ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد به قرارداد مخابرات با ثریا

| سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۸۵، ۰۱:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

روز گذشته و طی نشستی با حضور تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی نسبت به عقد قرارداد شرکت مخابرات ایران با شرکت ماهواره‌ای ثریا جهت ارایه خدمات مکالمه به نقاط دوردست انتقاد شد.

به گزارش خبرنگار جهان‌صنعت، در ابتدای این جلسه که با حضور مدیران عامل سه شرکت خصوصی، یکی از اعضای اتحادیه مخابرات، رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی و یک کارشناس مخابرات برگزار شد، صادق حکیمی، رییس هیات‌مدیره شرکت ایمن نگهدار به طرح موضوع پرداخت و گفت: شرکت مخابرات ایران اخیرا مجوز عقد قرارداد با شرکت خارجی ماهواره‌ای ثریا را به شرکت‌های مخابرات استانی داده است که بر این اساس مجاز هستند با شرکت ثریا و برای مناطق روستایی که امکان برقراری ارتباط از طریق فیبرومایکروویو وجود ندارد ،اقدام کنند.

توانایی بخش خصوصی بالاست‌

وی افزود: در این بخشنامه ظاهرا به ازای هر دقیقه ارتباط 31 سنت یارانه از سوی شرکت مخابرات ایران به این شرکت پرداخت می‌شود. حال پرسش اینجاست که آیا این کار با بخش خصوصی کشور خودمان نمی‌توانست انجام شود.

وی در ادامه گفت: آیا ما از طریق) VOIP تلفن اینترنتی)، شبکه‌هایP2P و نصب ایستگاه‌های ثابت که در توان بخش خصوصی هم هست نمی‌توانستیم این کار را بکنیم. آیا در این صورت ما نمی‌توانستیم با یک تیر چند نشان بزنیم و به این روستاها همزمان خدمات اینترنتی ارایه دهیم.

حکیمی با اشاره به حضور پنج شرکت ارایه‌دهنده خدمات ماهواره‌ایSAP افزود: اگر مسوولان بپرسند که آیا طرح جایگزین در بخش خصوصی وجود دارد پاسخ مثبت است. همچنین جا دارد این پرسش نیز مطرح شود که آیا اگر این یارانه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت، بهتر نبود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص حجم مالی این قرارداد گفت: اگر در 20 استان 30 نقطه را در نظر بگیریم 600 نقطه جهت ارایه این خدمات وجود خواهد داشت و اگر حداقل در روز 50 مکالمه داشته باشیم و هر کدام نیز پنج دقیقه به طول بینجامد به عدد بسیار بزرگی خواهیم رسید.

احتمال بروز مشکلات امنیتی‌

در ادامه جلسه کریمی، عضوهیات‌مدیره اتحادیه مخابرات نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی و درخواست همفکری میان مخابرات و این اتحادیه گفت: این قرارداد بحث کارشناسی عمیق‌تری می‌طلبد از طرفی مساله عقد قرارداد با یک شرکت خارجی همچون ثریا از لحاظ امنیتی و سیاسی نیز احتمال بروز مشکلاتی را دارد به ویژه آنکه بخش خصوصی خودمان در شبکه انتقال تجربه خوبی دارد.

ایجادتشکلی از بخش خصوصی و دولتی‌

رسولی، مدیرعامل شرکت شبکیه شریف نیز با اشاره به مشکلات متعدد گریبانگیر شرکت‌های خصوصی به علت تغییر مدیریت‌ها و متعاقب آن تغییر سیاست‌ها گفت: بهتر است دولت به جای ایفای نقش حاکمیتی نقش نظارتی را به عهده گیرد.

وی پیشنهاد داد تا برای پیشگیری از موازی‌کاری‌های احتمالی، تشکلی مشترک میان بخش خصوصی، دولت و صاحبنظران شکل بگیرد تا نسبت به پیشبرد توسعه اقدامات موثری صورت پذیرد.

پورمهدیان، مدیرعامل شرکت فراگستر کیش نیز با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌ها به سمت بومی‌سازی پیش نمی‌رود، گفت: مخابرات باید از بخش خصوصی حمایت کرده و به ایشان اعتماد کند چراکه ماهواره ثریا تکرار یک تجربه گذشته است و بخش خصوصی توان انجام این کار را دارد از سوی دیگر روش ثریا گران‌تر نیز تمام می‌شود.

چند پرسش‌

در بخش دیگری از این جلسه بهمن برزگر، به عنوان کارشناس مخابرات با اظهار بی‌اطلاعی از جزییات این قرارداد به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند تصویر شفاف‌تری از موضوع و تحلیل این قرارداد ارایه دهد.

وی گفت: آیا هیچ مدل دیگری می‌تواند جایگزین ارتباط ثریا شود، آیا ماهواره دیگری این خدمات را می‌دهد، آیا این شرکت مجوزهای لازم از رگولاتوری را دارد، آیا مجوزGMPCS که رگولاتور ارایه کرده در این خدمات نمی‌گنجد؟

برزگر در ادامه به طرح چند پرسش دیگر پرداخت و گفت: آیا در این راستا فرآیند مناقصه طی شده و طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی هست و بالاخره آنکه آیا واگذاری این پروژه به شرکت ثریا از مصادیق حمایت از بخش خصوصی هست یا نه؟

در انتهای این جلسه نیز صادق‌زاده، رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از ابعاد این قرارداد گفت: با توجه به اینکه از شرکت مخابرات نماینده‌ای در این جلسه نیست و بنده نیز از جزییات این قرارداد اطلاعی ندارم طی روزهای آینده با توجه به رسالت قانونی خود موضوع را پیگیری خواهم کرد.

  • ۸۵/۱۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">