ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون وزیر ارتباطات با بیان این‌که پروژه شبکه ملی اینترنت قرار است در چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد، گفت: جزئیات این پروژه در حال طراحی است و درواقع یکی از پروژه‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تلقی می‌شود که به دلیل گستردگی کار هنوز تخمین دقیق هزینه آن به صورت کامل انجام نشده است.

مهدی اخوان - معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات - در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان این مطلب گفت:‌ امسال شبکه ملی اینترنت از جمله پروژه‌هایی خواهد بود که سعی می‌کنیم از بین شرکت‌های خصوصی کنسرسیوم‌هایی را تشکیل دهیم تا طرف قرارداد ما واقع شوند و این پروژه‌ها را با استفاده از بستر آن‌ها اجرا کنیم.

او با بیان اینکه این پروژه فعلا در فاز تعریف پروژه است درباره اینکه چنین پروژه‌ای همنام با طرح شبکه ملی اینترنتی است که بارها توسط دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات مطرح شده گفت: این پروژه فقط هم‌نام با آن پروژه است ولی تفاوت زیادی با آن دارد.

اخوان ادامه داد: در حال حاضر بستر مخابراتی کشورمان و تلفن ثابت براساس TDM است که منظور از آن استفاده از سویئچ‌های مداری موجود است؛ در واقع همان سیستم‌های آنالوگی که بعضا از قدیم مانده اما بحثی که اکنون این بحث مطرح است که باید به سمت NGN گذر کنیم.

وی گفت: محور بحث این است که سیستم مخابراتی کشور بر پایه IP شود و کل اطلاعات را برروی بستر IP بیاوریم؛ یعنی ما دیتا، صوت و ویدئو را برروی شبکه و همزمان با هم داشته باشیم و درواقع همه این‌ها به عنوان پیش فاز محسوب می‌شود که البته موافقان و مخالفانی دارد و بحث‌های امنیتی نیز در این رابطه مطرح است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد و به سمت NGN برویم، دیگر مفهوم شبکه ملی اینترنت یا شبکه ملی اطلاعاتمان یا همان چیزی که اینترنت ملی گفته می‌شود، با هم همگرا می‌شوند؛ یعنی دیگر این‌ها پروژه‌های متفاوتی نیستند.

اخوان تصریح کرد: ‌قرار است در چند سال آینده این پروژه به عنوان پروژه اصلی کشور محسوب شود که متشکل از اجزای مختلفی است که طراحی و ساخت این اجزا هر کدام پروژه‌های بزرگ دیگری هستند که در حال حاضر در حال چانه‌زنی و مذاکره در سطح وزارت ICT هستیم.

معاون آموزش وزارت ارتباطات تاکید کرد: باید اجزای این پروژه مبتنی بر محصولات بومی انجام شود و تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی فن‌آوری در این زمینه فعال شوند تا بتوانند اجزای مورد نیاز آن را بسازند.

به گزارش خبرنگار ایسنا طرح چنین پروژه‌ای در حالی است که دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات با اشاره به پروژه شبکه ملی اینترنت گفته بود: این پروژه شامل سه بخش است که یکی بخش پی‌بستر اصلی یا بک‌بون اصلی کشوری است که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت در دست اقدام است و به نظر می‌رسد تا پایان سال 89 عملیاتی شود که استان‌ها و شهرستان‌های مهم را به یکدیگر مرتبط می‌کند و این کار با سرعت بالا انجام می‌شود و شبکه آن نیز از نوع IP است.

به گفته عبدالمجید ریاضی بخش بعدی IDC یا مراکز داده‌ی ملی و استانی است که برروی مرکز داده ملی هم در حال حاضر کار می‌شود که RFP این پروژه تکمیل و پیمانکارش انتخاب شده است؛ این کار توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شده و امیدواریم مراحل اجرایی آن پیاده‌سازی شود؛ بخش اصلی دیگر این پروژه شبکه‌های استانی است که دو نمونه از این شبکه‌های استانی در حال پیاده‌سازی است و اجرای بقیه‌ی آن برعهده‌ی اپراتورهای خصوصی است که شبکه‌های استانی را اجرا کنند.

  • ۸۸/۱۲/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">