ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بخش خصوصی و عبور از فیلتر 2+4

| دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۳۰ ق.ظ | ۲ نظر

علی شمیرانی – روز گذشته دکتر محمد سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد تا به تشریح رویکرد و سیاست های جدید وزارتخانه متبوع خود پرداخته و به پرسش های قریب به پنجاه خبرنگار پاسخ دهد.

وزیر ارتباطات در این نشست در خصوص محورهای متعددی صحبت کرد و متذکر شد که تنها فرصت پرداختن به 7 مورد از 30 موردی که آماده کرده بود را یافت.وی همچنین گفت روی 300 محور سرگرم کار هستیم. اگرچه محورهای مختلف صحبت های وزیر از جهات گوناگون قابل بررسی و تحلیل است اما یکی از مواردی که روز گذشته از جانب شخص وزیر مورد تاکید قرار گرفت نحوه تعامل و رویکرد این وزارتخانه در تعامل و حمایت از بخش خصوصی بود.

وزیر ارتباطات معتقد بود که در بخش خصوصی نوعی خلط ایجاد شده و شرکت های تولید کننده با شرکت های واسطه و وارداتی در یک رده قرار گرفته اند. اگرچه بلافاصله پس از انتخاب دکتر سلیمانی به عنوان وزیر ارتباطات، آگاهان با رویکرد وی در جهت نحوه تعامل و حمایت از بخش خصوصی آشنا بوده و می دانستند که وی بیشتر به تولید و موسسات تولیدی گرایش دارد.

دکتر سلیمانی در این جلسه گفت از نظر ما تولیدکننده واقعی کسی است که 2+4 را اجرا کند. به این ترتیب تولید کننده از نگاه وی کسی است که :

1- در داخل کشور دانش فنی تولید کند و همگام با دانش جهانی باشد.

2- ایجاد اشتغال کرده و نیروی متخصص را به کار گیرد.

3- تولید کننده باید مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی باشد.

4- تولید کننده باید در جهت تربیت و ایجاد مدیران فنی گام بردارد.

از نظر دکتر سلیمانی دو مورد آخر نیز به بحث قیمت (رقابت) و کیفیت در کار یک واحد تولیدی مربوط می شود.

وی گفت که در دو ماه اخیر جلسات مختلفی با تولید کنندگان داشته و قصد دارد به زودی در قالب یک طرح سیاست های حمایتی خود را اعمال کند.

گذشته از این که معیارهای مورد نظر وزیر ارتباطات را می توان کم یا زیاد کرده و یا از زوایای دیگری نیز به این موضوع پرداخت، نکته ای که در این میان وجود دارد این است که اصولاً از این فیلتر چند شرکت (کاملاً) خصوصی می توانند عبور کرده و مشمول حمایت های وزارت شوند.

اگرچه طی سال های اخیر و با تزریق بودجه های مختلف به صنعت IT کشور شرکت های بزرگ و کوچکی نیز شکل گرفتند که برخی اصلاً وجود خارجی نداشتند و صرفاً به منظور جذب مبلغی به ثبت رسیده بودند.

نگاهی به آمار ثبت شرکت های فناوری اطلاعات به ویژه طی 3 سال اخیر گویای مسایل مختلفی است و در جای خود می توان به نقد وتحلیل آنها نیز پرداخت.

به هر حال بد نیست که وزارت ارتباطات با توجه به شکل و شیوه فعالیت قالب شرکت های خصوصی در این حوزه، اسامی شرکت های تولیدکننده را اعلام کند. چرا که به نظر نمی رسد تعداد شرکت هایی که در این قالب بگنجند زیاد باشد.

اگرچه برخی از شرکت ها و تشکل های خصوصی ظاهراً از این روند چندان خشنود به نظر نمی رسند و به تعبیری این روزها بیشتر سکوت کرده و منتظر آینده نشسته اند.

  • ۸۴/۰۸/۱۶

نظرات  (۲)

ای کاش از وزیر پرسیده می شد منظورشان از شرکت ها و بخش خصوصی چیست.در کشور ما متاسفانه وقتی از بخش خصوصی صحبت میی شود حقیقت چیز ذدیگری است و منظور بخش خصوصی خود آقایون است. ببینید وضعیت ایران سل یا اپراتور دوم را.قانون سوم توسعه 5 ساله تاکید دارد که این پروژه به بخش خصوصی داده شود اما بنیاد و صا ایران شرکت های دولتی و حکومتی چه بر سر این پروژه آوردند مثل ماجرای اتوبان تهران شمال و صد ها پروژه دیگر.
وزیر ارتباطات در صحبتهایش در مورد ارزانی قیمت تلفن همراه سخن گفت .چگونه این امر ممکن است در حالیکه برای پاسخبه نیازهای قبلی و ثبت نام شده بیش از دوسال طول کشیده وهنوز برخی به تلفن نرسیده اند و اسامی آنها هنوز اعلام نشده است .گذشته از اینها برای ارائه این خدمات بدون تجهیزات که نمی شود حال آنکه تامین بیشتر این تجهیزات از بازارهای جهانی است وقیمت جهانی را ما تعیین نمی کنیم .... به نظر می رسد برخی صحبتهای مدیران کارشناسی نشده است ............... یک همکار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">