ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایرانسل و پرسشی بزرگ از مسوولان

| جمعه, ۱۷ آذر ۱۳۸۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۲ نظر

علی شمیرانی - روزی که مجری اپراتور دوم ارتباطات سیار کشور یعنی ایرانسل، مدت‌ها پس از آغاز به کار خود به فکر رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی افتاد کمتر کسی تصور می‌کرد که با وجود مشکلات بسیار زیاد این اپراتور در ارایه خدمات به مردم، شریک خارجی‌اش همچنان خشنود و راضی باشد اما در لابه‌لای پرسش‌های انباشت شده مطبوعات طی یک سال گذشته، پرسشی از نماینده MTN یعنی شریک خارجی ایرانسل پرسیده شد که پرده از موضوع مهمی برداشت.

نماینده MTN بارها در طول مصاحبه حدود سه ساعته از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد به ویژه آنجا که صحبت از ارزش لیسانس در ایران شد.

به گفته این نماینده، حق لیسانس مخابراتی در ایران جزو ارزان‌ترین‌ها در جهان و منطقه است. براین اساس رقمی حدود 250 میلیون یورو به‌عنوان حق لیسانس اپراتور دوم از سوی دولت اخذ شده است که وقتی شریک خارجی ایرانسل با خوشحالی به گران بودن این حق لیسانس در کشورهایی همچون مصر و عربستان اشاره کرد موضوع شکل متفاوتی به خود گرفت.

به گفته وی، شرکت الاتصالات به‌عنوان دومین اپراتور عربستان رقمی معادل 8/1 میلیارد دلار بابت حق لیسانس پرداخته است اما در ایران که تعداد مشترکان فعلی‌اش سه میلیون نفر بیشتر از کل جمعیت هفت میلیونی عربستان بوده و بازاری بالغ بر 40 میلیون برای آن پیش‌بینی می‌کنند یک‌هشتم حق لیسانس اخذ شده است.

اگرچه دزفولی، مدیرعامل ایرانسل بلافاصله سعی کرد با توضیحاتی، ذهن‌ها را به سمت دیگری متوجه کند که ظاهرا تا حدودی نیز موفق بود چرا که این موضوع به جز کمتر از پنج رسانه‌ در سایر رسانه‌ها انعکاس نیافت.

مخلص کلام دزفولی نیز این بود که حق لیسانس را باید با پارامترهای دیگر در نظر گرفت و نمی‌توان گفت ایران ارزان‌فروشی کرده است.

شاید حالا و با وجود مشاهده مشکلات زیاد از سوی ایرانسل بهتر بتوان انرژی و لبخند دایمی شریک خارجی این شرکت را که خود را در بهشت می‌دانست درک کرد. شریک خارجی ایرانسل با تمام کاستی‌های موجود دلیل خوبی برای رضایتمندی دارد.

اما شاید بد نباشد مسوولان مرتبط دولتی هم توضیحی برای علت ارزان بودن پروانه یاد شده ارایه دهند. اگرچه پروژه پرسروصدای اپراتور دوم تلفن‌همراه به غیر از وزارت ارتباطات به علت پاره‌ای از مشکلات به مجلس شورای اسلامی نیز رفت و نمایندگان مردم نیز در جریان جزییات آن قرار داشتند.

  • ۸۵/۰۹/۱۷

نظرات  (۲)

30 درصد درـآمد ایرانسل مستقیما به خزانه دولت واریز می شود. سهامداران آن بانک ملی و صاایران و بنیاد مستضعفان است که جمعا 51 درصد سهام را دارند. پس هنوز خیلی بیشتر آنچه فکر کنید در اختیار ایران است.
آنجه از درآمد ایرانسل نصیب دولت می شود جمعا به 65 درصد میرسد: 30% واریز مستقیم 70 درصد باقیمانده را اگر بین ایران و شریک خارجی تقسیم کنیم به ایران بیش از 35 درصد می رسد. چس جمعا بیش از 65 درصد درآمد برای ایران.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">