ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد" بانک اطلاعات ملی " برای فیلترینگ

| شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۸۴، ۱۰:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت ارتباطات داده‌ها گفت: یک "بانک اطلاعات ملی" (‪(DATA BASE‬ به منظور بومی‌سازی و هماهنگی بهتر و بیشتر در امر فیلترینگ تا سه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

"رضا رشیدی مهرآبادی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: با راه‌اندازی بانک اطلاعات ملی فیلترینگ و اتصال تمام مراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی به آن، دیگر با مشکل ناهماهنگی در فیلترینگ سایتهای غیراخلاقی و معاند با اسلام و نظام، مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت ارتباطات داده‌ها در زمینه فیلترینگ گفت:

ما دو برنامه کلی در این راستا داریم که شامل "بومی‌سازی" و" ایرانی کردن" فیلترینگ به منظور در دست داشتن منبع (‪ (SOURCE‬آن برای اعمال تغییرات و تقویت صنعت فیلترینگ در داخل کشور است.

وی تصریح کرد: نرم‌افزارهای فیلترینگ موجود در دنیا انگشت شمار هستند لذا ما قصد داریم با بومی‌سازی نرم‌افزارها، این تخصص را وارد کشور خود کنیم.

وی مرکز اصلی استقرار سیستم بانک اطلاعات ملی فیلترینگ را شرکت ارتباطات داده‌ها دانست و بیان داشت: شرکتهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی باید با اتصال به این بانک اطلاعات، برنامه‌های خود را مطابق با اطلاعات این بانک به روز کنند.

به گفته وی، شرکت ارتباطات داده‌ها و مراکز "آی.سی.پی"(‪ (ICP‬به این بانک اطلاعات‌اتصال پیدا می‌کنند و با توجه به‌اینکه شرکتهای"آی.اس.پی"(‪ (ISP‬پهنای باند اینترنت خود را از شرکت ارتباطات داده‌ها یاشرکتهای "آی.سی.پی" (‪(ICP‬ دریافت می‌کنند، این برنامه برای آنها نیز اعمال می‌شود.

رشیدی درباره احتمال تخلف برخی شرکتها و تبعیت نکردن از برنامه‌های این بانک اطلاعاتی گفت: تنها راه فرار از این بانک استفاده از دیشهای ماهواره است که این امر غیرمجاز بوده و با آنها برخورد می‌شود.

وی سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را مسوول رسیدگی و نظارت بر نحوه فعالیتهای شرکتهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی معرفی کرد و اظهار داشت: شرکت ارتباطات داده‌ها نیز باید نظارت عالیه بر آنها داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات داده‌ها یادآور شد:هر مرکزی که اینترنت در اختیار مردم می‌گذارد باید سایتهایی را که در غیراخلاقی بودن آنها شکی وجود ندارد، فیلتر کند.

وی ادامه داد:" کمیته تعیین مصادیق" در خصوص سایتهایی که شبهه و شکی در باره فیلتر کردن آنها وجود دارد، تصمیم‌گیری می‌کند و لیست سایتهای ممنوعه را به ما اعلام می‌نماید.

وی درباره فعالیت دفتر اینترنتی قوه قضاییه گفت: این دفتر نیز به منظور جلوگیری از فحشا و فساد با ما همکاری می‌کند به طوریکه در راه‌اندازی بانک اطلاعات ملی فیلترینگ، دفتر اینترنتی قوه قضاییه در کنار ما بود.

رشیدی تاکید کرد: اینترنت فی نفسه فناوری بدی نیست، اما به دلیل اسلامی بودن کشور ما ، سخت گیریهای بیشتری به منظور دور کردن دغدغه از مردم و مسوولین صورت می‌گیرد.

  • ۸۴/۰۴/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">