ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سمیه مهدوی پیام – سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (اسپیس‌ایکس) در آفریقا، تغییردهنده بازی در این قاره و فرصت عالی برای همکاری دانشمندان، دولت‌ها و صنایع آفریقاست.

سایت globelynews در گزارشی به تحلیل تاثیر اینترنت ماهواره‌ای بر قاره سیاه پرداخت و نوشت: استارلینک در بلندمدت، ارزان‌تر از ارایه‌دهندگان اینترنت موبایل و فیبر نوری است. برای بیشتر ما تصور دنیایی بدون دسترسی فوری و نامحدود به اینترنت دشوار است. برخی استدلال کرده‌اند در کنار دسترسی به آب سالم و برق، اینترنت باید به عنوان حقوق اساسی بشر لحاظ شود. با این حال، تنها 64.4 درصد جمعیت دنیا تا ژانویه 2023 کاربر اینترنت هستند.

آسیا و اروپا، خانه بیشتر افرادی است که با هم مرتبط هستند و آفریقا در رتبه سوم قرار دارد.

با این حال، دسترسی در سراسر قاره به شدت متفاوت است. حدود 66 درصد مردم آفریقای جنوبی، کاربران اینترنت هستند. در شرق آفریقا، این رقم 26 درصد و در آفریقای مرکزی، فقط 24 درصد است. مردم مناطق روستایی نیز به‌ مراتب کمتر از ساکنان مناطق شهری قاره آفریقا به اینترنت دسترسی دارند.

دسترسی به اینترنت، جهان را به شیوه‌های مختلف باز می‌کند و می‌تواند سرگرم‌کننده، آموزشی، موثر در حوزه پرداخت‌ و حتی تقویت دموکراسی باشد. به همین دلیل، پیشرفت در ارایه دسترسی به اینترنت برای مردم آفریقا ارزش تجلیل دارد.

در ژانویه 2023، شرکت آمریکایی  اسپیس‌ایکس (SpaceX) که فضاپیما و ماهواره‌های ارتباطی، تولید و پرتاب می‌کند، اعلام کرد سرویس  استارلینک آن در نیجریه، در دسترس است. این، اولین بار برای این قاره بود. همچنین از آن زمان اینترنت ماهواره‌ای در رواندا نیز در دسترس قرار گرفت.

استارلینک، یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که قرار است اواخر امسال در سایر نقاط آفریقا، از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا و تانزانیا توزیع شود. پوشش بیشتر این سرویس، در سال 2024 ارایه می‌شود.

این امر می‌تواند راه مهمی برای پر کردن شکاف‌های ارتباطی آفریقا باشد که به دلیل زیرساخت‌های دیجیتال ضعیف و هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری در کابل‌های فیبر نوری یا دکل‌های تلفن همراه، به‌ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده به وجود آمده است.

در همین راستا سازمان ملل یک استراتژی برای دسترسی جهانی به سراسر آفریقا تا سال 2030 دارد اما این کار، بدون رویکردهای نوآورانه امکان‌پذیر نخواهد بود. استارلینک یکی از این نوآوری‌هاست. از آنجایی که همه کاربران آن از یک زیرساخت استفاده می‌کنند، در فضا، نیاز کمتری به نصب دکل‌های تلفن همراه یا قرار دادن کابل فیبر نوری در خشکی وجود دارد.

 

  • استارلینک چیست؟

استارلینک، شبکه‌ای متشکل از هزاران ماهواره است که در نزدیکی زمین -حدود 342 مایلی از سطح سیاره- قرار دارند و دسترسی به اینترنت پهن‌باند را فراهم می‌کنند. هم‌‌اکنون از ماهواره‌ها برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود اما یک ماهواره اینترنتی سنتی، یک شی‌ء ثابت است و موقعیت آن در مدار، نسبت به زمین، ثابت است. این ماهواره‌ها همچنین در فاصله بیش از 21 هزار و 700 مایلی زمین قرار دارند، بنابراین زمان زیادی طول می کشد تا سیگنال به کاربر نهایی برسد.

هرکس سعی کرده از اینترنت در یک منطقه دور استفاده کند، می‌داند هر چه سیگنال بیشتر حرکت کند، بدتر می‌شود.

بنابراین ماهواره‌های اینترنتی سنتی، کند هستند و می‌توانند غیرقابل اعتماد باشند. آنها قادر نیستند به اندازه کافی از فعالیت‌هایی مانند پخش زنده، بازی‌های آنلاین و تماس‌های ویدئویی پشتیبانی کنند.

ماهواره‌های Starlink’s Low-Earth Orbit می‌توانند سیگنال‌ها را به یکدیگر متصل کرده، به همدیگر انتقال دهند و سرویس اینترنت سریع و پایدار ایجاد کنند.

در 17 فوریه 2023، اسپیس‌ایکس اعلام کرد در مجموع، 3981 ماهواره به فضا پرتاب کرده که در حال حاضر، 3639 ماهواره فعال هستند. این شرکت می‌تواند ماهواره‌های خود را در صورت درخواست، پرتاب کند و در صورت نیاز با آخرین فناوری، به‌روزرسانی نماید که به قابلیت اطمینان آنها افزوده می‌شود.

اکنون بیشتر دسترسی به اینترنت آفریقا، از طریق اینترنت تلفن‌همراه و بی‌سیم و سیگنال‌ها نیز از برج‌های زمینی ارایه می‌شوند. این وضعیت، پوشش کمتری دارد و کندتر از دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای است.

یکی از زمینه‌های نگرانی درباره استارلینک، هزینه آن است. برای مثال، ابتدای فوریه 2023، FiberOne، یک ارایه‌دهنده اینترنت پهن‌باند در نیجریه، اینترنت را با سرعت حداکثر 500 مگابیت در ثانیه ارایه می‌کرد که سریع است. هزینه نصب، حدود 70 دلار و هزینه اشتراک ماهانه آن، حدود 220 دلار بود.

در همین حال، استارلینک در نیجریه، یک بار برای کیت و نصب، حدود 599 دلار هزینه دارد و سپس، برای هزینه اشتراک ماهانه حدود 43 دلار دریافت می‌کند.

در واقع، استارلینک، در درازمدت، ارزان‌تر از ارایه‌دهندگان اینترنت موبایل و فیبر نوری است اما آیا یک خانواده متوسط روستایی نیجریه با درآمد ماهانه کمتر از 60 دلار می‌تواند آن را بپردازد؟

با توجه به اینکه میانگین درآمد، در اکثر مناطق روستایی و دورافتاده آفریقا، به طور مشابه پایین است، این خطر وجود دارد که کاربران هدف استارلینک در این قاره نتوانند از این سرویس استفاده کنند.

 

  • کاربردهای تحقیقاتی

در کنار این نگرانی‌ها، شکی نیست که اینترنت سریع‌تر می‌تواند آفریقا را به جلو سوق دهد. علی‌رغم کاستی‌های اینترنت بی‌سیم و تلفن‌همراه، آن را با پیشرفت فناوری آفریقا به‌شدت معرفی کرده‌اند. خدماتی مانند استارلینک می‌تواند باعث رشد بیشتر در چندین زمینه شود. اینها شامل آموزش، مشارکت در دموکراسی و حکومت، کاهش خطر بلایا، بهداشت و کشاورزی است.

ماریان سلورم سپه نویسنده مطلب در ادامه می‌گوید: به عنوان یک محقق علوم سیاره‌ای و فضایی که کارش استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای پایش و مدل‌سازی درباره زمین‌شناسی است، به‌ویژه به روش‌هایی که می‌توان از این ماهواره‌ها، فراتر از دسترسی به اینترنت، برای اقدامات از راه دور استفاده کرد، علاقه‌مند هستم.

امید است ورود استارلینک به آفریقا، به ورود این قاره به مرحله جدیدی از توسعه فناوری کمک کند. برای مثال، تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند اطلاعاتی درباره عملکرد محصول ارایه دهند و به کشاورزان کمک کنند تصمیمات بهتری در حوزه آبیاری، کوددهی و برداشت بگیرند.

آنها همچنین امکان نظارت گسترده و موثر بر سطح مخازن و نیز افزایش شفافیت درباره میزان آب موجود را فراهم می‌کنند و هشدارهای اولیه در زمینه کمبود داده‌های یکسان را در میان کشورهای دارای منابع آبی مشترک ارایه می‌دهند.

دولت‌ها، محققان و صنایع می‌توانند برای داده‌هایی که در این نوع پروژه‌ها نیاز دارند، ماهواره‌های تخصصی استارلینک به نام Swarm  را خریداری کنند. تعداد زیاد و سرعت ماهواره‌های استارلینک به این معناست که آنها می‌توانند داده‌های زیادی را به سرعت جمع‌آوری و به‌روزرسانی‌های مکرر ارایه دهند. (عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">