ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی از تهدیدات علیه کشور را هوشمندسازی اشیا دانست و گفت: دشمنان با استفاده از این ظرفیت قطعاً تلاش می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از جامعه ما به دست آورند؛ مثلاً با فروش دوربین‌های مداربسته و تعریف برنامه‌هایی برای آنها، کاری کنند که این دستگاه‌ها هر چیزی را تصویربرداری می‌کنند یک نسخه از آن را به آدرس موردنظر ارسال کند.

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در نشست رئیسان و دبیران کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی کشور با اشاره به سندهای راهبردی تازه منتشر شده آمریکا اظهار کرد: در اسناد راهبردی جدید آمریکا مسائل تازه‌ای مطرح شده که باید به آن توجه کرد؛ آن‌ها در حوزه سایبر تاکید کردند که باید کنترل فضای سایبر را در اختیار خود داشته باشند و این نشان می‌دهد که احتمال تحریم سایبری و تحمیل هزینه‌های آن بر کشور ما وجود دارد و می‌خواهند کاری کنند که خدمات پایداری در کشور ما با مشکل روبه‌رو شود، مسئله دیگری که احتمال دارد از سوی آنها دنبال شود قطع اینترنت به صورت نقطه‌ای و مسئله دیگر اجرای عملیات آفندی به زیرساخت‌های کشور است که باید برای مقابله با حمله‌های سایبری دشمنان آماده بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یکی دیگر از تهدیداتی که متوجه کشور هست را در حوزه هوشمندسازی اشیا دانست و گفت: دشمنان با استفاده از این ظرفیت هوشمندسازی قطعاً تلاش می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از جامعه ما به دست آورد، به عنوان مثال با فروش دوربین‌های مداربسته و تعریف برنامه‌هایی، این دستگاه‌ها هر چیزی را تصویربرداری می‌کنند که یک نسخه از آن را به آدرس ارسال کند.

وی با اشاره به جنگ روانی دشمنان اظهار کرد: دشمنان انقلاب با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و در شرایط تحریم و فشار اقتصادی به دنبال ایجاد کمبودهای مصنوعی در نتیجه تجمع مردم برای خرید کالای خاص می‌شوند تا این کالا در بازار با کمبود مواجه شده و در نتیجه ایجاد ناآرامی کند.

جلالی با اشاره به ناآرامی‌های حوزه ارز و سکه در ابتدای سال جاری اظهار کرد: وقتی ناآرامی‌های حوزه ارز بررسی شد همگان به خوبی متوجه شدند که دشمنان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر به دنبال ایجاد التهاب و نابسامانی در بازار ارز و سکه بودند.

وی یکی از کارکردهای شبکه های اجتماعی را اطلاع رسانی به مردم اعلام کرد و گفت: متاسفانه با فراگیری شبکه های اجتماعی خارجی اطلاعات مردم ما در اختیار آنان قرار گرفته است و ما به دلیل عدم هماهنگی و حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی نتوانستیم نیاز مردم به شبکه‌های اجتماعی را در داخل تامین کنیم و به همین دلیل همچنان اطلاعات مردم ما در اختیار تلگرام، طلا تلگرام و هات گرام است.

وی افزود : دشمنان ما می‌توانند از اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی در راستای اهداف خود استفاده کنند. شبکه های اجتماعی و فضای سایبر می‌تواند امنیت ملی کشور ما را با تهدید روبرو کند زیرا این شبکه ها امکان عملیات را به دشمنان می‌دهد.

جلالی گفت: ورود و نفوذ فناوری هوشمند سازی در همه حوزه ها قابلیت های مختلفی را به اشیا می دهد و موجب ایجاد خانه هوشمند شهر هوشمند و زیرساخت‌های هوشمند شود این پدیده در کنار قابلیت هایی که ایجاد کرده امکان نفوذ، کنترل و دستکاری اطلاعات و... برای دیگران نیز به وجو آورده است که می تواند موجب اختلال در کارکرد زیرساخت‌های حیاتی کشور شود.

وی افزود: ایجاد اخلال در زیرساخت های حیاتی مانند شبکه انتقال آب برق گاز و حتی شبکه بانکی می تواند یکی از راهبرد های دشمنان باشد. سازمان پدافند غیرعامل برنامه‌های ویژه‌ای را برای مقابله با این تهدید دشمنان از مردادماه ابلاغ کرده است تا دستگاه‌ها بتوانند در مقابل تهدیدات احتمالی از خود دفاع و کارکرد زیرساخت‌ها را تداوم ببخشند.

وی در ادامه سخنان خود به تهدیدات حوزه سایبر پرداخت و گفت: ۶ طرح برای پاسخ به تهدیدات سایبری پیش بینی شده است تا بتوانیم وابستگی ها را کاهش و تدام کارکرد زیرساخت را حفظ کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">