ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بعد از فیس‌بوک نوبت به گوگل و توییتر می‌رسد

| سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۳:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

به نظر می رسد که پس از رسوایی بزرگ فیس بوک، کنگره آمریکا قرار است سراغ غول های دیگر شبکه های اجتماعی برود و شرکت های گوگل و توییتر را نیز مورد بررسی و بازخواست قرار بدهد.
CNet- ماجرای رسوایی فیس بوک و درخواست توضیح از مارک زوکربرگ در کنگره آمریکا را نمی توان امری عجیب و غیرقابل باور دانست. براساس همین روند نیز به نظر می رسد که کنگره آمریکا قصد دارد تا ریشه مشکلات داده ای را در تمامی شبکه های اجتماعی پیدا کند و این بدان معناست تنها به فیس بوک بسنده نخواهد کرد و پای گوگل و توییتر را نیز وسط خواهد کشید. 
دلیل این امر نیز این است که گوگل بر اساس جست وجوها، جیمیل، گوگل مپس و سایر خدمات خود، اطلاعات کاربران را جمع آوری می کند. همچنین فراموش نکنیم که کسب وکار گوگل و توییتر، مشابه فیس بوک به تبلیغات وابسته است و به همین دلیل توجه اعضای کنگره را به خود جلب کرده اند.
البته پیش از این ماجراها، مقامات شرکت های گوگل، توییتر و فیس بوک در ماه نوامبر جلسات مشترکی را با نهادهای قانونگذار برگزار کرده اند؛ جلساتی که محور آنها برنامه این شرکت ها برای مقابله با اشاعه خبرهای کذب –به خصوص دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016– بود. بعد از این ماجرا هم هر سه شرکت یاد شده در نوامبر سال 2017 در مقابل کنگره شهادت یاد کردند که امانتداری اطلاعات کاربران را رعایت خواهند کرد. با این حال برای این مساله هیچ یک از آنها مدیران خود را به کنگره نفرستادند، بلکه وکلای آنها حاضر شدند. وکلایی که به خوبی می دانند چه باید بگویند و از گفتن چه مواردی پرهیز کنند. حالا حضور زوکربرگ در مقابل نمایندگان و سر و صدای به پا شده در مورد این مساله، موجب شده است توجه نمایندگان به مسایل امنیتی گوگل و توییتر نیز جلب شود.
یکی از سناتورهای دموکرات اعتقاد دارد قوانین کنونی حفظ حریم خصوصی چندان جوابگو نیستند و در این زمینه باید عملکرد شرکت های توییتر، گوگل و یوتیوب هم بررسی شود. 
البته از یک سو این ماجرا برای فیس بوک بهتر خواهد بود، زیرا مسلما کنگره بدون دلیل اقدام به درخواست توضیحاتی از شرکت های دیگر نکرده است و همین موضوع نیز می تواند به وجهه فیس بوک کمک کند و نشان بدهد که این دست از بحران ها، بخشی از هویت کاری این شرکت هاست.
نکته جالب این است که وقتی درباره این ماجرا از توییتر و گوگل درخواست نظر رسمی به رسانه ها شد، توییتر اعلام کرد که پاسخی ندارد و گوگل حتی از دادن همین پاسخ نیز خودداری کرد. این امر نشان می دهد که چنین موضوعی برای هر دو غول سیلیکون ولی نگران کننده است.
به این ترتیب باید منتظر ماند که پس از گوگل و توییتر، شرکت های دیگر نیز به کنگره آمریکا فراخوانده شوند. کارشناسان ماجرای فیس بوک را به گلوله برفی تشبیه کردند که از بالای کوه به پایین هل داده شده است و هرچقدر که بیشتر بگذرد، این گلوله بزرگ تر و بزرگ تر خواهد شد و شرکت های دیگری به این فرایند افزوده خواهند شد.
با این حال باید گفت که مساله اصلی، کشاندن مدیران گوگل و توییتر به کنگره نیست، بلکه اکثر نمایندگان انتظار دارند این کمپانی ها به منظور محافظت از حقوق کاربران همکاری بیشتری با آنها داشته باشند و همچنین از قانونگذاری های مرتبط آتی حمایت کنند. (فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">