ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت 20 درصد ارزان و 20 درصد گران شد

| دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - علی رغم این که در طول ماه‌های اخیر بارها وعده ارزانی اینترنت داده و حتی از طریق شرکت‌ زیرساخت، تخفیف‌هایی را به شرکت‌های اینترنتی ارایه شده است، اما مشاهده تعرفه اخیر برخی شرکت‌های اینترنتی، گویای آن است که اگرچه در برخی سرویس‌ها شاهد تخفیف‌های جزیی بوده‌ایم اما در برخی سرویس‌ها نرخ‌ها نه تنها کاهش نیافته و ثابت نمانده بلکه برای کاربران گران‌تر هم شده است.  

برای بررسی دقیق موضوع نحوه اعمال تخفیف‌های اینترنتی برای کاربران نهایی، باید بدانیم این تخفیف‌ها مشخصا کجا رفته و چگونه عملیاتی شده‌اند.

از اینترنت موبایلی که شروع کنیم باید گفت در بحث اینترنت موبایل که تخفیف‌ها به هیچ‌وجه شامل بسته‌ها و طرح‌های موبایلی نشده است و از آنجایی که عملا بیشتر مردم از بسته‌های اینترنت موبایلی استفاده می‌کنند، ارزان شدن اینترنت موبایل به طور کلی تاثیری به حالشان نداشته است.

باید به این نکته نیز توجه داشت که حتی اگر کسی از بسته‌های اینترنتی برای کار با اینترنت موبایل استفاده نکند از آن جایی که تخفیف اعمال شده بر اینترنت موبایل فقط یک دهم ریال است در نتیجه این تخفیف تاثیر چندانی بر صورتحساب آخر ماه نخواهد داشت.

فراموش نکنیم که در خرید اینترنت پرسرعت (ADSL) هم این روزها بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند که از طرح‌های ویژه شرکت‌های اینترنتی بهره ببرند. اما بد نیست بدانید تخفیف‌های جدید تاثیری بر این طرح‌ها هم نداشته‌اند و صرفا بر خرید حجم اینترنت به صورت عادی اعمال شده‌اند، لذا عملا تخفیف‌های اینترنتی تاثیری به حال این دسته از کاربران اینترنت هم نداشته است.

در خصوص سرویس‌های اینترنت نامحدودADSL  نیز باید گفت برخی از اپراتورها به طور کلی سرویس‌های نامحدود ارایه اینترنت خود را قطع کرده‌اند و البته برخی دیگر در اقدامی تعجب برانگیز اقدام به گران کردن سرویس‌های نامحدود خود کرده‌اند.

 

ارزان شدن اینترنت محدود

بر اساس مصوبه رگولاتوری تخفیف‌های اینترنتی از اول مرداد ماه امسال به جریان افتادند و تمام اپراتورها موظف شدند تا این تخفیف‌ها را برای کاربران خود اعمال کنند.

بررسی نمونه کاهش قیمت که شرکت مخابرات استان تهران برای کاربران اینترنت پرسرعت خود اعمال کرده، نشان می‌دهد کاربران اینترنت پرسرعت حجمی بسته به سرعت دریافتی خود از تخفیف 6 تا 39 درصدی برخوردار شده‌اند که می‌توان میزان این تخفیف را به طور کلی حدود 20 درصد در نظر گرفت.

در سایر شرکت‌های اینترنتی هم اوضاع تقریبا به همین منوال است و کاربران به طور میانگین از متوسط تخفیف 20 تا 30 درصد بهره‌مند شده‌اند.

 

گران شدن اینترنت نامحدود

شاید برای آنهایی که در این یک ماهه مرتب در تلویزیون و روزنامه و رادیو از زبان وزیر ارتباطات خوانده، دیده و شنیده‌اند که تخفیف‌های اینترنتی اعمال شده‌اند، باور کردن گرانی اینترنت اندکی سخت باشد اما واقعیت این است که برخی از شرکت‌های اینترنتی در همین یک ماهه سرویس‌های اینترنت نامحدود خود را گران کرده‌اند.  

در یک نمونه، برخی از کاربران یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت در تماس با خبرنگار عصر ارتباط اعلام کردند سرویس اینترنت نامحدود 512 مگابیتی که هر ماهه 40 هزار تومان بابت آن پرداخت می‌‌کرده‌اند از این ماه با افزایش 20 درصدی قیمت‌های اینترنت مواجه شده و مشترکان این سرویس ناچار شده‌اند مبلغ 50 هزار تومان بابت دریافت همان سرویس بپردازند. 

موضوع دیگر درباره سرویس‌های نامحدود برخی شرکت‌ها این است که این شرکت‌ها تا حجم مشخصی مثلا 20 گیگ در ماه را با سرعت بالا ارایه می‌دهند و دانلود بیشتر از این میزان توسط مشترکان با افت سرعت همراه خواهد بود که البته حداکثر میزان افت سرعت هم برای این سرویس‌های نامحدود اکثر اپراتورهای اینترنتی مشخص نیست و دست شرکت ارایه دهنده در این زمینه کاملا باز است.

با این شرایط به نظر می‌رسد اگر رگولاتوری به این قانون نانوشته نیز ورود کرده و شرکت‌های اینترنتی را ملزم کند که در سرویس‌های نامحدودشان سقف و کف حجم و سرعت را مشخص کند، لجام گسیختگی و بی‌نظمی‌های کنونی پایان بگیرد.

 

بی‌تاثیری تخفیف‌ها بر اینترنت موبایل

در این سال‌ها کاربران ایرانی اینترنت با توجه به قیمت بالای خدمات اینترنتی، عادت کرده‌اند که به اینترنت و خصوصا اینترنت موبایل به چشم یک کالای لوکس بنگرند که استفاده از آن در درجه چندم اهمیت قرار می‌گیرد. این در حالی است که اینترنت می‌بایست به عنوان خدمتی همگانی در هر لحظه و به ارزانی و راحتی در اختیار همه مردم باشد و حتی اقشار پایین دستی جامعه هم برای استفاده از آن به لحاظ هزینه کرد مشکلی نداشته باشند.

در راستای حل این مشکل اگرچه در این سال‌ها حرف‌های زیادی از ارزان شدن اینترنت موبایل از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده است اما عملا محقق نشده است.

ماجرای تخفیف‌های مربوط به اینترنت موبایل هم که اخیرا از سوی وزارت ارتباطات با سرو صدای زیاد رسانه‌ای مطرح شد نیز از این قرار است که از آنجایی که بیشتر کاربران از بسته‌های اینترنتی برای استفاده از این خدمت بهره‌ می‌برند در عمل تاثیری به حال کاربران نداشته است. به علاوه اگر حتی کسی هم از بسته‌های اینترنتی استفاده نکند ارزان شدن یک دهم ریالی اینترنت موبایلی به هیچ وجه اقدامی ملموس برای پایین آوردن قیمت اینترنت ایران محسوب نمی‌شود.

فراموش نکنیم که در طی سال‌های اخیر با توجه به بالا بودن هزینه‌های اینترنت موبایل، همواره تاکید بر این بوده که بهتر است مشترکان برای استفاده روزانه از اینترنت همراه از  بسته‌های اینترنتی استفاده کنند تا هزینه‌های آنها به حدود یک هشتم کاهش پیدا کند. به طوری که بر اساس آمار 80 درصد کاربران اینترنت موبایل از بسته‌ها استفاده می‌کنند و نسیمی از تخفیف‌ها هم به سمت ایشان نیامده است.

 

جمع‌بندی  و نتیجه گیری

کاهش‌ بهای کالاهای پرمصرف همواره موضوعی جذاب و مفید است. امروزه اینترنت نیز یکی از اقلام ثابت در سبد کالای خانواده‌های ایرانی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد گاه رقم پرداختی یک خانواده بابت اینترنت بالاتر از آب، برق، گاز و تلفن است.

از این رو کوچکترین تغییری در این کالای پر مصرف امروز ایرانی‌ها می‌تواند به سرعت لمس شده و بازتاب خاص خود را داشته باشد. اما وقتی این تخفیف‌ها محدود به نوع خاصی از مصرف اینترنت شده، بر بخشی دیگر کاملا بی‌تاثیر می‌ماند و روی سرویس دیگری با افزایش قیمت مواجه شویم، نوعی هدر رفت در انرژی و ناکام گذاشتن اقدامات انجام شده محسوب می‌شود.

شاید به قاطعیت نتوان گفت ارزانی 20 درصدی یک نوع از خدمات اینترنتی با گرانی 20 درصدی نوع دیگری از خدمات جبران شده است، اما از منظر روانی، کاربران اشراف کاملی به تمام آنچه در پس قضیه می‌گذرد ندارد و این امر می‌تواند ذهنیت نامطلوبی را به جای بگذارد.

برای مثال کاربر اینترنت نامحدودی که با ما تماس گرفته بود، می‌گفت، مگر نه آنکه گفته‌اند اینترنت 20 تا 30 درصد ارزان شده، پس چرا سرویس اینترنت من 20 درصد گران شده است!

کافیست خودتان را جای این کاربر گذاشته و ببینید او چه قضاوتی در خصوص متولیان این امر در ذهن خود خواهد داشت. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">