ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بی‌اعتمادی به قبوض ارتباطات سیار

| جمعه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۴:۲۷ ب.ظ | ۱۰ نظر

علی شمیرانی - به این جملات توجه کنید: «یقین دارم که این مبلغ به اشتباه محاسبه شده چون من استفاده چندانی از تلفن همراه نداشته‌ام» یا این جمله: «من به مبلغی که در فیش‌های تلفن‌همراه لحاظ می‌شود، اعتماد ندارم و همیشه قبل از پرداخت قبض برای اطمینان از این مبلغ به اداره مخابرات مراجعه می‌کنم.»

یا این جمله «با این وضعیت گویا ما هیچ نقشی در کنترل هزینه تلفن‌همراه نداریم و ارتباطات سیار به میل خود این هزینه‌ها را محاسبه می‌کند.»

آیا جملات بالا برای شما هم که یکی از 15 میلیون مشترک شرکت ارتباطات سیار هستید، آشنا نیستند؟ آیا خود شما هم جملات مشابهی را با دوستان و همکاران خود سهیم نشده یا نشنیده‌اید؟

این جملات را مشترکان ارتباطات سیار در خراسان شمالی گفته‌اند. ولی یک پرس‌وجوی کوچک و نه یک نظرسنجی جامع از اطرافتان شما را نیز به پاسخ‌های مشابهی می‌رساند.

جالب آنکه عده‌ای اصولا نمی‌دانند منظور از برخی پارامترهای هزینه‌ای در قبض موبایل چیست. «هزینه جابه‌جایی» در حالی که شما از محل کار و زندگی خود جابه‌جا نشده‌اید. «هزینه مکالمات بین‌شهری» در حالی که نه به شهری رفته‌اید و نه از شهری با شما تماس گرفته شده است.

مجموع این موارد روی هم اگرچه برای هر مشترک شاید رقمی بشود که تلاش برای پیگیری و اثبات آن به همان میزان هزینه‌ روی دست مشترک می‌گذارد و به این ترتیب شاید در 90 درصد موارد مشترک از پیگیری موارد مشکوک در قبض خود منصرف می‌شود اما موضوع اختلاف‌نظر مشترکان با ارتباطات سیار یا بی‌اطلاعی مشترکان از برخی هزینه‌هایی که بعضا به درستی نمی‌دانند برای چیست، زمانی که ضرب در 15 میلیون شود، عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.

نکته جالب‌تر آنکه بر فرض مشترکی هم که به طور کامل بداند منظور از پارامترهای هزینه‌ای در قبوض هزینه چیست و قید کار، زمان، هزینه و زندگی خود را نیز بزند تا موضوع را تا انتها پیگیری کند، بازهم نمی‌تواند چندان راه به جایی ببرد.

چراکه یک مشترک اصولا نمی‌تواند مدارک و مستندات لازم را ارایه کند. مگر آنکه با تاییدات قضایی 24 ساعته در یک اتاق محبوس باشد و تعداد و زمان مکالمات را ثبت و ضبط کنند و در آخرماه منتظر قبض باشند تا آن وقت بتوانند اقامه دعوا کنند.

اگرچه مقصود نگارنده در این متن وجود اشتباهات و محاسبات اضافی آن هم به صورت عمدی نیست اما اینها مواردی هستند که طبعا پاسخی از سوی شرکت ارتباطات سیار به آنها داده نخواهد شد چراکه مدیرعامل این شرکت در نشست‌های اخیر خود از روزنامه‌نگاران دعوت به عمل نمی‌آورد تا مبادا در برابر چنین ابهامات و پرسش‌هایی قرار بگیرد.

اگرچه شنیده شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی و بازرسی نیز متوجه چنین مسایل و مشکلاتی شده‌اند و در این خصوص اقداماتی انجام شده و مواردی نیز در دست اقدام و بررسی است.

اما به اعتقاد نگارنده، اگر روزی تصمیم نمایندگان درخصوص استیضاح وزیر ارتباطات شکل عملی و جدی به خود گرفت، بد نیست تا هزینه‌های غیرشفاف و عدم پاسخ‌دهی مدیران ارتباطات سیار در این خصوص را هم به عنوان یکی از محورهای مهم در طرح استیضاح خود بگنجانند.

در حال حاضر که به نامه روزنامه‌نگاران به وزیر ارتباطات درخصوص عدم پاسخ‌دهی مدیرعامل ارتباطات سیار، پاسخی داده نشده است بنابراین شاید از این پس چاره‌ای جز پیگیری ابهامات از طرف نهادهای نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی و یافتن پاسخ‌های لازم باقی نمانده باشد.

منبع : روزنامه جهان صنعت

  • ۸۶/۰۲/۱۴

نظرات  (۱۰)

فقط بلد هستند به ایرانسل گیر بدهند. ایرانسل هم مثل خودشان. مردم رو فیلم کرده اند و تی این شلوغی هر چی بخوان تو قبض ها می فرستند. یعنی آخرتی در کار نیست؟
یک مطلب جالب این دوره در قبض من 535 تومان کارکرد خارج از کشور نوشته بودند!! ---------------------------------- شما می توانید به بازرسی ارتباطات سیار مراجعه کرده و در صورت عدم دریافت پاسخ لازم موضوع را از طزیق همین سایت پیگیری کنید.
az nazare anten dehi makhsosan dar mahdodeye vanak havaliye khiabane aftab eftezahe.
`پس کی سیم کارتهای اعتباری تو شهرستان ها واگذار می شه ( کاشمر‌)
هم ارتباطات سیار (همراه همیشگی شما!!!) و هم ایرانسل (ام تی ان ایرانسل!!!) مردم رو {...}خودشون کردند، هم خط دهی شون {...} و هم خدمات دهی شون. فقط قبض صادر کردنشون حرف نداره.
من سوالی داشتم در زمینه اینکه آیا می توانم لیست کلیه تماسهای گرفته شده و تماسهای ارسالی را دریافت نمایم در اصطلاح پرینت مکالماتم را بگیرم برای این کار چه باید بکنم لطفاً مرا راهمایی کنید . ---------------------- بله شما می توانید یا به دفاتر امور مشرکین مراجعه کنید و یا به سایت mci.ir احتمالاً به جواب خواهید رسید.
آیا ریز مکالمات تلفن همرا را میتوانیم از طریق اینترنت دریافت کنیم ؟ آیا باید فرمی پر نمائیم
سلام خدمت مقامات عالی رتبه مخابرات متاسفانه شرکت ایرانسل سیم کارت تحویل می دهد اما کار نمیکند چرا جلولیش نمی گری اقایان من یک شهروند بلوچستانی هستم از شهرستان سراوان
با وجود نداشتن گوشی طی ماههای فروردین و اردیبهشت و سفر نکردن به هیچ شهری مبلغ 35000 تومان برای من آمده که 4900 تومان آن جابجایی است
chera ? ghabze mobile man 810.000toman oamde dar sorati ke man dar do marhale 650.000toman pardakht kardam chera????????????????????????

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">