ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بوی بدِ داده

| سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

در دنیای دیجیتال امروزی مساله امنیت مجازی، به ویژه امنیت شخصی در این فضا به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده و کافی است درگیر یک هرزنامه فیشینگ شوید تا تمام اطلاعات شخصی تان به سرقت برود. در همین راستا محققان وسیله ای را طراحی کرده اند که در هنگام حملات سایبری، بوی نامطبوعی از خود تولید می کند.
DIgitalTrends- گاز طبیعی پس از استخراج رنگ و بوی خاصی ندارد. همین امر باعث شد در سال 1937 و در یکی از مدارس تگزاس، نشت لوله گاز برای چند روز بدون جلب توجه ادامه یابد و سپس با بروز یک جرقه، فاجعه ای با 295 کشته به بار آورد. این اتفاق موجب شد قانونی برای اضافه کردن بویی تند به گاز طبیعی تصویب شود تا از تکرار چنین فجایعی جلوگیری شود. این قانون باعث شده که شهروندان در حال حاضر، در صورت نشت گاز در منزل یا سایر اماکن به سرعت متوجه شوند و اقدامات لازم را انجام دهند.
حال هنرمندی به نام لین وینسما با الگوبرداری از این ماجرا، ایده دستگاهی را مطرح کرده است که با اتصال به کامپیوتر، در زمان بروز حملات سایبری یا در خطر قرار گرفتن اطلاعات شخصی، بوی نامطبوعی را در محیط پراکنده می کند. این پروژه تحت عنوان «بوی داده» (Smell of Data) مطرح شده است. 
این وسیله از رزین درست شده است و داخل آن به غیر از قطعات الکترونیکی و تراشه مخصوص وای فای، مخزنی از ماده بودار نیز وجود دارد. این ابزار پس از برقراری ارتباط با کامپیوتر، در صورت اتصال سیستم به شبکه های ناامن، ورود به وب سایت های پرخطر یا بروز هرگونه حمله از فضای اینترنت فعال می شود و کاربر را با بوی نامطبوعی از شرایط موجود مطلع می کند. 
ناگفته نماند که بوی این وسیله همانند بوی متان تیول در گاز شهری، زیاد آزاردهنده نیست و ترکیباتی از بوی مرکبات برای هوشیاری بیشتر و فلزات را نیز در خود دارد. این وسیله هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و فقط در صورت استقبال کاربران و سرمایه گذاری مناسب به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.
این پروژه از ایده عحیب و غریبی برای پرداختن به یک مساله مهم و عملی بهره برده است: درست مانند نشت گاز بی بو که آن را متوجه نمی شویم، به امنیت دیجیتال خودمان هم می توانیم کور باشیم. دسترسی به سایت های محافظت نشده از طریق شبکه های غیرقانونی یک خطر است، اما این یکی از آن مواردی است که بسیاری از ما بدون هیچ مشکلی با آن روبه رو می شویم.
 (فناوران)

  • ۹۶/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">