ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد کمیسیون ICT اتاق بازرگانی از وزیر ارتباطات

| سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۵۵ ب.ظ | ۰ نظر

اعضای کمیسیونICT اتاق بازرگانی ایران با تشریح مشکلات تولید و نوسانات ارز به عنوان موانعی برای تحقق صادرات این حوزه، از بی توجهی وزیر ارتباطات به درخواست فعالان این بخش انتقاد کردند.

به گزارش کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، نخستین جلسه کاری کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران با هدف بررسی مشکلات حوزه تولید و صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا ) و نیز مشکلات به وجود آمده برای فعالان این حوزه با توجه به نوسانات نرخ ارز برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تفکر اشتباهی در کشور ما وجود دارد که فکر می‌کند ابتدا باید نیازهای داخل را برآورده کرده و بعد به سراغ صادرات برویم و همین تفکر اشتباه در تمام حوزه‌های اقتصاد از جمله فاوا ریشه دوانده و باعث شده ما در زمینه صادرات حتی در بازار خودمان نیز موفق عمل نکنیم.

وی با اشاره به تلاش کمیسیون ICT اتاق بازرگانی برای جذب بودجه‌های حمایتی در بخش فاوا خاطرنشان ساخت: ما در کمیسیون تلاش می‌کنیم که در بودجه‌هایی که برای حمایت از صادرات دیده شده به حوزه فاوا نیز توجه شود و اولین گام ما این است که در بودجه‌های حمایتی صادرات صنعت فاوا شناسایی و دیده شود.

رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ادامه داد: در کشورهای مختلف از فاوا با دو راهبرد مجزا استفاده می‌شود، به این معنی که یا از فناوری اطلاعات برای رونق سایر بخش‌ها استفاده می‌شود و یا فناوری برای کمک به تولید و صادرات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. البته برخی کشورها مثل کشور ما نیز هر دو راهبرد را به صورت همزمان مورد استفاده قرار می‌دهند.

طلایی افزود: با این تفاسیر اگر ما بتوانیم در این دوبخش با حمایت اتاق بازرگانی و با اطلاع‌رسانی صحیح به بخش دولتی نشان دهیم که تشکل‌های فاوا چگونه می‌توانند به اشتغالزایی و تولید کمک کنند، موفق عمل کرده‌ایم.

وی گفت: اگر بتوانیم همکاری با اتاق‌های مشترک را کلید بزنیم امکانات مناسبی برای صادرات محصولات فاوا فراهم می‌شود. مشکلی که وجود دارد این است که حوزه فاوا نتوانسته خود را با سایر بخش‌ها هماهنگ کند. اما اگر بتوانیم اندکی خود را از لایه‌ای که دورمان پیچیده رها کنیم می‌توانیم به حوزه ICT کمک‌های قابل توجهی داشته باشیم.

بی توجهی وزیر ارتباطات به درخواست رفع مشکلات فاوا

طلایی با گلایه از بی‌توجهی وزیر ارتباطات به درخواست‌های کمیسیون ICT اتاق بازرگانی گفت: ما مکاتباتی را با وزیر ارتباطات داشتیم و در دو صفحه مجموع مشکلات و موانع حوزه فاوا برای بخش خصوصی و راهکارهای برطرف کردن آنها که در جلسات کمیسیون بررسی شده بود را به ایشان اعلام کردیم اما با گذشت بیش از دو ماه، هنوز اعلام وصول نامه نیز صورت نگرفته است.

در این نشست ویدا سینا عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی نیز با اشاره به وضعیت نامساعد تولید در کشور گفت: بخش خصوصی باید به باور لازم برسد و البته نقش بخش دولتی نیز تعیین کننده‌ است. در واقع تعامل بخش خصوصی و دولتی مثل دیواری می‌ماند که باید به هم متصل باشند تا خللی وجود نداشته باشد. ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید سراغ اجرا و عمل برویم اما متاسفانه مقررات دست و پاگیر در برخی موارد مانع می‌شود.

 

توجه اندک بسته حمایتی وزارت ارتباطات به صادرات مخابراتی

فرامرز رستگار دبیر هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با انتقاد از توجه کمتر به حوزه فناوری ارتباطات (CT) در بسته‌ای که وزارت ارتباطات برای حمایت از صادرات مدنظر قرار داده است، اظهار داشت: تاکید ما در جلسات تکمیلی تعیین بسته حمایتی وزارت ارتباطات، توجه بیشتر به CT بوده و به این جمع‌بندی رسیدیم که لااقل برای حمایت از صادرات باید لیست کالاهایی که ظرفیت صادرات دارند ارائه شود.

وی تاکید کرد: بهتر است که مجموع لیست توانایی‌های تولیدی IT و CT شناسایی شده تا مشخص شود چه توانایی‌هایی وجود دارد و امکان ارائه بودجه برای آنها چگونه است.

شهرام حاج قربانی عضو انجمن ناشران دیجیتال نیز در این جلسه گفت: در حوزه تولید محتوا پس‌رفت ایجاد شده و حمایت‌های معنوی نیز انجام نمی‌شود. لذا شرکت‌های تولید محتوا یکی پس از دیگر تعطیل می‌شوند.

وی گفت: برخی مارکت‌های فعال بر بستر اینترنت از تولیدات ناشران دیجیتال سوءاستفاده می کنند و تولیدکننده محتوا نیز با مشکلات متعدد از جمله مشکلات پیرامون مجوزها مواجه است. با این شرایط کسانی که زیرزمینی کار می‌کنند از کسانی که مجوز دارند راحت‌تر کار می‌کنند که منطقی نیست و امیدواریم رویکرد فعلی در قبال تولید محتوای دیجیتال امسال تغییر کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">