ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بزرگنمایی تامین اجتماعی در حذف دفترچه‌های بیمه

| يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - در واپسین روزهای کاری سال گذشته (25 اسفند) خبر حذف دفترچه بیمه سازمان تامین اجتماعی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و با آب و تاب اعلام شد که از «این پس بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در تمام مراکز درمانی و بیمارستانی این سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی و فقط با یک کارت ملی می توانند خدمات، دریافت کنند.»

در شرایطی که جشن حذف دفترچه‌ها در کل کشور برگزار شد و شاهد گزارش‌های یکطرفه و تشریح فرایند حذف دفترچه‌های بیمه بودیم اما صدای انتقادی هم از دبیر انجمن داروسازان به گوش رسید که بخش خصوصی زیرساخت انجام چنین کاری را ندارد و با حذف یکباره دفترچه‌های بیمه، بیماران سرگردان خواهند شد.

واقعیت این است که با کندوکاو بیشتر در اخبار مشخص شد که 42 میلیون بیمه‌شده سازمان تامین اجتماعی با استفاده از کدملی "تنها در مراکز ملکی این سازمان" می‌توانند خدمات درمانی دریافت کنند.

حال که جشن و پایکوبی برای حذف دفترچه‌ها صرفا برای مراکز ملکی این سازمان بوده و به نوعی کاری درون‌سازمانی انجام شده است تکلیف بیماران به هنگام مراجعه به مراکزی که جزو املاک این سازمان محسوب نمی‌شوند، همان تکلیف سابق است. اما سوال اینجاست که برای تحقق وعده تمام مراکز درمانی کشور، راهکار تامین اجتماعی چیست؟

جالب آنکه پس از انتشار خبر حذف دفترچه بیمه، یکی از همکاران در تاریخ 16 فروردین 96 برای تمدید دفترچه بیمه‌اش به یکی از دفاتر نمایندگی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با صف عریض و طویلی مواجه شده بود. جالب‌تر این که تا سال 98 هم دفترچه‌اش تمدید شده و متصدی شعبه نیز در مورد حذف دفترچه‌های بیمه اظهار بی‌اطلاعی کرده بود و گویی نخستین بار بود چنین چیزی می‌شنود!

هرچند که مردم دیگر عادت کرده‌اند به افتتاح پروژه‌های مختلف در کشور بدون این که اثرات آن را در زندگی خود لمس کنند اما این بزرگنمایی‌ها و هیاهو به راه انداختن نوعی بازی کردن با افکار عمومی محسوب می‌شود که در درازمدت حاصلی جز بی‌اعتمادی به دنبال ندارد؛ مانند این که بگوییم روز است در حالی که شب است و اثبات آن کار پیچیده‌ای نیست.

به نظر می‌رسد حال که دولت یازدهم به ماه‌های پایانی کار خود نزدیک می‌شود مسوولان نیز برای پربارکردن پرونده عملکرد خود به تقلا و تکاپو افتاده‌اند، حال آن که این نوع اقدامات در وهله نخست ضدتبلیغ محسوب می‌شود و مهم‌تر آن که بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">