ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افسران جنگ نرم در سئول

| دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

نسترن صائبی - در یکی از کالج های بزرگ سئول در کره جنوبی ، دوره های آموزشی برای تعداد محدودی دانشجو گذاشته شده که در آنها دانشجویان هویت شان را پنهان نگه می دارند و از صفحه کلید به عنوان جنگ افزار بهره می برند.
«دفاع سایبری» نام رشته ای است که وزارت دفاع کره جنوبی دایر کرده و به جنگجویان جوان کیبورد به دستی که از این کالج فارغ التحصیل می شوند، گفته شده است که در ازای این آموزش رایگان باید هفت سال به عنوان افسر در واحد جنگ سایبری ارتش خدمت کنند؛ واحدی که به دلیل افزایش تنش ها با کره شمالی، این روزها حسابی سرش شلوغ است.
 کره شمالی و کره جنوبی پس از جنگ سال های دهه 1950 میلادی، همچنان در یک آتش بس موقت به سر می برند. کره جنوبی می گوید که همسایه شمالی اش علاوه بر برنامه های هسته ای و موشکی، ارتش سایبری قدرتمندی دارد که در سه سال گذشته چندین بار به سیستم های این کشور حمله کرده و در واقع از ترس این ارتش سایبری از سال 2011 مبادرت به پیاده سازی طرح آموزش دفاع سایبری در دانشگاه سئول کرده است و هر سال این آموزش ها تکرار می شوند. 
یکی از دانشجویان 21 ساله این کالج می گوید که مدت هاست به رایانش و امنیت سایبر علاقه مند است و از سوی پدرش تشویق به شرکت در این کلاس ها شده است. این در حالی است که تمام مردان کره جنوبی باید به مدت تقریبا دو سال به خدمت ارتش درآیند.
 وی می افزاید: این دوره آموزشی مرحله ای برای من است که می توانم شغل آینده ام را بسازم. جنگاور سایبر شدن به این معناست که خودم را وقف کشورم کنم.  گفتنی است که کره جنوبی، یکی از متحدان کلیدی آمریکا و از آن دست کشورهایی است که در زمینه فناوری و تکنیکی پیشرفت چشمگیری داشته است. به همین دلیل شبکه های این کشور که همه چیز را از شبکه برق گرفته تا سیستم بانکداری تحت کنترل دارد، در مقابل دشمنی که زیرساخت نسبتا ابتدایی دارد، بسیار آسیب پذیر باشد. 
این دانشجو می گوید: این ماجرا برای ما ناخوشایند است، زیرا کشور ما مکان های بیشتری برای دفاع دار ؛ در حالی که کره شمالی به سختی به اینترنت دسترسی دارد و کره جنوبی ها به ندرت می توانند به این شبکه جهانی وصل شوند. این در حالی است که سال گذشته، کره جنوبی برآورد کرد که تعداد سربازان ارتش سایبری کره شمالی در طول دو سال دو برابر شده و به شش هزار نفر رسیده است و کره جنوبی سعی می کند از طریق آموزش به جوانانش، توانایی خود را برای مبارزه با این تهدیدات بالا ببرد. کاخ سفید در ماه اکتبر گذشته در خلال سفر پارک گون هه، رییس جمهور وقت کره جنوبی، به واشنگتن اعلام کرد: آمریکا و کره جنوبی با همکاری هم، اقدامات ارزنده ای در راستای تقویت امنیت سایبری از جمله تقویت همکاری سایبری «ارتش به ارتش» انجام داده اند.  گفتنی است که علاوه بر دایر شدن دوره های آموزشی در دانشگاه کره، پلیس ملی هم توانایی های امنیتی سایبری خود را گسترش داده است. همچنین وزارت «علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه های آینده» این کشور، طرح یک ساله ای را در سال 2012 برای آموزش تحت عنوان «کلاه سفید» -یا اخلاقی - به هکرهای کامپیوتری آغاز کرده است. 


بازوی سایبری کره شمالی
برخی کارشناسان امنیتی معتقدند که اصلی ترین آژانس جاسوسی کره شمالی، هسته ویژه ای به نام واحد 180 دارد که تاکنون، حملات سایبری گسترده و موفقیت آمیزی را علیه اهدافی مشخص، در سطح بین الملل انجام داده است.
کره شمالی در ماه های اخیر، متهم شد که حملات سایبری سهمگینی را علیه بسیاری از نهادهای بین المللی انجام داده و به تازگی، اتهام مشارکت در سازمان دهی حمله باج افزاری واناکرای (WannaCry)  نیز به این کشور نسبت داده شد؛ حمله ای که هزاران رایانه را در سطح جهان، مورد تهاجم قرار داد و بیش از 150 کشور را آلوده کرد. مجموعه ای از اتهامات علیه کره شمالی، در حقیقت متوجه یک گروه هکری به نام لازاروس است که به ادعای کارشناسان، ازطریق دولت کره شمالی، حمایت می شود. البته کره شمالی نیز تاکنون این اتهامات را بی پاسخ نگذاشته و درباره آخرین اتهام وارد شده، آن را مضحک و بی اساس خواند. تاکنون، هیچ سندی به صورت رسمی برای اثبات دست داشتن کره شمالی در این حملات، اعلام نشده است و هر بار، کره شمالی، مشارکت در این حملات را مردود و بی اساس خواند. شدیدترین اتهام آمریکا به کره، مربوط به سال 2014 و در جریان حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز است.
کیم هیئونگ وانگ، یکی از اساتید پیشین علوم کامپیوتر در کره شمالی که هم اکنون به کره جنوبی پناهنده شده است، می گوید: حملات سایبری پیونگ یانگ که با هدف افزایش درآمد صورت می پذیرد، اغلب توسط واحد 180، بخشی از اداره شناسایی عمومی (RGB) سازمان دهی می شوند که اصلی ترین آژانس اطلاعاتی فرامرزی کره شمالی محسوب می شود.
وی می افزاید: واحد 180، در هک موسسات مالی مشارکت و حساب های بین المللی را تخلیه می کند.
این استاد کره ای، پیش تر هم در صحبت هایی مدعی شد، بسیاری از دانشجوهایی که وی آنها را تعلیم داده است، هم اکنون عضوی از فرماندهی سایبری راهبردی کره شمالی هستند و در حقیقت، ارتش سایبری کره شمالی را تشکیل می دهند.
به گفته وی، بسیاری از هکرهای کره شمالی، به آن سوی مرزها می روند تا اینترنتی بهتر از آنچه در کشور خودشان وجود دارد به دست بیاورند. آنها این کار را برای آن انجام می دهند تا از گردونه رقابت خارج نشوند. بدین منظور، در پوشش کارکنان شعب خارجی شرکت های کره ای، به خارج از کشور می روند یا در سرمایه گذاری های مشترک با کشورهایی نظیر چین یا کشورهای جنوب شرقی آسیا، کار خود را انجام می دهند. جیمز لوییس، یکی از کارشناسان سیاسی مسائل کره شمالی که هم اکنون در یک مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی در واشنگتن آمریکا مشغول فعالیت است، مدعی است که پیونگ یانگ از ابزارهای جاسوسی خود، در ابتدا برای جاسوسی و بعد برای سرقت از اهدافی در برخی نقاط جهان، خصوصا کره جنوبی استفاده می کند.
وزارت دفاع آمریکا، در گزارشی در این رابطه گفت: پیونگ یانگ به حملات سایبری به دید یک ابزار نامتقارن، مقرون به صرفه و انکارپذیر نگاه می کند که می توان از آن، با درصد خطر بسیار پایینی استفاده کرد و حملات متقابل دشمن خود را تلافی کرد. یکی دیگر از دلایل تمایل پیونگ یانگ به استفاده از حملات سایبری، این است که شبکه های داخلی کره شمالی کمترین میزان وابستگی را به اینترنت دارند. در این حالت، کره شمالی، از زیرساخت ها و ظرفیت های اینترنت، از طریق یک ملت دیگر بهره برداری می کند.
مقامات کره جنوبی مدعی هستند شواهد محکمی در دست دارند که کره شمالی، عملیات سایبری پیچیده ای را علیه آنها سازمان دهی می کند و برای تحت فشار گذاشتن سئول در عرصه های مختلف، از آنها بهره برداری می کند. معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در این باره می گوید: کره شمالی، از حمله سایبری از طریق یک کشور دیگر، برای مخفی ساختن رد پای خود بهره می گیرد و علاوه بر این، از طریق بهره برداری از زیرساخت های کشورهای دیگر، کاستی های خودش را در عرصه فناوری جبران می کند. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۵/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">