ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایمان محسنى نیا - هنگ کنگ منطقه اى که نقش حیاتى در تجارت، منطقه آسیا و اقیانوسیه ایفا مى کند، مدیون امکانات پیشرفته اش در زمینه ارتباطات از راه دور است، که نقشى موثر به جهت برقرارى راحت تر ارتباط خارجى و داخلى براى هنگ کنگ بازى مى کند. هنگ کنگ اولین شهر در دنیا است که خطوط تلفن ثابت دیجیتالایز شده دارد و رهبرى منطقه را در زمینه ارتباط تلفنى بین المللى و نفوذ در خطوط تلفن، تلفن هاى همراه و دستگاه هاى نمابر به عهده دارد. هنگ کنگ اداره کننده بزرگترین ایستگاه ماهواره اى آسیا است که آن را به فیبر هاى نورى بیش از سایر کشورهاى آسیایى متصل مى کند. هنگ کنگ اولین شهرى است که معرفى کننده سرویس «باند پهن» است که همانند تلویزیون تاثیرگذار است. این سرویس طرح کلیدى است که مطالبات فراوانى نیز دارد. ۹۸ درصد اماکن مسکونى و ۱۰۰ درصد اماکن تجارى به خط باند پهن متصل هستند. هنگ کنگ یکى از مناطق اصلى در دنیا است که قابلیت ترابرى کامل شماره تلفن هاى ثابت را دارد. بیشتر کاربران خطوط ثابت تلفن مى توانند شماره هاى خود را حفظ کرده و قابلیت جابه جایى در هر نقطه از منطقه که بروند را داشته باشند. آنها مى توانند شماره هایشان را از یک شرکت به یک شرکت دیگر انتقال داده و همان شماره را از یک شرکت دیگر دریافت کنند. استفاده از تلفن همراه و سیستم WAP در ماه مارس سال ۱۹۹۹ در هنگ کنگ به جریان افتاد. تکنولوژى پیشرفته و کیفیت خوب سرویس راه دور هنگ کنگ باعث شد که شرکت هاى زیادى هنگ کنگ را به عنوان پایگاه خود براى سرویس دهى به دیگر مناطق آسیا قرار دهند. شرکت هاى ارتباط از راه دور هنگ کنگ بیشتر خصوصى هستند و به همین علت بیشتر سرویس هاى ارتباطى از راه دور آن با یکدیگر در حال رقابت هستند. هنگ کنگ در آزادى ارتباط از راه دور مطرح است. با توجه به نگاه دیگر کشورهاى جهان به صنعت ارتباط از راه دور هنگ کنگ مورد توجه آنها قرار گرفته و همکارى هاى خوبى را نیز آغاز کرده، به خصوص در صنعت موبایل و در نقاط جهان جاى پاى ثابت پیدا کرده است. بازتاب عمل متقابل بین دو اقتصاد هنگ کنگ و چین نصفى از ترافیک شبکه هاى هنگ کنگ و چین است. تعداد بسیارى از اپراتورهاى هنگ کنگ نسبت به راه اندازى شبکه در چین اقدام کرده اند. بنا به گزارشITU ، هنگ کنگ در بالاى شاخص جدول صنعت ارتباطات از راه دور قرار دارد.

• گسترش و تنوع خدمات

طبق آمارها در آخر ماه مارس ۲۰۰۳ حدود ۷/۴ میلیون تلفن توسط ۸/۳ میلیون خط در این کشور مورد بهره بردارى قرار گرفته است. حجم تلفن ها ۵۶ یا ۶۸ خط براى ۱۰۰ نفر بود که بالاترین در آسیا است. تا پایان مارس ۲۰۰۳ تعداد ۵۳۳۲۶۶ خط نمابر نیز در هنگ کنگ موجود بود. ۴/۶ میلیون تلفن همراه نیز مورد استفاده قرار گرفت که ۹۰ درصد مردم تلفن همراه استفاده مى کردند که بالاترین رقم در آسیا است. سرویس شماره گیرى مستقیم بین المللى (IDD) نیز براى بیش از ۲۳۲ کشور و ۲۲۰۰ استان چین وجود دارد. یک فرد هنگ کنگى به طور متوسط ۲۷۹ دقیقه تلفن بین المللى در سال ۲۰۰۲ داشت. همچنین هنگ کنگ مرکزى براى Rerouting تماس هاى بین المللى نیز است. IDDها ۵/۱۷ میلیون دلار هنگ کنگ را به جهت استفاده از IDD اندوخته اند. هنگ کنگ بزرگترین «تلى پورت» دنیا محسوب مى شود و ارتباط از راه دور آن نیز توسط ماهواره و صدا و سیماى هنگ کنگ نیز توسط ۴۱ ماهواره جهانى اقدام به سرویس دادن برنامه هاى خود کرده اند. همچنین این منطقه ارائه کننده سرویس اختصاصى بازپخش براى شرکت هاى چند ملیتى است. شبکه هاى بین المللى از همین مسیر استفاده مى کنند. هنگ کنگ به ۱۱ کابل زیردریایى زیر مجهز است.

- سیستم «اوکیناوا، لوزون، هنگ کنگ»: هنگ کنگ را به فیلیپین، ژاپن و آمریکاى شمالى متصل مى کند.

- سیستم «سنگاپور، هنگ کنگ، تایوان»: هنگ کنگ را به کشورهاى آسه آن، استرالیا و اروپا متصل مى کند.

- سیستم «هنگ کنگ، ژاپن، کره»: هنگ کنگ را به ژاپن، کره جنوبى و آمریکاى شمالى متصل مى کند.

- فیبر نورى «هنگ کنگ، تایوان»: هنگ کنگ را به تایوان متصل کرده است.

- کابل «آسیا، اقیانوسیه»: هنگ کنگ را به مالزى، سنگاپور، تایوان و ژاپن متصل مى کند.

- سیستم «تایلند، ویتنام، هنگ کنگ»: هنگ کنگ را به تایلند و ویتنام متصل مى کند.

- کابل دیگر «آسیا و اقیانوسیه»: هنگ کنگ را به تایوان، کره، ژاپن، تایلند، فیلیپین، مالزى، سنگاپور، اندونزى و استرالیا متصل مى کند.

- فیبر نورى «دور کره زمین»: هنگ کنگ را به تایلند، شانگهاى، کره جنوبى، ژاپن و کشورهاى دیگر دنیا متصل مى کند.

- کابل SEA _ME-3 : هنگ کنگ را به دیگر کشورهاى آسیاى شرقى، خاورمیانه و اروپاى غربى متصل مى کند.

- کابل آسیا، اقیانوسیه (APCN2): هنگ کنگ را به چین، تایوان و سنگاپور متصل مى کند.

هفت سیستم زمینى نیز مورد بهره بردارى قرار خواهند گرفت تا ترافیک بین هنگ کنگ و چین برطرف شود.

• ارائه دهندگان سرویس

دولت از اواسط سال ۱۹۸۰ بازار رقابتى در این زمینه ایجاد کرد. ابتدا در سال ۱۹۸۵سیستم تلفن «خانه به خانه» و به دنبال آن در سال ۱۹۹۵ شبکه ثابت را دایر کرد. بیشتر خدمات ارتباط از راه دور نیز در حال حاضر براى بازار رقابتى آماده است.همچنین در ماه مارس سال ۱۹۹۸ انحصار در بخش ها و حوزه هاى بین المللى و عملیاتى دروازه ها براى سرویس هاى صوتى خاتمه یافت. در ژانویه ۲۰۰۰ دولت گامى به جلو نهاد. در آزادکردن بازار ارتباط از راه دور هنگ کنگ با تخصیص ۵ شبکه بى سیم ثابت ارتباط از راه دور (FTNS) ۱۳شبکه داخلى ماهواره اى FTNS و یک Wire Line در فوریه ۲۰۰۰ با اعطاى دولت این سیستم به ۱۴ اپراتور توسط دولت که مى بایست تشکیل هفت کابل زیردریایى جدید و ۴ کابل زمینى دهند که این مسئله پهناى باند هنگ کنگ را براى اتصال خارجى بالا برد.در حال حاضر ۸ اپراتور FTNS با سیم و ۲ اپراتور FTNS بى سیم و ۴ ماهواره اى و ۱۹ کابلى و ۶ شبکه موبایل و ۲۰ شرکت پیجر وجود دارند. اکنون ۸/۲ اپراتور سرویس دهنده ارتباط از راه دور وجود دارد که در مورد خدماتى همانند ضبط و ارسال فاکس، پست الکترونیک، تبادل الکترونیک اطلاعات مى دهند. در فوریه ۲۰۰۳ هنگ کنگ ۴/۲ میلیون مشترک اینترنت داشت. ترافیک اینترنت به ۳۷۲/۲۸ ترابیت در شبکه در ماه رسید. تجارت نیز از فروش اجناس توسط اینترنت ۱/۲۲ بیلیون دلار هنگ کنگ در سال ۲۰۰۱دریافت کرد که رشد ۸۵ درصد از سال ۲۰۰۰ داشت. دولت مجوز ۴ نوع موبایل G3 را در سپتامبر ۲۰۰۱ صادر کرد.

• صادرات

بسیارى از شرکت هاى چندملیتى، شبکه اختصاصى ارتباطى خودشان را دارند که از اپراتورهاى شرکت هاى ارتباط از راه دور اجاره کرده اند و این به صورت گردشى است که در هنگ کنگ بسیار رواج دارد و سریع رشد کرده است. در سال هاى اخیر با توجه به حجم این روش که از ۷۷۸/۱ مگابایت در ثانیه در سپتامبر ۲۰۰۰ به ۷۲۱/۷ مگابایت در ثانیه در سپتامبر ۲۰۰۲ رسید. بیشتر بازار آمریکاى شمالى، اروپا و ژاپن را شرکت هاى چند ملیتى تشکیل مى دهند.

• مابقى صادرات

ارائه سرویس رومینگ به کاربران موبایل، فروش دستگاه گیرنده یا ادارى که به محض دریافت مخابره اى به طور خودکار آن را جواب مى دهد، خدمات مشاوره اى به خارجیان، ارائه سرویس راه دور به مسافرانى که به هنگ کنگ مى آیند. با توجه به دایر شدن بازار ارتباط از راه دور در بیشتر کشورها، بسیارى از اپراتورهاى هنگ کنگى جاى پاى خوبى در بازار خارجى به دست آوردند به خصوص در تلفن همراه. شرکت هاى PCCW و هاچیسون و بسیارى از اپراتورهاى دیگر نیز برنده مناقصات در کشورهاى سنگاپور، تایوان، انگلستان، دانمارک، ایتالیا، سوئد، نیوزیلند، استرالیا، اتریش، هند، اندونزى و فیلیپین شدند. در حال حاضر بیشتر تلفن هاى بین المللى از هنگ کنگ به چین است.

•توسعه صنعت و نگاهى به بازار

در ژانویه ۲۰۰۳ مسئولین ارتباط از راه دور هنگ کنگ اعلام کردند که پروانه (مجوزى) به جهت قانونمند کردن شبکه هاى بى سیم محلى عمومى هنگ کنگ تهیه خواهند کرد. چرا که هنگ کنگ « هاب» HUB منطقه آسیا است. در ژوئن ۲۰۰۳ نیز شرکت PCCW برنده مجوز ۱۳ شبکه بى سیم باند پهن در بریتانیا شد. در دسامبر ۲۰۰۱ استفاده کنندگان موبایل در هنگ کنگ توانستند پیام به صورت SMS به صورت مخفى ارسال و دریافت کنند و در سال ۲۰۰۲ سرویس MMS توسط اپراتورهاى محلى به کار انداخته شد. شرکت هایى همچون «چاینا لایت، هنگ کنگ و چاینا گاز، ماى ویلاوى» توانستند به طرق گوناگون وارد بازار ارتباط از راه دور شوند. سرمایه گذارى بر روى سرویس باند پهن چه از طریق بى سیم یا از طریق با سیم و یا حتى با استفاده از تلویزیون و تلفن در دستور کار قرار گرفت.صنعت موبایل نیز با تغییر جهت دادن به سوى صدا، سرعت زیاد ارسال اطلاعات و گرفتن عکس تحولى نوین را عرضه کرد. با اتصال موبایل ها به اینترنت رشد اقتصادى موبایل ها که ۱۰ درصد از تجارت الکترونیک را شامل مى شود تسریع کرد. بنا بر آمار گروه اطلاعات بین المللى آسیا و اقیانوسیه بیشتر برنامه هاى اطلاعاتى بى سیم مثل پیام هاى کوتاه SMS، EMS و MMS به عنوان مهمترین کاربرد در موبایل ها بوده و نزدیک به ۴۰۰ بیلیون پیام SMS در سال ۲۰۰۲ در جهان ارسال شد.

• بازار چین

بنا بر اظهار وزارت صنعت اطلاعات، کل سرمایه گذارى در قسمت ارتباطات از راه دور ۲۱۰ میلیون RMB در سال ۲۰۰۲ بود. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ رشدى از ۱/۱ درصد به ۷/۲ درصد GDP داشته است. به روز کردن این صنعت نیز ۵/۴۵۶ بیلیون در سال ۲۰۰۲ بود. براى وارد کردن رقابت در بازار محلى، دولت چین صنعت تلکوم را به دو بخش تقسیم کرد:

۱- بخش شمالى که شرکت چاینا نتکوم و جیتونگ در آن بوده

۲- بخش جنوبى شرکت چاینا تلکوم

در ژانویه ۲۰۰۲ چاینا تلکوم، چاینا موبایل گروپ و چاینا یونیکوم با وسعت دادن به فعالیت خود به جهت حمایت از خطوط ثابت موبایل و بقیه سرویس هاى از راه دور «سرویس یکپارچه اى را تشکیل خواهند داد.» چین توسعه صنعت ارتباط از راه دورش را به جهت سرمایه گذارى خارجى باز کرده و طبق قانون CEPA شرکت هاى هنگ کنگى مى توانند با مشارکت شرکت هاى چینى نسبت به تاسیس دفتر خود اقدام کند.

منبع: www.ayandehnegar.org

  • ۸۴/۰۴/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">