ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امنیت سایبری ما دست خارجی‌هاست؟

| يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - 1- چندی پیش فرد یا گروهی که از آن با عنوان "کفتار سایبری" یاد شد، به جان سایت‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و برخی رسانه‌ها افتاد و حتی در گفت‌وگو با قربانیان آنها را تهدید به برخورد و حذف فیزیکی هم کرد.

این موضوع را نخستین بار چند رسانه داخلی کشورمان علنی کردند و از آن زمان تاکنون خم به ابروی مبارک مقام مسوولی نیامد و گزارشی هم از نتیجه کار در نیامد. به عبارت دیگر معلوم نیست کفتار سایبری این روزها مشغول اخاذی از چه کسانی است.

اما این مورد از معدود مواردی بود که توسط رسانه‌های داخلی ما کشف و هشدارهای لازم (و البته بی‌نتیجه) داده شد. چراکه بررسی اخبار پیرامون حملات سایبری به کشورمان در ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان می‌دهد، ظاهرا این بیشتر منابع خارجی هستند که کار ارایه هشدارها و افشاگری از مشکلات، فسادها و ناامنی‌های سایبری را به عهده گرفته‌اند.

2- فردی به نام "م.ج" که یک جوان ایرانی است و ظاهرا به تازگی مقیم کشور آمریکا شده است، چند مدتی است که با فعالیت در توییتر و ایجاد یک کانال تلگرامی، مطالبی در خصوص معضلات سایت‌های قمار و وابستگی‌های آنها، فسادهای ناشی از خدمات ارزش‌افزوده یا همان ستاره‌مربع‌ها و همچنین نشت مستمر اطلاعات کاربران برخی کسب‌وکارهای اینترنتی منتشر می‌کند.

اگرچه اطلاعات دقیقی از انگیزه‌های وی در این پیگیری‌ها و بررسی‌ها پیرامون مشکلات فضای سایبری ایران در دست نیست و گاه نیز اتهاماتی را متوجه برخی می‌کند، اما در سایر موارد، صحت ادعاهای وی تایید می‌شود و حالا او به یکی از منابع امنیتی کاربران و شرکت‌های ایرانی تبدیل شده است.

3- یک کمپانی قدیمی آنتی‌ویروس روسی نیز چند سالی می‌شود که به منبع ثابت هشدار برای برخی ناامنی‌های سایبری و حملات مجازی به زیرساخت‌ها و کاربران ایرانی تبدیل شده است و بعضا کارشناسان حوزه امنیت شبکه در شرکت‌های خصوصی، دولتی و کاربران ایرانی با توجه به این هشدارها متوجه ناامنی‌ها و آلودگی‌های سایبری شده و مراقبت‌های لازم را به عمل می‌آورند.
4- چند روز قبل گوگل (که البته تردیدی در نیت پلید و خصومتش با ایرانی‌ها نیست) اما به جای هشدار رسما وارد عمل شد و اقدام به حذف 2 پوسته ایرانی واسط تلگرام کرد که به گفته و تایید وزیر ارتباطات کشورمان، این دو پوسته به اضافه 127 پوسته مشابه دیگر ناامن بوده‌اند!

نمی‌دانم اصلا کسی از مسوولان این مطلب را می‌خواند یا نه، اما حرف این است که این چه وضعی است و مگر امنیت سایبری ما را باید یک جوان خارج‌نشین، یک آنتی‌ویروس روسی و یک شرکت آمریکایی تعیین کنند و زودتر از هزار و یک نهاد مسوول به مسوولان دولتی و خصوصی و مردم هشدار دهند؟ (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">