ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به مجرمان فضای مجازی بی اعتنایی کنید

| يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

افرات لیونی* - بسیار شاهد انتشار محتوای خشونت آمیز در شبکه های اجتماعی از سوی مجرمان و قاتلان بوده ایم که البته با بازخوردهای بسیاری از سوی کاربران و مدیران آن شبکه ها مواجه شده است. اما واقعا چه چیزی باعث می شود که پدیده های اینچنینی در شبکه های اجتماعی به وجود آیند؟
آخرین نمونه ای که سراغ داریم، ویدیوی قتل رابرت گلدوین، شهروند ۷۴ ساله مقیم اوهایو بود. شخصی با نام استیو استفانز ادعا کرد که خودش این شخص را کشته و سپس ویدیوی قتل را در فیس بوک گذاشت تا از این طریق بتواند توجه دوست دخترش را جلب کند. او همچنین ادعا کرده که ۱۵ نفر دیگر را هم کشته، هرچند که اجساد این قربانی ها هنوز پیدا نشده و وقوع این جنایت ها تایید نشده است. پلیس جایزه ای ۵۰ هزار دلاری برای دادن اطلاعاتی که منجر به دستگیری استفانز شود، تعیین کرد و مطابق آخرین اخبار، این مجرم خودکشی کرده است.
در واقع این مجرمان با آشکار کردن عمومی اعمال خود، احساس خشنودی می کنند و حتی حالت شبه خدایی به آنها دست می دهد. 
در طول تاریخ قاتل ها، در هر بازه زمانی، از وسایل ارتباطی خاص آن دوره برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می کرده اند. 
مثلا جک قصاب (Jack the ripper)، در سال های دهه ۱۸۸۰، نامه هایی برای پلیس و رسانه ها می نوشت. یا اینکه زودیاک با نشریات در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تماس می گرفت. اما حالا در قرن ۲۱، توانایی های ارتباطی قاتل ها بسیار پیشرفت کرده و این افراد که در پی جلب توجه هستند، توانایی تاثیرگذاری زیادی پیدا کرده اند.
قاتلان و مجرمان، نیازمند برانگیختن شگفتی، توجه، انزجار یا تحسین هوشمندی یا خشونت خود هستند و انتشار آنلاین جرم ها و اعمال خشونت آمیز یکی از روش های پاسخگویی به این نیاز است.
علاوه بر اقدامات قانونی و پلیسی، کاری که کاربران می توانند برای مقابله با این امر انجام بدهند این است که با بی توجهی به نوشته ها و رسانه های مجرمان، آنها را به هدف شان نرسانند و نوشته ها، ویدیوها و عکس آنها را بازنشر نکنند. از آنها و کارهای شان به صورت مستقیم صحبت نکنند، بزرگ شان نکنند و آنها را در جلب توجه عموم یاری نکنند. هر چند همیشه در پیکره جامعه، خواسته یا ناخواسته هسته اولیه ای از مشوقان جرم وجود دارد که رسیدن به هدف را مشکل می کند.
*حقوق دان و نویسنده ABC News (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">