ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت پرسرعت و مشکلات ایمنی کاربران ایرانی

| سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۸۶، ۰۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

علیرضا شیرازی - اینترنت یکی از جاذبه های مهم استفاده از کامپیوتر است و بسیاری از کاربران اینترنت در ایران و جهان ساعاتی از وقت خود را در اینترنت میگذرانند.اینترنت محیطی پویا است و ماهیت آن باعث شده است که کاربران اینترتی همواره مورد تهدید باشند.ویروس نویسان و هکرها اینترنت را محیط جذابی برای انتشار نرم افزارهای مخرب میدانند بخصوص آنکه انتشار یک کد مخرب یا ویروس از طریق اینترنت به سرعت امکان پذیر است.در سالهای اخیر شاهد مواردی بوده ایم که حتی انتشار گسترده یک کرم یا ویروس از طریق اینترنت در چند روز باعث کندی یا اختلال در دسترسی به اینترنت در یک قاره نیز شده است. مشاهده یک ایمیل آلوده یا حتی یک صفحه از وب سایت یا وبلاگ میتواند کاربرانی که موارد امنیتی را در هنگام گردش در اینترنت در نظر نگرفته اند دچار مشکل کند. اما اینترنت پتانسیل خوبی نیز برای به روز رسانی نرم افزارها و مقابله با تهدیدهای جدید در اینترنت است. تقریبا بسیاری از نرم افزارهای مهم و بخصوص سیستم عاملها بصورت خودکار و هنگامی که کاربران به اینترنت وصل هستند سایت سازنده محصول نرم افزاری را چک میکنند و آخرین وصله ها و نسخه های به روز شده را دانلود و نصب میکنند و از این طریق جلوی سوء استفاده از اشکالات نرم افزارها توسط کدهای مخرب گرفته می شود. آنتی ویروسها نیز آخرین اطلاعات مربوط به ویروسها ، کرمهای اینترنتی و تروجانها را از اینترنت دریافت میکنند و البته توجه داشته باشید که آنتی ویروسها تنها با دسترسی به آخرین اطلاعات ویروسها و تهدیدهای امنیتی می توانند از کامپیوتر کاربران محافظت کنند.

در سالهای گذشته حجم نرم افزارها بیشتر شده است و هر روز بر حجم نرم افزارها و اطلاعاتی که برای به روز رسانی نرم افزارهای مهم لازم است افزوده شده است. برای مثال اگر یک نرم افزار ویندوز XP را بصورت CD تهیه کرده اید در صورت نصب و اتصال به اینترنت و برای داشتن یک سیستم عامل کم نقص تر و امنیت بیشتر نیازمند دانلود دهها مگابایت خواهید بود. این قضیه در مورد آنتی ویروسها نیز صدق میکند. افزایش سرعت اینترنت و دسترسی میلیونها کاربر در آمریکا،اروپا و آسیا به اینترنت پرسرعت باعث شده است که این کاربران مشکلی با دانلود فایلهای حجیم و به روز رسانی مداوم نرم افزارهای کامپیوتر خود نداشته باشند و به همین دلیل نیز بدون آنکه نیازمند آشنایی با مسائل تکنیکی باشند نرم افزارهای کامپیوترشان به روز شده و به نوعی کامپیوتر ایمن تری خواهند داشت.

اما در ایران به دلیل دسترسی موقت و ساعتی و آنهم به شکل Dialup به اینترنت توسط اکثر کاربران و بخصوص کاربران خانگی و همچنین محدودیت پهنای باند برای سرویسهای ADSL کاربران خانگی عملا بخش زیادی از کاربران ایرانی امکان دانلود نسخه های جدید نرم افزارها و به روز رسانی مداوم سیستم عامل و نرم افزارهای خود را ندارند و حتی برخی نرم افزارها در اتصال به شکل Dialup امکان به روز رسانی خود را ندارند. تولد و انتشار روزانه صدها ویروس، کرم اینترنتی و کدهای مخرب جدید و عدم امکان به روز رسانی مداوم نرم افزارهای مورد استفاده کاربران ایرانی باعث افزایش تهدیدهای امنیتی برای کاربران ایرانی شده است. با توجه به روند کنونی انتشار و به روز رسانی نرم افزارها چاره ای نخواهیم داشت که در جهت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت پرسرعت تلاش کنیم.

  • ۸۶/۱۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">