ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اژدهای ماندگار

| شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - چینی‌ها رساله یا کتاب معروفی دارند با عنوان «هنر رزم». این کتاب نوشته یکی از فرماندهان نظامی چین باستان به نام «سون تسی» است. کتابی که در آن فنون و زیروبم های مبارزات نظامی چین باستان به زبانی ساده نگاشته شده است.

خواندن این کتاب اکنون در بسیاری از ارتش های جهان ضروری است. علاوه بر آن بسیاری از دانشگاه های معتبر در رشته های مدیریت بازرگانی آن را به عنوان یک سرفصل برای دانشجویان خود در نظر می گیرند.

با خواندن این کتاب می توان به راحتی راز قدرت چینی ها را دریافت. تنها تمدن قدرتمند باستانی که اکنون نیز در قرن 21 یکی از قطب های اصلی اقتصاد جهان است. آنقدر اصل که هر کاری کنید نمی توانید از چنگ آن نجات یابید. نمونه این موضوع را می توان در مراودات بازرگانی کشورهای جهان و کشور خودمان در تحریم های اقتصادی دیروز و پسا تحریم امروز مشاهده کرد. 
یک ماه پیش در چنین روزهایی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دیدار با جمعی از مدیران رسانه گفته بود: «چرا بنده در وزارت ارتباطات مجبورم که از کالاهای چینی با دو برابر قیمت استفاده کنم من چرا نباید بتوانم مناقصه ای برگزار کنم که تمام کمپانی های دنیا بیایند و در مناقصه شرکت کنند و در قیمت رقابت کنند. ما اسیر یک یا دو شرکت چینی بودیم که مجبور بودیم از آنها بخریم که قیمت، کیفیت و همه چیز را آنها مشخص می کردند. بر این اساس ما به دنبال این هستیم که الان شرایط تغییر پیدا کند چراکه یک عده هم از برجام و تحریم برای خود دکان باز کرده بودند».(ایرنا)
با بیان این توضیحات بسیاری از فعالان حوزه فاوا منتظر ظهور تکنولوژی و زیرساخت های پیشرفته غربی در کشور بودند. اما نکته جالب اینجاست که تنها یک ماه بعد از انتقاد واعظی از اسیر بودن دست دو شرکت چینی، این بار او در حاشیه افتتاح پروژه های وزارت در دهه فجر از موافقت خود در همکاری با یکی از همان چینی ها خبر می دهد. 
هر چند که پیش از این گفته می شد پیشنهاد ایجاد دیتا سنتر توسط این شرکت چینی از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته بود اما واعظی گفت که وزارت ارتباطات از هواوی درخواست نکرده که در ایران دیتا سنتر بزند بلکه در مذاکراتی که در پسا تحریم انجام شد هواوی از ما خواست که در ایران دیتا سنتر راه اندازی کند و ما هم موافقت کردیم.
اینکه چرا هنوز شرکت های مطرح مخابراتی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشدند به کنار، اما آنچه مسلم است، بر خلاف نظر وزیر ارتباطات، گویا همچنان زمان رهایی از اسارت چینی ها فرا نرسیده است. چینی هایی که هنر رزم را می شناسند و می دانند اگر از در بیرون انداخته شدند چگونه از پنجره وارد شوند.

(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">