ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسئله اصلی پلتفرم های خرید و فروش اینترنتی احراز هویت است.

کسب وکارهای اینترنتی با همه گیری کرونا رونق بیشتری گرفته و اعتماد مردم به پتلفرم های خرید و فروش آنلاین بیشتر شده است. براساس یک بررسی در موسسه مکنزی، اقتصاد دیجیتالی راهی که باید در پنج سال می پیمود، در هشت هفته پیموده است. همه چیز به ظاهر خوب به نظر می رسد اما این همه داستان نیست.

مردم به خرید و فروش آنلاین، روی آورده اند. خرید انواع کالا، یافتن شغل های پاره وقت، گرفتن پروژه های دورکاری و ... آن ها را به وادی کشانده که اگر مهارت های پیمودن آن را کسب نکنند، به طعمه کلاهبرداران تبدیل می شوند. بعضی می گویند صاحبان کالاها پیش از معامله برای آن ها لینک می فرستند تا خریدار از طریق آن لینک برای آن ها پول واریز کند، بعضی دیگر پول ها را از روش های درست واریز کرده اند اما پس از آن، موفق به تماس با فروشنده نشده اند. هر روز ترفندهای تازه ای از کلاهبرداران رو می شود و مقابله با آن ها به چالش بی پایان پتلفرم های خرید و فروش اینترنتی و دستگاه های دولتی مربوط تبدیل شده است.

براساس آماری که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا اعلام کرده در سال 97 تا تیرماه سال 98، پنج هزار فیشینگ در کشور شناسایی شده که یک چهارم آن در تیرماه رخ داده است. رییس پلیس فتا سال گذشته اعلام کرد 65 درصد جرائم سایبری در ایران فیشینگ بوده است و پس از اجرای رمز دوم پویا، فیشینگ در کشور 55 درصد کاهش یافته است. غیر از اجرای طرح رمز دوم پویا، تلاش برای آگاهی دهی به مردم و افزایش ضریب امنیت در پتلفرم های رسمی از جمله دیوار و شیپور هم به کاهش جرایم سایبری کمک کرده است.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی دراین باره به تجارت نیوز گفت«اقدامات مجرمانه در زمان انتشار آگهی در فضای آفلان از جمله ضمیمه نیازمندی‌های همشهری نیز رخ می‌داد. روزنامه همشهری با برخی رویه‌ها از جمله احراز هویت تلاش کرد نظارت بیشتری بر موضوع داشته باشد، این موضوع در سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین نیز اهمیت زیادی دارد. نهادهای مرتبط با پیگیری تخلفات و برخورد با مجرمان هم باید چابک‌تر و چالاک‌تر باشند. متاسفانه در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد و روند تغییر و تحولات در چنین حوزه‌هایی نیز در ایران کند است».

به گفته طالبی «صدا و سیما معمولا زمانی حاضر می‌شود در مورد بعضی مسائل هشدار دهد که افراد زیادی قربانی شده‌اند. برای مثال این رسانه بعد از سال‌‌ها کلاهبردی سایت‌های شرط‌بندی تازه به موضوع پرداخته است. در حالی که آنها تاکنون به روایتی 9 و بر اساس آمار دیگری 15 هزار میلیارد تومان از پول مردم را دزدیده‌اند».

به گفته این فعال اقتصادی، مسئله اصلی پلتفرم ها احراز هویت است. طالبی پیشنهاد کرده دولت با تصویب قوانینی به عنوان رگولاتور، بر پلتفرم‌ها نظارت کند و فرایند احراز هویت کاربران را بر عهده خود آنها بگذارد و در مقابل سایت‌ها نیز بدانند باید در برابر تخلفات پاسخگو باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">