ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بانک اطلاعاتی فیلترینگ در حال نصب است

| سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۸۵، ۰۳:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

اواخر سال 84 قرارداد ایجاد بانک اطلاعاتی فیلترینگ با شرکت دلتاگلبال منعقد شد که این پروژه در حال نصب و راه اندازی است.

یک مقام مسئول در شرکت فناوری اطلاعات(دیتا) ، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مناقصه ایجاد بانک اطلاعاتی مرکزی پالایش با اعلام این خبر ، گفت: فیلترینگ در شرکت دیتا از سال 81 بر روی پهنای باند اینترنت قرار گرفت و تا به حال نیز از نرم افزارهای خارجی در این خصوص استفاده شده است.
وی، با بیان این که مناقصه ایجاد بانک اطلاعاتی مرکزی پالایش در سال 84 برگزار شد و طی آن شرکت دلتا گلبال برنده این مناقصه شد، تصریح کرد: این پروژه به زودی به مرحله اجرایی می‌‏رسد.

وی ، اظهارداشت: با راه اندازی بانک اطلاعاتی فیلترینگ محتوای سایت‌‏های پالایش شده براساس شرایط مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی جامعه تنظیم و به صورت خودکار اطلاعات آن تکمیل می‌‏شود.

این مقام مسئول در شرکت دیتا ، مزیت ایجاد بانک اطلاعات فیلترینگ را بی نیازی کشور از خرید بانک اطلاعاتی پالایش خارجی عنوان کرد و یادآور شد: دلتا گلبال یک شرکت کاملاً ایرانی است که به عنوان پیمانکار شرکت دیتا در طول یک بازه زمانی باید بانک اطلاعاتی فیلترینگ را ایجاد کند ، ضمن این که دو سال نگهداری و پشتیبانی فنی این سیستم را به عهده خواهد داشت.

وی ، افزود: تنظیماتی که در طول این مدت از لحاظ فنی باید بر روی این سیستم انجام شود ، به عهده پیمانکار خواهد بود.

وی، با بیان این که با استفاده از نرم افزارهای تولید داخل این بانک اطلاعاتی جمع آوری ، تکمیل و قابل استفاده خواهد بود، یاد آور شد: این سیستم برای اولین بار در کشور ایجاد می‌‏شود و هم اکنون در مرحله نصب و راه اندازی است که پس از آن ، وارد فاز آزمایشی و عملیاتی شدن خواهد شد.

این مقام مسئول در دیتا ، تاثیر ایجاد بانک اطلاعاتی فیلترینگ را پالایش شدن فضای اینترنت براساس معیارهای فرهنگی و مذهبی ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: به این ترتیب در پالایش سایت‌‏های غیرمجاز اینترنتی، عملیات به روز انجام می‌‏شود.

وی ، دقت بیشتر در فیلترینگ را از جمله کاربردهای بانک اطلاعاتی پالایش بر شمرد و گفت: اکثر اوقات سایت‌‏های تخصصی و علمی به دلایل اشتباهات نرم افزار فیلترینگ فیلتر می‌‏شوند که با راه‌‏اندازی این بانک ، دقت در عملیات پالایش بیشتر می‌‏شود ، همچنین در کنار این بانک اطلاعاتی ، مرکزی ایجاد می‌‏شود تا کاربران نظرات خود را به این مرکز اطلاع دهند.

وی ، تصریح کرد: در مراکز پدید آورنده خدمات اینترنتی از سیستم‌‏های پالایش مختلفی استفاده می‌‏شود ، به طوری که گاهی دیده می‌‏شود که یک سایت در بعضی از مراکز فیلتر شده اما در مرکز پدید آورنده خدمات اینترنت دیگر فیلتر نمی شود. سیستم بانک اطلاعاتی فیلترینگ مشکل عدم هماهنگی در فیلترینگ سایت‌‏های اینترنتی را رفع خواهد کرد.

این مقام مسئول شرکت فناوری اطلاعات ، با تاکید بر این که با نصب و راه‌‏اندازی این سیستم در سطح کشور از یک فیلترینگ جامع استفاده خواهد شد، در خصوص استفاده فعلی شرکت دیتا از نرم افزارهای فیلترینگ، اظهارداشت: نرم افزاری که هم اکنون در شرکت دیتا استفاده می‌‏شود ، آلمانی است.

وی ، افزود: نرم افزارهایی که در زمینه فیلترینگ کاربردی و شناخته شده هستند اکثرا تولید کشور آمریکا و اسرائیل هستند که استفاده از آن ها به دلایل امنیتی و تحریم در شبکه دیتا ، به صلاح نیست.

وی ، یادآور شد: تولیدکنندگان نرم افزارهای فیلترینگ داخلی در سال‌‏های اخیر توانمندی‌‏های خوبی را جهت تولید این نرم افزارها به نمایش گذاشته اند، اما برای استفاده از این نرم افزارها در شبکه داخلی باید این سیستم‌‏ها از طریق سیستم مادر جامعیت پیدا کند که بانک اطلاعاتی مرکزی پالایش این جامعیت را ایجاد و امکان استفاده از نرم افزارهای تولید داخل را فراهم خواهد کرد.

  • ۸۵/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">