ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این «بانک‌ها» اسم ندارند؟

| چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - رییس کل بانک مرکزی می‌گوید: «بانک‌ها» در ارایه وام ازدواج به مردم سخت‌گیری نکنند. - معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: «بانک‌ها» برای واگذاری شعب و اموال مازاد خود مقاومت می‌کنند. - پلیس می‌گوید: «بانک‌ها» در اجرای مصوبه رمز یک‌بار مصرف همکاری نمی‌کنند.

کافی‌ست کلمه «بانک‌ها» را در اینترنت جست‌وجو کنید؛ با خروارها تیتر و اظهاراتی از این دست از سالها قبل تا کنون مواجه خواهید شد که در آنها گفته شده «بانک‌ها» باید چنین کنند و چنان نکنند و غیرو.

سوال ما اما ساده و روشن است؛ این «بانک‌ها» مگر اسم ندارند که از آنها با عبارت کلی، موهوم و نامعلومی تحت عنوان «بانک‌ها» یاد می‌شود؟ اگر بخواهم شفاف‌تر توضیح دهم باید بگویم که هرگاه بنا بر انجام کاری نباشد از عبارت «بانک‌ها» استفاده می‌شود بنابراین هرجا دیدید مقام مسوولی می‌گوید «بانک‌ها»... بدانید که خبری از اقدامی نیست و اتفاقی در آن حوزه رخ نخواهد داد. این مثل آن است که مسوولان قضایی و پلیس به صورت شبانه‌روزی اعلام کنند که با فساد و مفسدان برخورد خواهند کرد و هیچ‌گاه خبری از اعلام نام و مشخصات و یا حتی محاکمه آنها نباشد.

البته وقتی صحبت از «بانک‌ها» می‌شود اتفاقا قضیه به مراتب متفاوت‌تر از «فاسدان» است چرا که «بانک‌ها» نام و نشانی و مدیران محدود و مشخصی دارند اما «فاسدان» لزوما نه!

این روزها به طور مکرر در رسانه‌ها آماری از حساب‌های بانکی بی‌هویت، درگاه‌های پرداخت اینترنتی متخلف، کارت‌خوان‌های خارج از کشور و‌ کارت‌خوان‌های کرایه‌ای «بانک‌ها» منتشر می‌شود اما دریغ از اعلام نام «بانک‌ها»یی که بیشترین حجم تخلف را دارند.

از قضا چندی پیش گزارشی با عنوان «بانک مرکزی مخزن‌الاسرار تخلفات شده‌ است»، منتشر کردیم که در آن گزارش اعلام شده بود به طور مشخص در خصوص درگاه‌های بانکی متخلف، شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزی، جزییات کامل «بانک‌ها» و شرکت‌های PSP که در این خصوص تخلف، سهل‌انگاری یا کم‌کاری بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها را دارند، به خوبی می‌داند، اما زمانیکه از آنها خواسته می‌شود لااقل اسامی بانک‌هایی که بیشترین خدمات را به قمارخانه‌ها و فروشندگان فیلترشکن می‌دهند را رسانه‌ای کنند، این اطلاعات را محرمانه دانسته و مرجع انتشار آن را بانک مرکزی می‌دانند. بانک مرکزی هم که اساسا خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند و ظاهرا هیچ نهادی هم پیگیر چرایی عدم پاسخگویی بانک مرکزی نیست.

بنابراین شاید وقت آن رسیده که این درخواست را مطرح کنیم که چنانچه مسوولان و مدیران در راس کار قصد انجام خدمتی را دارند از اظهارنظرهای کلی و شعارگونه دست برداشته و کلمه «بانک‌ها» را برای همیشه از دایره لغات خود خارج کنند. اگر هم مقصود کار نمایشی و تبلیغاتی است که کمافی‌السابق بدون ذکر جزییات از کلمه «بانک‌ها» استفاده کرده و اسامی متخلفان را همچنان در مخازن خود نگهداری کنند.)(منیع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۷/۱۷

بانک مرکزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">