ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بهانه پساتحریم در بازتعریف صنعت IT

| يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

محمدرضا حدادی- اجرایی شدن برجام علاوه بر ایجاد ثبات نسبی در فضای کسب و کار، عامل تعامل بهتر بین المللی شده است. این موضوع در صنعت فناوری اطلاعات به دلیل سرعت بالای تغییرات از اهمیت بیشتری نسبت به سایر صنایع برخوردار است. این ثبات نسبی باعث شده تا فعالان کسب و کار بتوانند چشم انداز و بینش بلندپروازانه‎تر و بلندمدت‎تری برای خود ترسیم کنند.
از طرف دیگر همانطورکه می‎دانیم، اولویت نخست اقتصاد کشور، اشتغال است و به همین دلیل در برنامه ششم توسعه رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور هدف گذاری شده است. تحقق این رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرو توسط شرکت های کوچک و متوسط، دانش بنیان و فن بنیان رخ داده است که علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری اندک، ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می کنند. حوزه فناوری اطلاعات به دلیل ایجاد اشتغال بالا به نسبت سرمایه گذاری موردنیاز گزینه مناسبی برای پوشش اهداف کشور در زمینه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی است. با تغییر پارادایم نقش فناوری اطلاعات از توانمندساز به پیشران توسعه، جایگاه این صنعت در رشد اقتصادی کشور بسیار حیاتی تر خواهد شد.
از آنجایی که بحران آب و محیط زیست یکی از مهم ترین چالش های کشور در دهه آتی است، اهمیت توجه به صنایع پاک از جمله فناوری اطلاعات مبرهن خواهد بود. با وجود 60  درصد جمعیت زیر 35سال با تحصیلات دانشگاهی در کشور، ایران به دومین کشور پرجمعیت منطقه تبدیل شده است. این پتانسیل مناسب نیروی کار در کنار موقعیت مناسب جغرافیایی کشور در ارتباط با دنیا مزیت مناسبی را در اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرده است.
شرایط ذکر شده موجب ایجاد فرصت های ذیل در افزایش سطح بلوغ و توسعه ساختاری و فرآیندی در شرکت های حوزه فناوری اطلاعات خواهد شد.
•امکان تعریف استراتژی های مختلف تامین مالی، همکاری و مشارکت با شرکت های پیشروی بین المللی
•ارتقای سطح کیفی شرکت ها با استفاده از ظرفیت های بین المللی 
•امکان تعریف نقش موثر در زنجیره ارزش فناوری اطلاعات با بهره وری بالا در بازارهای داخلی و خارجی
•ایجاد ظرفیت بالاتر برای صادرات محصولات و خدمات حوزه فناوری اطلاعات
•رقابتی شدن فضای کسب و کار و درنتیجه افزایش سطح تقاضا در صنعت فناوری اطلاعات
•افزایش حجم بازار استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت و دولت
•تغییر رویکرد عموم مردم در استفاده از فناوری اطلاعات و درنتیجه افزایش سطح تقاضا در بازارهای عمومی
•پررنگ تر شدن نقش فناوری اطلاعات در حوزه هایی مانند توانمندسازی افراد و جوامع، سلامت و غیره
باتوجه به پیش فرض‎ها و فرصت های مطروحه اقدامات مهمی باید مدنظر دولت قرار گیرد. نقش دولت در اولویت قرار دادن این صنعت در اسناد بالادستی، تخصیص منابع و تعاملات بین المللی است. در این راستا لازم است تا دولت چشم انداز و دورنمای این صنعت را در کشور ترسیم کرده و نهادی قدرتمند برای تولی گری توسعه صنعت فناوری اطلاعات مشخص کند تا این نهاد بستر حمایت های لازم را برای توانمندسازی شرکت های فناوری محور جهت دستیابی به دورنمای تعیین شده از طریق ایجاد هم افزایی در بازیگران این حوزه فراهم کند. حمایت های دولت در این زمینه معطوف به اعطای تسهیلات نیست؛ بلکه شامل موارد مهم تری از قبیل تقویت بنیه مدیریتی شرکت ها، ایجاد بستر مناسب برای حضور در بازارها و رویدادهای بین المللی، افزایش توان رقابت پذیری شرکت ها برای حضور در بازارهای صادراتی، گسترش و ایجاد یکپارچگی در زنجیره ارزش شرکت ها، حمایت از تجاری سازی ایده ها و طرح ها، توسعه منابع انسانی و افزایش دانش، مهارت و شایستگی نیروی متخصص شرکت ها، ایجاد سازوکارهای ارزش گذاری و حفظ حقوق مالکیت معنوی در شرکت ها اعم از داخلی و خارجی و جهت دهی به بازار سرمایه به منظور ایجاد نقش فعال تر در تامین مالی شرکت هاست.
نهادهای صنفی به عنوان کانون هم گرایی شرکت ها نباید از قلم بیافتند. این نهادها ضمن استخراج و اشتراک اطلاعات در صنعت می توانند مسیر حرکت به سمت توسعه را تسهیل کرده و با تنظیم سازوکارهای بازار و هماهنگی در عرضه و تقاضای موثر از رقابت مخرب جلوگیری کنند. تنظیم رابطه دولت و صنعت و تبیین اهمیت صنعت در نظر دولتمردان نقش مهم دیگر این نهادهاست. 
در عین حال، شرکت های حوزه فناوری اطلاعات نیز باید آمادگی لازم را برای ایفای این نقش مهم در اقتصاد کشور داشته باشند. 
مدیرعامل شرکت برید سامانه نوین
 (منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">