ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایران یکی از ارزانترین حق لیسانس‌ها را دارد

| چهارشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۸۵، ۱۲:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

حق امتیاز ایران در مقایسه با کشورهای دیگر یکی از ارزان‌ترین لیسانس‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش جهان صنعت , ارنست کیلو وان، مدیر بخش ایران شرکت ام‌تی‌ان در نخستین نشست خبری اپراتور دوم ضمن ابراز خوشحالی از سرمایه‌گذاری در ایران گفت: حق امتیاز ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار ارزان است.

وی در ادامه با اشاره به مبلغ 350 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شرکت ام‌تی‌ان در ایران افزود: در عربستان با هفت میلیون جمعیت حق لیسانس اتصالات به ‌عنوان دومین اپراتور کشور 8/3 میلیارد دلار است.

وی سرمایه‌گذاری در ایران را در مقایسه با کشورهای مصر و عربستان، ارزان و آسان‌تر خواند و افزود: اگر ام‌تی‌ان می‌توانست مانند کشورهای دیگری که در آنها فعالیت می‌کند از زیرساخت‌های خود استفاده کند، سرویس‌های چند‌رسانه‌ای زودتر به نتیجه می‌رسید.

اگرچه پس از اظهارات وی، دزفولی، مدیرعامل ایرانسل اقدام به ارایه توضیحات بیشتر کرد و گفت: نباید فقط حق لیسانس را در نظر گرفت و تصور کرد که ایران در این خصوص ارزان‌‌فروشی کرده است بلکه قیاس نهایی نرخ خدمات مخابراتی باید با لحاظ کردن سایر هزینه‌ها همچون هزینه مکالمه و اتصال اولیه دیده شود.
ظرفیت برای 3/2 میلیون مشترک‌

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت شبکه اپراتور دوم گفت: یک میلیون مشترک را در برنامه داریم و برای 3/2 میلیون مشترک ایجاد ظرفیت می‌کنیم.

این در حالی است که از فاز اول واگذاری ایرانسل که 350 هزار سیم‌کارت بود با گذشت یک‌ماه تنها حدود 200 هزار سیم‌کارت تاکنون فروخته شده است.

وی درخصوص واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور دوم نیز گفت: درخصوص واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری منتظر نظرات دولت در این زمینه هستیم تا حق‌السهم دولت و نرخ نهایی ارایه خدمات را تعیین کنند که به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.
نگران آلکاتل نیستیم‌

دزفولی درخصوص سهم شرکت آلکاتل از کنسرسیوم ایرانسل و اثرات احتمال جدا شدن این شرکت از اپراتور دوم نیز گفت: سهم آلکاتل از پروژه اپراتور دوم تنها 8 تا 10 درصد است و اگر عقب‌نشینی کند، مشکلی نداریم.
51 درصد ساخت داخل‌

وی درخصوص پیوستن ایرانسل به بورس نیز اظهار کرد: ظرف دو تا سه سال کاری، 20 تا 21 درصد سهم را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما این پیوستن به بورس حداقل یک سال طول می‌کشد.مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل درخصوص میزان استفاده از حداکثر توان داخلی نیز گفت: ساخت داخل در بند 6 قانون قید شده و در طول اجرای قرارداد یعنی در طول 15 سال باید 51 درصد ساخت داخل ایجاد کنیم.

وی درخصوص میزان استفاده از تجهیزات داخلی نیز متذکر شد: اگر شما شرکتی را می‌شناسید که در ایران بتواند تجهیزات نسل 5/2 و 3 را تولید کند ما از تجهیزات این شرکت استفاده می‌کنیم.
عرضه سیم‌کارت اعتباری دولتی غیرضروری بود

وی در ادامه افزود: دولت یکبار براساس اسناد، فرصت تجربه ارایه سیم‌کارت‌های اعتباری را در قالب سیم‌کارت‌های تالیا داشته است و دیگر لزومی ندارد سیم‌کارت اعتباری عرضه کند.

وی گفت: ایرانسل در سال‌جاری 3/2 میلیون سیم‌کارت و در سال 86 و 87 به ترتیب

7 و 10 میلیون سیم‌کارت توزیع خواهد کرد.

دزفولی از تحت پوشش قرار گرفتن 70 مرکز استان تا نیمه نخست سال 86 خبر داد و گفت: همچنین تا همین مدت 256 شهر تحت پوشش شبکه ایرانسل قرار می‌گیرند.
دی‌ماه دی‌ماه دی‌ماه‌

ظاهرا بخش عمده‌ای از مشکلات اپراتور دوم در دی‌ماه قرار است حل شود.

دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در ادامه صحبت‌های خود به دی‌ماه سال‌جاری به عنوان موعد حل شدن مشکلات این شرکت اشاره کرد و گفت: سرویس ارزش افزوده به‌دلیل نبود زیرساخت با مشکل مواجه شده و به محض ایجاد زیرساخت‌های مناسب این سرویس ارایه می‌شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که قبل از اینکه سرویس‌های ارزش افزوده ارایه شود باید برای مردم فرهنگ‌سازی صورت گیرد.وی در پاسخ به سوال خبرنگار جهان‌صنعت در مورد مشخص کردن محدوده تهران نیز گفت: محدوده شهر مشهد مشخص است ولی محدوده شهر تهران مشخص نیست.

وی سپس با مواجه شدن با اعتراض خبرنگار ما و اینکه بهتر است به وزارت کشور مراجعه کنند تا محدوده تهران را بهتر بشناسند، صحبت‌های خود را اصلاح کرد و گفت: منظور ما از پوشش تهران محدوده مناطق 22 گانه شهر تهران است.

وی درخصوص 30 دقیقه مکالمه رایگان آخرماه نیز گفت: که این 30 دقیقه به مکالمه ایرانسل به ایرانسل تعلق می‌گیرد.
پاسخ به یک ابهام‌

در بخش دیگری از این جلسه خبرنگار ما از مدیرعامل این شرکت پرسید، چرا ایرانسل اصرار به ارایه اطلاعات ناقص و صرف میلیون‌ها تومان برای هر دقیقه مکالمه خود دارد، چراکه هر دقیقه مکالمه ایرانسل حدود 530 ریال است ولی این شرکت عدد 499 ریال را اعلام می‌کند که دزفولی در پاسخ گفت: ما عدد مالیات و عوارض را از هزینه‌های خود خارج می‌کنیم چراکه عوارض مالیات به ما مربوط نبود و دست دولت است.

از طرفی این احتمال وجود دارد که دولت در نرخ خود تغییر دهد که این تغییرات نباید به نام ما تمام شود.وی تایید کرد: در نهایت هزینه‌ای که مردم برای سیم‌کارت می‌پردازند ، 150 هزار تومان و هزینه مکالمه نیز حدود 530 ریال است.

عکس: علیرضا سلطانی - ایلنا

  • ۸۵/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">