ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به دنبال نتایج فعالیتهای دیپلماتیک وزیر ارتباطات

| پنجشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۴، رنگ و بویی کاملا بین المللی داشت و مسئولان ارشد بیش از ۲۲ کشور دنیا، برای تعامل با وزیر ارتباطات پا به این مجموعه گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی با توجه به سابقه چندین ساله در عرصه روابط خارجی، روحیاتی کاملا دیپلماتیک دارد و این روحیه در کارنامه یکساله وی در خصوص تعاملات خارجی کاملا مشهود است. به دلیل برخورداری از این روحیه، رئیس جمهور مسئولیت بسیاری از کمیسیون های مشترک اقتصادی با کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و روسیه را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرد.

وزیر ارتباطات تا واپسین روزهای سال ۹۴، میزبان مسئولان ارشد اقتصادی کشورهای خارجی بود و بررسی ها نشان می دهد که طی یکسال اخیر محمود واعظی با مسئولان بالغ بر ۲۲ کشور دیدار داشته و در اجلاس جهانی شرکت کرده است. بیشترین تعاملات صورت گرفته وی با کشورهای آذربایجان، روسیه و چین بوده است.

 

خرداد ۹۴ و آغازی بر مراودات خارجی وزیر ارتباطات

تعاملات خارجی وزیر ارتباطات در سال ۹۴ از خردادماه کلید خورد. وی در این ماه با مقامات ارشد اندونزی، قبرس و آذربایجان دیدار کرد و به ژنو سوئیس و چین نیز سفر کرد.

وزیر ارتباطات به عنوان رئیس پانزدهمین کمیسیون مشترک ایران واندونزی، با صوفیان جلیل وزیر اقتصاد اندونزی دیدار کرد که در این دیدار برنامه ریزی برای تشکیل سه کمیته تخصصی در جهت همکاری های سرمایه گذاری و بانکی، زیربنایی و زیرساخت و کمیته موضوعات تجاری صورت گرفت.

واعظی در راس هیاتی برای شرکت در فروم WSIS-۲۰۱۵ جامعه اطلاعاتی به ژنو سوئیس سفر کرد و در جریان این سفر، با هولین ژائو دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات ITU و فواد شهاده رئیس آیکان (ICANN) دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در افتتاحیه این اجلاس و نیز نشست «پیشرفت ایران در جامعه اطلاعاتی» نیز شرکت کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه شرکت در اجلاس جهانی wsis ۲۰۱۵  با وزیر ارتباطات و حمل و نقل قبرس نیز دیدار و گفتگو کرد.

در خردادماه ۹۴ ، خلف خلف اف معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان نیز برای گسترش روابط تهران و باکو به ایران آمد و با محمود واعظی دیدار و گفتگو کرد.

در این ماه، وزیر ارتباطات با دعوت رسمی وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در راستای ساماندهی و ارتقا سطح همکارهای طرفین در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات ، به این کشور سفر کرد. وی همچنین با لوو وی رئیس سازمان فضای مجازی این کشور نیز دیدار داشت.

 

تیر ۹۴ و برنامه ریزی برای مقدمات یازدهمین اجلاس ایران و آذربایجان

تعاملات خارجی وزیر ارتباطات در تیرماه ۹۴ پررنگ نبود و وی تنها به صورت تلفنی با شاهین مصطفی اف رئیس کمیسیون مشترک ایران- آذربایجان برای برقراری مقدمات یازدهمین اجلاس مشترک دو کشور گفتگو کرد.

 

مرداد ۹۴ و رایزنی برای توسعه روابط ایران و آذربایجان

در ادامه رایزنی ها برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان، محمود واعظی، مردادماه را با دیدار با شاهین مصطفی اف، رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان آغاز کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با سفیر جدید ارمنستان در ایران دیدار و بر توسعه همکاری های فنی ایران و ارمنستان در حوزه ICT تاکید کرد.

 

شهریور ۹۴ و مسئولیت واعظی در اتریش و روسیه

شهریورماه سالی که گذشت، با تصمیم هیات وزیران، وزیر ارتباطات مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اتریش و روسیه شد.به همین دلیل، وزیر ارتباطات با سفیر روسیه در ایران دیدار و ابراز امیدواری کرد که زمینه همکاری مشترک دو کشور در بخش فناوری اطلاعات، مخابرات و ماهواره فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با ماتیاس فکل وزیر تجارت خارجی و گردشگری فرانسه نیز دیدار کرد و از تشکیل کمیسیون مشترک در حوزه ICT و فضایی میان دو کشور خبرداد.

در شهریورماه، والتر اوبلین مدیرمالی شرکت پست اتریش نیز به ایران آمد و با حسین مهری مدیرعامل پست ایران دیدار کرد. همچنین سفر هیات ۱۵۰ نفره اقتصادی از کشور فرانسه که در جمع آنها ۸ شرکت ماهواره ای نیز حضور داشتند از دیگر رویدادهای ششمین ماه سال ۹۴ بود.

 

مهر ۹۴ و تعاملات وزیر ارتباطات با مجارستانی ها

مهرماه سال ۹۴ و همزمان با برگزاری نمایشگاه تله کام ایران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان برای حضور در تلکام ۲۰۱۵ بوداپست مجارستان به این شهر سفر کرد. وی در حاشیه این رویداد، با برخی وزرای ارتباطات کشورهای حاضر نیز دیدار و کرد. برای مثال واعظی با علی عباس اف همتای آذربایجانی خود دیدار و گفتگو داشت.

وی با وزیر مخابرات افغانستان نیز دیدار کرد که در نتیجه این دیدار، با توجه به تعرفه بالای مکالمات تلفنی بین دو کشور، مقرر شد بازنگری در تعرفه ها توسط طرف افغان مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه کنفرانس جهانی تلکام ۲۰۱۵ بوداپست، با میکلوش شستاک وزیر توسعه ملی مجارستان و نیز پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، نیز مذاکره کرد. همچنین پس از بازگشت واعظی از مجارستان، تفاهمنامه همکاری اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان با حضور وزیر ارتباطات کشورمان و وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، در شهرستان مرزی آستارا امضا شد.

در ۲۹ مهرماه نیز الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه برای انجام مذاکرات با مقامات ایرانی وارد تهران شد و مورد استقبال واعظی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور قرار گرفت. پس از آن نیز نشست وزرای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار شد که منجر به امضای تفاهمنامه گسترش همکاری در حوزه های نفت، گاز، برق ، ICT، حمل نقل، بانکی و سرمایه گذاری مالی شد.

در این ماه نشست مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و سفرای کشورهای آفریقایی برای ارتقای بهینه ارتباطات نیز برگزار شد.

 

آبان ۹۴ و مراودات پررنگ با روس ها

آبان سال ۹۴ به دیدار وزیر ارتباطات با وزیر ارتباطات روسیه، سفر به کشور عراق و سفر به روسیه اختصاص یافت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اوایل آبان با نیکلای نیکی فوروف وزیر ارتباطات روسیه در تهران دیدار و اواخر این ماه نیز با هیات همراه به روسیه سفر کرد که این سفر فصل جدیدی از روابط اقتصادی دو کشور را رقم زد.

پس از آن نیز دوازدهمین نشست مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو برگزار شد و وزیر ارتباطات با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و ایگور شووالوف معاون اول صدراعظم روسیه و دیمیتری روگازین معاون اول فدراسیون روسیه ملاقات جداگانه داشت.

آبان ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با سفر به کشور عراق نیز برای ایجاد تسهیلات ارتباطی زائران اربعین حسینی با مقام های عراقی از جمله حسن الراشد وزیر ارتباطات، حیدرالعبادی نخست وزیر و ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

 

آذر ۹۴ و سفر مجدد واعظی به چین

آذرماه سال ۹۴ و در پی سفر قربانقلی بردی محمداف رئیس‌ جمهوری ترکمنستان به ایران، یادداشت تفاهم همکاری‌ در زمینه پست میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و وزیر ارتباطات ترکمنستان امضا شد.

در این ماه میکلوش شستاک وزیر توسعه ملی مجارستان که همراه با نخست وزیر این کشور به تهران آمده بود با واعظی دیدار کرد و سند همکاری میان دو کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر مجارستان امضاشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با عبدالرزاق وحیدی وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان دیدار داشت و سند همکاری ایران و افغانستان در ۵ کمیته در حوزه ارتباطات به امضای طرفین رسید.

در آذرماه محمود واعظی بار دیگر برای شرکت در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاریهای شانگهای و نیز دومین نشست جهانی اینترنت به چین سفر کرد. همچنین دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، درتهران و با حضور وزیر ارتباطات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و شاهین مصطفی اف وزیراقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

 

دی ۹۴ و بازهم مراودات با آذربایجان و روسیه

اول دی ماه امضای یادداشت تفاهم همکاری ایران و آذربایجان در کمیسیون دهم همکاری های اقتصادی همزمان با سفر چندروزه شاهین مصطفی اف به تهران با حضور محمود واعظی منعقد شد. پس از آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به تبریز سفر کرد.

ایگور شووالوف معاون اول رئیس دولت فدراسیون روسیه نیز با حضور در تهران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار و گفتگو کرد. وی همچنین با الکساندر نیکولایوویچ تکاچف وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این ماه با آندره اسلپنیوف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز پوچیوالشک وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی دیدار و گفتگو کرد که در این سفر روسای ۴۵ شرکت مهم از کشور اسلوونی به ایران آمدند.

دیدار با دیان ویرنگحوریت سفیر اندونزی در ایران از دیگر اقدامات وزیر ارتباطات در دی ماه ۹۴ بود دیدار با گاگیک بگلریان وزیر حمل و نقل و ارتباطات جمهوری ارمنستان و امضای سند همکاری با این وزارتخانه، از دیگر رویدادهای خارجی وزارت ارتباطات در این ماه بود.

در دی ماه ۹۴، اجلاس سرمایه گذاری ایالت آندراپرادش در استان زنجان برگزار شد که منتج به امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و هند شد.

 

بهمن ۹۴ و تاکید روابط اقتصادی با چین

در بهمن ماه سال ۹۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مراودات بین المللی خود را با میائو وی وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین آغاز کرد که در جریان سفر رئیس جمهور چین به ایران آمده بود. در این دیدار سند همکاری  اقتصادی دو کشور به امضا رسید. همچنین در پی گسترش همکاری ایران و چین در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی، لی گوپینگ مدیر کل مهندسی سیستم سازمان فضایی ملی چین، از پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کرد.

واعظی پیش از سفر رئیس جمهور به فرانسه، در جهت گسترش همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و هچنین هوا و فضا به فرانسه سفر کرد و در حضور وی شرکت عصر تلکام با شرکت تکتیس فرانسه تفاهم نامه همکاری امضا کردند. همچنین در ادامه سفر به اروپا، تفاهمنامه شرکت زیرساخت با بزرگترین شرکت خدمات دهنده اینترنتی ایتالیا صورت گرفت.

در بهمن ماه، فیلیپ یئو مشاور نخست وزیر و رئیس شورای توسعه اقتصادی و نوآوری سنگاپور، از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کردند. همچنین پس از ۱۲ سال، جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فیلیپین، در دیدار واعظی با لاورا دل روزاریو قائم مقام وزیر امور خارجه فیلیپین تشکیل شد.

توسعه روابط شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت اتصالات افغانستان در راستای برقراری امضای تفاهم دوجانبه از دیگر اقدامات در حوزه مراودات خارجی وزارت ارتباطات بود که با حضور صلاح زرق الراس مدیرعامل  اتصالات افغانستان انجام شد.

 

اسفند ۹۴ و حضور آذربایجان، ترکیه و روسیه در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا واپسین روزهای سال، دیدارهای دوجانبه خود با مسئولان ارشد خارجی را پی گرفت. وی باردیگر یا شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان برای ایجاد مقدمات سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به ایران، دیدار کرد. پس از آن نیز الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان، با استقبال واعظی وارد تهران شد.

ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه طی تماسی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار پیگیری مسائل مطرح شده در سفر ولادیمیر پوتین به ایران شد. در این ماه لی سانگ چئون قائم مقام فدراسیون سرمایه گذاری کره جنوبی، از از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کرد و بر علاقمندی کره جنوبی برای سرمایه گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی خبر داد. لوین معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه نیز با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار داشت.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در صدر یک هیات اقتصادی وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی قرار گرفت. همزمان با این سفر، جودت ایلماز وزیر توسعه و رئیس کمیسیون مشترک این کشور با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ایران دیدار و گفتگو کرد.

در اسفندماه، هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان برگزار شد و وزیر ارتباطات ایران با ایوایلو موسکوفسکی وزیر حمل و نقل و ارتباطات بلغارستان دیدار کرد. در آخرین روزهای سال نیز به دعوت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به تهران آمد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دیدار با ویون بک سون وزیر فناوری کشور ویتنام در راستای گسترش روابط ICT دو کشور، مراودات و تعاملات خارجی خود را پایان داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">