اعتمادی مردم نسبت به شبکه‌های مجازی داخلی و بروز چنین صحبت‌هایی که می‌خواهند از طریق پیام‌رسان‌های داخلی مردم را کنترل کنند، گفت: ابتدا باید بگویم که مرجع تصمیم‌گیرنده در مهاجرت و مسدودسازی شبکه‌های مجازی پلیس فتا نیست و شورای عالی فضای مجازی و قوه قضاییه در این زمینه تصمیم‌گیر هستند.

وی با تأکید دوباره بر اینکه نصفی از جرایم در تلگرام رخ می‌دهد و 20 درصد آنها در اینستاگرام تصریح کرد: این شبکه‌ها هیچ سروری در داخل ندارند و اگر مال، نام و ناموس و آبروی مردم به خطر بیفتد پلیس و دستگاه قضایی به سختی می‌تواند احقاق حق کند. 

 رئیس پلیس فتا ناجا به پرونده‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: خانمی همسر داشته و بعد از ازدواج با آقایی که چند سال پیش با آن همکلاس بوده دوباره ارتباط برقرار می‌کند؛ متأسفانه ارتباط شیطانی شده و شوهر را به قتل می‌‌رساند؛ اگر این دسترسی برای پلیس وجود داشت می‌توانست به راحتی در این زمینه ورود کند و حتی بعد از آن به دستگیری سریع‌تر متهم مبادرت کند. 

وی در خصوص شبکه پیام‌رسان «سروش»، گفت: سروش متعلق به صدا و سیماست و خودش تشکیلات دارد؛ اگر هم شکایتی صورت بگیرد و جرمی اتفاق بیفتد به استناد ماده 32 و دستور قاضی می‌توان به واسطه سرور اطلاعات را رصد کرد.

سردار هادیانفر ادامه داد: متأسفانه این جو بی‌اعتمادی به پیام‌رسان‌های داخلی از طرف کسانی است که از راه تلگرام درآمد دارند یا از طرف افرادی است که در خارج از کشور هستند و از این راه درآمد دارند. 

 رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص اینکه 40 میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کردند، گفت: باید مشخص شود که داده 40 میلیون مردم ما کجاست و یک و نیم میلیارد محتوا در 24 ساعت پیش چه کسی است؛ این سامانه‌ها باید قابل شناسایی و ردیابی برای پلیس و مقام قضایی باشد تا بتواند در شرایطی که با جرایم مواجه است آنها را رصد کند.

هادیانفر تصریح کرد: در سال 2017 بیش از 150 دلار از فروش اطلاعات مردم از شبکه‌های اجتماعی به دست آمد که ارزش آن بیشتر از صادرات نفت در کشورها بوده است؛ اطلاعات این شبکه‌ها در اختیار آمریکا و اسرائیل است چرا که با آنها پروتکل همکاری دارند.

این مقام ارشد پلیس فتا ادامه داد: باید مشخص شود که هزینه و بودجه تلگرام از کجاست؛ از 200 میلیون عضو تلگرام 40 میلیون ایرانی هستند؛ وقتی کاربران روسی و ایرانی تلگرام حذف شوند تلگرام ورشکسته می‌شود چرا که مشتری برای اطلاعات ما در دنیا زیاد است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جرایمی که در تلگرام رخ می‌دهد می‌تواند در شبکه‌های داخلی نیز رخ دهد، گفت: امنیت یک موضوع نسبی است ابرسرویس‌ها هم می‌توانند هر لحظه هک شوند. 

هادیانفر به ثبت 19 هزار کانال کسب و کار توسط وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: برای کوچ این کانال‌ها در سرویس‌های داخلی رزرو انجام شده و کانال‌های آنها ایجاد شده است؛ ما نیز صمیمانه از کسب و کار آنها حمایت کرده و موانع سر راه آنها را مرتفع خواهیم کرد.

 رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص امنیت سایبری و سیستم عامل گفت: در بحث سیستم عامل، وابستگی بخشی از زیرساخت‌ها به آمریکا بحث جدی است. بهترین راهکار استفاده از 11 پیوستی است که ارائه شده؛ امیدواریم با ورود آذری جهرمی که در این حوزه مسلط هستند شبکه ملی اطلاعات هر چه زودتر راه‌اندازی شود. 

وی به حمله به وزارت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: حتماً باید برای به روزرسانی آنتی‌ویروس‌ها به صورت آف‌لاین باشد نه متصل به شبکه تا آسیب نبینیم؛ همان مسأله‌ای که برای وزارت نفت به وجود آمد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">