ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بیت کوین و آینده بانک‌های مرکزی

| چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

پایگاه خبری مارکت موگل انگلستان نوشت: بیت کوین (Bitcoin) پس از آنکه ارزشش ظرف یک ماه پنج برابر شد و از 200 دلار در 30 اکتبر 2013 به بیش از یک هزار و 100 دلار در 30 نوامبر 2013 رسید، در کانون توجهات قرار گرفت و تیتر اول روزنامه ها شد. بیت کوین یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود و سیستم آن مستقل از بانک مرکزی است.

ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 پروتکل بیت کوین را طراحی کرد و شبکه آن را در سال 2009 راه اندازی نمود. از منظر کاربران، بیت کوین چیزی بیش از یک نرم افزار تلفن همراه یا برنامه کامپیوتری که یک کیف بیت کوین شخصی فراهم می کند و به کاربر اجازه ارسال و دریافت بیت کوین را می دهد، نیست.

بیت کوین را می توان از بازار بیت کوین با پرداخت پول خرید یا بابت فروش کالا و خدمات آن را دریافت کرد.
در حالی که بیت کوین یک پدیده نسبتا جدید است، اینک شمار در حال افزایشی از اشخاص حقیقی و حقوقی در جهان از آن استفاده می کنند. در پایان اوت 2013، ارزش بیت کوین های در گردش افزون بر 1.5 میلیارد دلار آمریکا بود. بیت کوین اینک لقب 'پول آینده' را یدک می کشد.
بیت کوین یک پیشرفت بزرگ در بازارهای مالی محسوب می شود و به دلیل ویژگی برخط بودنش، شیوه کاملا جدیدی را برای اداره کسب و کارها فراهم می کند. این سیستم که مستقل از بانک های مرکزی عمل می کند، راه حلی است برای مشکلات موجود با بانک ها، رکودهای جهانی و بحران یورو.
بیت کوین هنوز در ابتدای راه است، با این وجود، به طور حتم در بازارهای برخط ، آینده دارد. هرچند خطراتی از جمله ناپایداری و رشد بازارهای غیرقانونی را نیز به همراه دارد.

** آینده بیت کوین و سیستم بانکداری مرکزی
سیستم بانکداری مرکزی بر این فرض استوار است که یک مسوول مرکزی برای اداره و حفاظت از پول، بررسی اعتبار پول و اجرای سیاست های پولی لازم است تا سیاست های افتصادی کنترل شوند.
بانک مرکزی آمریکا برای دلار آمریکا، بانک انگلستان برای پوند استرلینگ و بانک مرکزی اروپا برای یورو، همگی اقتصاد کشورهایشان نقش محوری دارند.
با این حال، در بیت کوین غیبت یک مسوول مرکزی به این معنی است که یک روش جایگزین برای اداره تراکنش ها و معاملات و اطمینان از اینکه هیچکس نمی تواند این پول دیجیتال را کپی کند، لازم است.
برای همین، ایجادکنندگان بیت کوین، سیستمی با رمزگذاری عمومی را توسعه دادند که در آن از تاییدیه های دیجیتال برای مشخص کردن هویت دارندگان حساب استفاده می شود و جزییات محفوظ می مانند.
معمول ترین استفاده تاییدیه های دیجیتال، بررسی این است که آیا کاربر فرستنده پیام، همان کسی است که ادعا می کند؟ این تاییدیه ها همچنین برای دریافت کننده ابزارهایی را فراهم می کنند تا پاسخ خود را رمزگذاری کند.
این سیستم در جلوگیری از کلاهبرداری بسیار موثر است، زیرا در حالی که شفافیت آن بدین معنی است که تمام تراکنش های مالی برای بررسی صحت تراکنش ها در دسترس همه کاربران قرار می گیرد، جلوی پول تقلبی را نیز می گیرد. با این حال، شفافیت شبکه بیت کوین، بازارهای غیرقانونی را قادر می سازد تا بدون بازرسی، در سطح جهانی کار کنند.
با وجودی که معاملات انجام شده شفاف هستند، هویت خریداران و فروشندگان کاملا نامعلوم است. هیچ حساب، آدرس پستی الکترونیکی یا نامی وجود ندارد، در عوض، هر معامله ای تنها یک آدرس و کلید عمومی – خصوصی خود را دارد. در این سیستم، هر شخص می تواند آدرس های مختلفی نیز داشته باشد که کار رهگیری معاملات بسیار دشوارتر می کند.
مهمترین مزیت بیت کوین با دستورات برخط، انتقال پول و تغییر نرم افزارهایش، ارتباط آن با دنیای دیجیتالی فعلی ما است.
در آمریکا مردم معمولا از پی پال (Pay Pal) برای خرید برخط استفاده می کنند، اما این سیستم برای هر معامله، هزینه ای را مطالبه می کند. این یعنی، انتقال پول زیاد معمولا پرهزینه است و 3.4 درصد کل رقم انتقالی است. انتقال پول زیاد از طریق بانک نیز چند روز طول می کشد. با این وجود وقتی از بیت کوین استفاده می کنی، پول به طور مستقیم از حساب، یا به حساب، منتقل می شود و این انتقال، فوری و بدون هزینه است و به موقعیت یا ارزش پولی که جابجا می شود بستگی ندارد.
شرکت پی پال، یک شرکت آمریکایی است که یک سیستم پرداخت جهانی را اداره می کند.
به گزارش ایرنا هزینه های مبادلات ارزی نیز در سیستم بیت کوین حذف شده و تبدیلات ارزی مستلزم صرف زمان و پول نیست. این امر خصوصا در بازار جهانی شده کنونی سودمند است، زیرا در بیشتر جوامع، بخش بزرگی از کالاها وارد می شوند.
اگرچه بیت کوین، گام بلندی در جهت کاراتر کردن بازار جهانی پول است و انقلابی در این بازار بوجود آورده است، با این حال، نمی تواند سیستم بانکداری مرکزی کنونی ما را تغییر بدهد.
استقلال سیستم بیت کوین از مقررات بانک مرکزی به این معنی است که دولت نمی تواند در آن دخالت کند و سیاست های مورد نظر خود را که ممکن است به طور ناخواسته به این پول صدمه بزنند را پیش ببرد.
تسکین پولی و افزایش عرضه پول، از جمله سیاست های رایج بانک های مرکزی است که رشد اقتصادی را تقویت می کند اما از ارزش پول نیز می کاهد.
با این حال، این سیاست ها ، برای اقتصاد سازنده هستند و بدون آنها اقتصاد دچار مشکل می شود.
بله، بیت کوین ممکن است از بحران یورو جلوگیری کند، اما، بدون وجود تنظیمات بانک های مرکزی، ممکن است اقتصاد دچار مشکل شود. این به خاطر ارزش بشدت ناپایدار و در حال نوسان بیت کوین است. اگر ارزش بیت کوین سقوط کند، تولید ناخالص داخلی کشور می تواند فقط ظرف یک روز نصف شود.
بنابراین، در پاسخ به این سوال که رشد بیت کوین چه تاثیری بر آینده بانکداری مرکزی دارد؟ باید گفت، در زمان حاضر، تاثیر چندانی ندارد اما در آینده می تواند بازارهای برخط را تغییر داده و به پول مکمل تبدیل شود.

  • ۹۴/۰۷/۲۲

Bitcoin

بیت کوین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">