ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اپلیکیشن 60 بانک ملی صدای کاربران را درآورد

| چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱ ق.ظ | ۰ نظر

با ابلاغیه هفته پیش بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور برای متوقف کردن استفاده از رمز دوم ایستا و راه‌اندازی سامانه رمز یک‌بار مصرف، بانک‌ها راهکارهای متفاوتی را برای فعال‌سازی سیستم رمز یک‌بار مصرف ارایه دادند.

در این میان بانک ملی به سرعت وارد این عرصه شد و تبلیغات بی‌شماری در خصوص اپلیکیشن 60 برای دریافت رمز یک‌بار مصرف انجام داد. این پیشتازی و سوار شدن بر موج الزام بانک مرکزی به حدی بود که حتی برخی از مشتریان دیگر بانک‌ها نیز تصور کردند باید اپلیکیشن 60 بانک ملی را برای این کار نصب کنند.

 اما شاید همین موج تبلیغات باعث شد تا مشتریان این بانک سریع‌تر از دیگر بانک‌ها اقدام به استفاده از این خدمت جدید کنند که این خود باعث بروز ابهاماتی در نحوه عملکرد این اپلیکیشن شد و صدای اعتراض برخی کاربران را بلند کرد.

به گزارش خبرنگار عصر ارتباط، ماجرا از این قرار بود که با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، بانک ملی از مشتریان خود خواسته برای فعال کردن رمز دوم یک‌بار مصرف کارت‌های خود تا اول خرداد ماه اقدام کنند.

اما در روزهای گذشته با پیام‌های مردمی و اعتراضات آنها در تماس با هفته‌نامه عصر ارتباط مواجه شدیم که گستره آن به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد و همچنان نیز باقیست.

مشکل اول این بود که مشتریان بانک ملی می‌بایست به سامانه بام رفته و از آنجا نرم‌افزار 60 را نصب کنند. بعد از این مرحله کاربران می‌بایست نرم‌افزار دیگری به نام میزبان را نیز روی گوشی خود نصب کنند!

یکی از کاربران برای مثال در این خصوص نوشت: «عجبا! نرم‌افزار ۶۰ بانک ملی را نصب می‌کنید بعد می‌بینید نوشته رمز یک‌بار مصرف! بعد که روی آن کلیک می‌کنید، یک نرم‌افزار دیگر به اسم رمزبان نصب می‌شود! اصلا نرم‌افزار ۶۰ انگار هیچ است!! پاکش کردم. اینکه بماند، بدتر از آن اجبار رمزبان به غیرفعال‌سازی گزینه Developer Options گوشی است!»

یا کاربر دیگری در خصوص این مساله این طور می‌نویسد: «بانک ملی یک سیستم رمز یک‌بارمصرف داده. برای استفاده از آن باید اول عضو بام شوی و برنامه‌اش را نصب کنی که نرم‌افزار اصلی خدمات بانکی بانک ملی محسوب می‌شود، پس از آن باید ۶۰ را نصب کنی، بعد رمزبان را، تازه بعد از آن می‌توانی کارت بانکی خودت را اضافه کنی.»

فارغ از نصب اپلیکیشن‌های متعدد برای دریافت رمز دوم اینترنتی که با ابهامات و اعتراضاتی از سوی کاربران مواجه شد، دومین نکته‌ای که صدای اعتراض برخی از کاربران اپلیکیشن 60 بانک ملی را درآورد به سطح دسترسی غیر متعارف این اپلیکیشن به گوشی متقاضیان باز می‌گشت.

این نرم‌افزار دسترسی به عکس و فیلم و محتوای کارت حافظه و حتی  تغییر دادن یا پاک کردن و خواندن داد‌ه‌‌های کارت حافظه کاربران را مطالبه می‌کند.

این اتفاق نارضایتی و تعجب بسیاری از مشتریان این بانک را به دنبال داشت و در شبکه‌های اجتماعی نیز در مورد آن بحث و سخن فراوان است.

برای مثال یکی از کاربران در این‌باره می‌گوید: «چرا اپ۶۰ که قرار است برای رمز یک‌بار مصرف استفاده شود و اجباری هم هست، برای دسترسی به حساب بانکی در قسمت مجوزهای دسترسی احتیاج به دسترسی به مکان و اطلاعات sd card را می‌خواهد؟»

حتی برخی کاربران به علت این سطح دسترسی غیر متعارف آن هم برای صدور یک رمز یک‌بار مصرف، خواستار عدم نصب این اپلیکیشن و ارایه راهکاری جانبی از سوی بانک ملی بودند.

هرچند بانک ملی هم تاکنون به جز نصب نرم‌افزارهای مذکور راهکار دیگری را پیش پای مشتریان خود قرار نداده است.

این موضوع اما با واکنش یک مقام حقوقی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مواجه شد و ظاهرا این میزان از دسترسی اپلیکیشن بانک ملی برای این فرد مسوول نیز سوال‌برانگیز بود.

محمدجعفر نعناکار،‌ ‏‏‏‏‏‏‏‏مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در یک پست توییتری به این قضیه واکنش نشان داد و نوشت: «در خصوص دسترسی‌های اپلیکیشن ۶۰ بانک ملی و صیانت از حقوق کاربران و حفظ حریم خصوصی نامه‌ای تهیه و ارسال کردم، به محض دریافت پاسخ، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

علی‌رغم وجود نارضایتی مشتریان، تا لحظه تنظیم این گزارش در هفته‌نامه عصر ارتباط، بانک ملی واکنشی به این مساله نشان نداد و تلاش ما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بی‌نتیجه ماند.

در نهایت باید گفت، فارغ از اینکه بانک ملی اقدام اصلاحی در این خصوص به عمل آورد یا این ابهامات را نادیده بگیرد، به نظر می‌رسد بانک مرکزی می‌بایست حتما بانک‌ها را ملزم به در نظرگرفتن راهکارهای چندگانه برای استفاده از رمزهای یکبار مصرف کند.

  • ۹۸/۰۳/۰۱

بانک ملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">