ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس کل گمرک ایران گفت: در بحث قاچاق کالا در گمرکات خود ما به عنوان سازمان کاشف بوده‌ایم ؛ یا خودمان کالای قاچاق را کشف کردیم تا تخلفاتی را مشاهده کردیم.

به گزارش فارس، نشست تخصصی روسای مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی نیروی انتظامی صبح امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد. 

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در حاشیه  این نشست در جمع خبرنگاران یکی از دلایل قاچاق کالا را تعدد قوانین دانست و گفت: بیش از 20 سازمان در بحث تجارت رسمی تولیگری‌ دارند که ممکن است قوانینشان موازی بوده و برخی نیز متناقض باشد؛ کاهش قوانین و مقررات می‌تواند در کاهش قاچاق کالا موثر باشد. 

 رئیس کل گمرک ایران تعدد سازمان‌های متولی تجارت رسمی را از جمله موارد دیگر قاچاق کالا عنوان و تصریح کرد: یکپارچگی در بحث تصمیم‌گیری این سازمان‌ها می‌تواند از قاچاق کالا بکاهد. 

وی گفت: دنیا به سمت کنترل‌های غیرمزاحم پیش می‌رود پس باید با تجهیز سازمان‌های مرتبط با تجارت به سمت کنترل‌های غیرمزاحم رویم و با تجهیز گمرکات به اسکنر و ایکسری مسیر ترانزیتی را کم هزینه‌تر کنیم. 

میراشرفی تصریح کرد: نصب تراشه الکترونیکی در هفته‌های آتی بر روی کانتینرها می‌تواند در این جهت تاثیرگذار باشد؛ در این تراشه‌ها اطلاعات بارنامه، اطلاعات مانیفست و مابقی اطلاعات مورد نیاز قرار می‌گیرد و می‌تواند در کاهش قاچاق کالا و همچنین در راستای کنترل‌های غیرمزاحم پیشرو باشد. 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در گمرکات قاچاق کالا و جود دارد گفت: قاچاق کالا در گمرکات را 100 درصد رد می‌کنم چرا که یا خودمان کاشف بودیم و یا تخلفی صورت گرفته بود که آن را کشف کردیم. 

رئیس کل گمرک ایران در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: عملا با یک لینک سامانه‌های مرتبط با تجارت رسمی و تجمیع آ‌نها می‌توان از جزیره عمل کردن دور شد. 

وی تاکید کرد: حتما باید این سامانه‌ها یکپارچه باشد و تبادل اطلاعات و دیتاهای محموله‌ها به صورت یونیک انجام شود تا از بحث قاچاق جلوگیری شود. 

میراشرفی تصریح کرد: عملا آن چیزی که مشاهده می‌کنیم آن است که عمده پرونده‌های قاچاق کشور ارزش قابل توجهی ندارد و باید به سمتی برویم که با پرونده‌های سازمان یافته برخورد کنیم؛ با بحث تبادل و مبادله اطلاعات می‌توانیم در مقابله با دانه‌درشت‌ها پیش برویم و این نیازمند آن است که سازمان‌ها در بحث تبادل اطلاعات هماهنگی لازم داشته باشند. 

رئیس کل گمرک ایران درخصوص پایانه‌ها و سامانه حمل و نقل گفت: همه سازمان‌ها من جمله پایانه‌ها و سازمان حمل و نقل در بحث الکترونیکی کردن برنامه‌های خاصی دارند که امیدواریم نصب تراشه در روی کانتینرها صورت بگیرد. 

وی درخصوص خودروهایی که در گمرک متوقف هستند اعلام کرد: 10 تا 13 هزار خودرو در اماکن گمرکی و اماکن غیرگمرکی از جمله مناطق آزاد و ویژه متوقف هستند و گمرک دنبال این است که موضوع حل شود. 

میر اشرفی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که کسانی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند در حدود 10 هزار نفر هستند به حقوق‌شان برسند؛ همچنین برخی از خودروها به دلیل آنکه قسمتی از ارز خودرو دولتی بوده و باید تفاوتش به بانک پرداخت شود در گمرک مانده است؛ اگر این موارد حل شود قسمتی از درآمدهای گمرک نیز محقق می‌شود. 

وی افزود: عمده اتومبیل‌ها در مناطق ویژه و آزاد است؛ قسمتی از آنها در حال توقیف‌اند که منتظر احکام دادگاه هستند و برخی دیگر که شامل احکام دادگاه نیستند اگر متروکه نشده باشند کالا مرجوع می‌شود و اگر متروکه شده باشد توسط سازمان اموال تملیکی به فروش می‌رسند. 

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: یگان حفاظت گمرک به صورت آزمایشی تشکیل شده و هم اکنون در حال کار است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در گمرکات کالا قاچاق می‌شود اظهار داشت: بحث قاچاق کالا در گمرک را صد درصد رد می‌کنیم چرا که خود گمرک به عنوان سازمان کاشف موارد را اعلام می‌کند؛ البته بین تخلف و قاچاق مرز کوچکی است و باید گفت یا خود ما کاشف قاچاق هستیم یا اینکه برخی دیگر به صورت تخلف بوده است. 

میراشرفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادعا شده واگن‌های مترو، آمبولانس  و ماشین‌های آتش‌نشانی در گمرک در حال خاک خوردن هستند گفت: برخی از مباحث تحریم باعث کند شدن انتقال یکسری از کالاها شده؛ یک قسمتی از کالاها در لنگرگاه یا در گمرک متوقف‌اند و دلیل توقف آنها ناشی از آن بوده که فروشنده نتوانسته ما به ازای آن ارز مورد نظر را اخذ کند؛ سعی کردیم که قسمت عمده کالاها به صورت درصدی و تضامینی از گمرک ترخیص شود. 

وی با تاکید بر این مطلب که ادعای این مطلب که گمرک مانع ترخیص شده درست نیست اعلام کرد: این کالاها یا اسناد مالکیت حمل نداشتند یا ثبت سفارششان منقضی شده که در این زمینه با بانک مرکزی توافقات خوبی انجام شده و از این هفته ثبت سفارش‌ها از 3 ماه به 6 ماه تغییر می‌کند تا از رسوب کالا در گمرک جلوگیری شود. 

وی درخصوص تجهیز گمرکات کشور، گفت: همه گمرکات به ایکسری مجهز نیست و در گمرکات مهم و بزرگ در ورودی و خروجی ایکسری داریم. 

رئیس کل گمرک ایران  تصریح کرد: در مرز بازرگان با کمک دستگاه‌ها بیشترین کشف قاچاق انسان را داریم. 

این مقام ارشد در مورد وضعیت 600 هزار گوشی همراه در گمرک گفت: بخش قابل توجهی از این گوشی‌ها ترخیص شده و مابقی نیز تا پایان امسال ترخیص می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">