ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

برنامه فناورانه نظام تعلیم و تربیت تصویب شد

| چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان محیط اصلی تربیت و یادگیری، تجلی بخش تحقق مراتبی از حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، محل کسب تجربه‌های تربیتی و زیستی دانش آموزان است.

مهدی نویدادهم با اشاره به نهصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر و سایر اعضای آن برگزار شد؛ افزود: در این جلسه برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور به تصویب رسید.
نوید با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار کرد: در این جلسه مواردی از جمله مدرسه در تراز سند تحول بنیادین، استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس ، مکان یابی، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس، مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی و برنامه‌های زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت کشور پس از بحث و بررسی آن به تصویب اعضای شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
نوید با بیان برخی از ویژگی‌های مهم مدرسه از منظر فضا، تجهیزات و فناوری گفت: مدرسه تسهیل کننده فرآیند یادگیری و تربیت دانش آموزان و موثر در بروز خلاقیت، مهارت آموزی، تعامل سازنده و رشد شخصیت آنان است که سازگار و منطبق با معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی بوده و زمینه ساز برای کسب شایستگی‌های لازم در ساحت های شش گانه تربیتی است.
وی افزود: فضا و مراکز آموزشی و تربیتی در افق 1404، زمینه‌ساز تأمین نیازهای فردی و جمعی دانش آموزان، متناسب با ساحت‌های شش گانه تربیت و الزامات برنامه درسی ملی، استانداردهای بین المللی، دارای ظرفیت بالا در تعاملات فرهنگی و اجتماعی محله، امکان دسترسی آسان به محیطی ایمن، با نشاط، شاداب، دوست داشتنی، دوستدار محیط زیست، بهره مند از انرژی‌های پاک (تجدید پذیر) و مجهز به تجهیزات و فناوریهای نوین بومی برای یادگیری است.
نوید با اشاره به اهداف برنامه زیر نظام؛ اظهار کرد: افزایش سرانه فضای فیزیکی دانش آموز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس برنامه درسی ملی و منطبق با استانداردهای جهانی در راستای پاسخگویی به ساحتهای مختلف آموزشی، تربیتی و ورزشی و دستیابی به ابعاد مناسب (سایز و تنوع فضایی) و با تأکید بر توسعه مجتمع‌های آموزشی و تربیتی با رویکرد کمک به اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش بهره وری و صرفه جویی اقتصادی با بهره‌گیری از فناوریهای نوین ساخت و ساز در فضاهای آموزشی وتربیتی و ورزشی از مهمترین اهداف این برنامه است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به استانداردهای فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی؛ گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است ضوابط، معیارها و استانداردهای طراحی کلیه فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی اعم از مدارس (پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه)، مجتمع‌های آموزشی و تربیتی، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی)، مدارس با نیازهای خاص، پژوهش سراهای دانش آموزی، موزه و نمایشگاه علم و فناوری، دارالقرآن، اردوگاه‌های دانش آموزی، کانونهای فرهنگی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن‌های ورزشی، فضاهای ورزشی روباز، استخر و ورزشگاه‌های دانش آموزی را متناسب با رعایت اصول و ضوابط ذیربط تهیه و به تصویب کمیسیون اقتصاد و منابع فیزیکی شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع ذی صلاح برساند.
نوید با اشاره به تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس نیز، افزود: وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق اهداف ساحت‌های تربیتی، امکانات، تجهیزات و فناوریهای مناسب تمام ساحت ها را برای مدارس و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی نوساز و موجود با رعایت اصل عدالت در تامین و توزیع، تهیه و تحویل ادارات آموزش و پرورش دهد.

وی درباره فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس؛ اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تهیه و تدوین استانداردهای نرم افزاری، سخت افزاری، زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوای الکترونیکی مورد نیاز مدارس، مبتنی بر برنامه درس ملی، با استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و دولتی اقدام کرده و ضوابط و استانداردهای مربوط به فناوریهای ایمنی و کنترل از راه دور مدارس براساس تکنولوژیهای روز تهیه و تدوین کند.
نوید افزود: یکی از مهمترین مواردی که اعضای شورای عالی بر روی آن تاکید داشتند بحث مدیریت نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مدارس است که مسئولیت نگهداری فضاها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و ورزشی با وزارت آموزش و پرورش (بهره بردار) می باشد که برای انجام این مأموریت، باید ساز و کارهای لازم (از جمله ساختار اداری، نیروی انسانی، منابع مالی) را با هماهنگی مراجع ذیربط تدارک ببیند.

به گزارش ایسنا دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هدف عمده ما در برنامه زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، تسهیل فرآیند یاددهی و یادگیری دانش آموزان و تحقق اهداف تربیتی برای رشد و پیشرفت کشور است.
یادآور می‌شود این مصوبه پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">