ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت ابزار مجرمان شده است

| سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

نسترن صائبی- فناوران - تیم برنرز لی، پدر وب در نامه ای به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تولد اینترنت، هشدار داد که شرکت های بزرگ فناوری باید برای جلوگیری از این موضوع که اینترنت به ابزاری شبیه به اسلحه برای مجرمان جهان تبدیل شده است، چاره ای بیندیشند.
این دانشمند کامپیوتر 62 ساله غول های فناوری را متهم اصلی گردش اطلاعات غلط و کمک به راه اندازی کمپین های تبلیغاتی سیاسی مشکوک دانست و گفت که این شرکت ها باعث شده اند مردم کنترل اطلاعات شخصی خود را از دست بدهند.
وی گفت: در سال های اخیر، ما روند شکل گیری نظریه های توطئه را در پلات فرم های رسانه های اجتماعی دیدیم؛ اکانت های جعلی توییتر و فیس بوک که تنش های اجتماعی ایجاد کردند، بازیگران خارجی در انتخابات دخالت کردند و کلاهبرداران اطلاعات شخصی را سرقت کردند.  
او افزود که تمرکز قدرت در میان تعدادی از پلت فرم های اجتماعی از جمله توییتر، فیس بوک و گوگل باعث شده که این مشکلات بدتر شود. زیرا این شرکت ها ایده ها و نظراتی را که مشاهده و به اشتراک گذاشته می شوند، کنترل می کنند. 
به گفته وی، چیزی که قبلا یک انتخاب عالی برای به اشتراک گذاری محتوا مانند وبلاگ نویسی و وب سایت ها به شمار می آمد، هم اکنون تحت کنترل چند پلات فرم محدود درآمده است. 
بزرگ ترین شرکت های اینترنتی، با خرید نوآوری های جدید و دسترسی به نخبگان برتر این صنعت قدرت خود را چند برابر کرده اند و میدان را چنان برای شرکت های دیگر تنگ کرده اند که دیگر فرصت رقابت ندارند. 
برنرز لی معتقد است که یک چارچوب قانونی یا قانونگذاری که اهداف اجتماعی را در بر می گیرد، می تواند در کاهش این تنش ها مفید فایده باشد. وی گفت که تلاش برای یکسو کردن انگیزه های صنعت فناوری و مردم عامه نیازمند مشاوره با گروه های گوناگون مردم از جامعه مدنی، دانشگاه ها، کسب وکارها، دولت و صنعت هنر هستیم.
این دانشمند کامپیوتر که در سال 1980 مفهوم و تعریف یک سیستم جهانی متصل را ارایه کرد که از طریق آن دانشمندان می توانند اطلاعاتی را که برای تشکیل وب سایت جهانی در اختیار دارند، حال در مورد دو اسطوره ای هشدار می دهد که به قول خودش، تخیل جمعی ما را محدود می کنند. 
او در این مورد گفت: اسطوره ای که تنها یک مدل کسب وکار ممکن را برای شرکت های آنلاین تبلیغ می کند و اسطوره ای که می گوید برای تغییر مسیر عملکرد پلت فرم ها خیلی دیر است. برای مقابله با این دو مشکل بزرگ، فقط باید کمی خلاقانه تر برخورد کنیم. 
او افزود: من دوست دارم که وب امیدها و محقق شدن رویاهایمان را منعکس کند؛ نه ترس های ما را. در این صورت است که شکاف میان ما به عنوان انسان عمیق و عمیق تر می شود. 
سر تیموتی جان برنرز لی مشهور به سر تیم برنرز لی یا TimBL، مهندس و دانشمند علوم کامپیوتر انگلیسی است که شهرت عمده خود را مدیون اختراع انقلابی اش یعنی فناوری وب (World Wide Web) می داند. 
او در مارس سال ۱۹۸۹ پروپوزال خود را در ارتباط با سیستم مدیریت اطلاعات عرضه کرد و در میانه های ماه نوامبر همان سال، توانست اولین ارتباط موفق میان یک کلاینت و سرور را بر اساس پروتوکل HTTP برقرار کند. 
این ارتباط موفقیت آمیز را می توان تولد دنیای وب نامید.
برنرز لی در حال حاضر مدیر کنسرسیوم بین المللی وب (W3C) است. این سازمان وظیفه نظارت بر پیشرفت دائمی وب و فناوری های جدید آن را بر عهده دارد. برنرز لی مؤسس سازمانی به نام World Wide Web Foundation نیز هست. این سازمان در زمینه افزایش دسترسی عموم مردم به دنیای وب فعالیت می کند. او در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT نیز به عنوان محقق ارشد مشغول به کار است و علاوه بر آن، در هیات مشاوره «مرکز اطلاعات جمع آوری شده MIT» نیز خدمت می کند. برنرز لی مدیر موسسه ای به نام Web Trust با محوریت پشتیبانی از تحقیقات و فناوری های مرتبط با وب نیز هست.
تیم برنرزلی تاکنون جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است.
او در سال ۲۰۰۴ نشان شوالیه انگلستان را به خاطر خدماتش برای گسترش اینترنت دریافت کرد. در ۱۳ ژوئن سال ۲۰۰۷، او به افتخار عضویت Order of Merit نائل شد. در حال حاضر تنها ۲۴ عضو زنده از اعضای این انجمن در جهان هستند. 
عضویت در این انجمن تنها با دستور مستقیم ملکه انگلستان امکان پذیر است و نیاز به هیچ سفارشی از سمت وزرا ندارد. برنرزلی در سال ۲۰۰۱ به عضویت «جامعه سلطنتی» انگلستان نیز درآمد.
خالق فناوری وب تاکنون مدارک دانشگاهی افتخاری متعددی از دانشگاه های معتبری مانند منچستر، هاروارد و ییل دریافت کرده است.در سال ۲۰۱۶، انجمن کامپیوتری Association for Computing Machinery، جایزه تورینگ را به خاطر اختراع فناوری وب، اولین مرورگر وب جهان و پروتکل ها و الگوریتم های اساسی گسترش وب، به تیم برنرزلی اهدا کرد. 
تیم در سال ۱۹۹۰ با نانسی کارلسون ازدواج کرد. آنها دو فرزند داشتند و در سال ۲۰۱۱ از یکدیگر جدا شدند. او بار دیگر در سال ۲۰۱۴ ازدواج کرد. این بار تیم، یکی از مدیران بنیاد وب یعنی رزمری لیث را به همسری انتخاب کرد.
 منبع: دیلی میل

  • ۹۶/۱۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">