ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاثیر تغییر DNS بر سرعت مرور وب

| سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

احتمالا تا به حال در مورد افزودن دستی آدرس DNS به اتصال اینترنت خود و تاثیر آن بر سرعت باز کردن سایت‌ها شنیده‌اید. آیا به‌کارگیری یک سرور DNS جدا از سرور DNS پیش‌فرضISP  می‌تواند سرعت اینترنت و مرور سایت‌ها را افزایش دهد؟ باید گفت بله، استفاده از این روش و تغییر آدرس DNS به سرورهای مشهوری مانند گوگل می‌تواند بر سرعت مرور اینترنت تاثیرگذار باشد. اما DNS چیست؟ به طور مختصر و مفید می‌توان گفت وظیفه یک سرور DNS ترجمه نام سایت‌ها به آدرس‌های IP  است. به خاطر سپردن نام سایت‌ها برای کاربران مطمئنا آسان‌تر از به خاطر سپردن رشته‌ای از رقم‌ها است و به همین دلیل باید رابطی وجود داشته باشد که نام سایت را به آدرس معتبر و قابل قبول اینترنت به‌صورت رشته‌ای از رقم‌ها با نام IP تبدیل کند. استفاده از آدرسDNS  و تعریف دستی آن می‌تواند به افزایش سرعت عملیات ترجمه و در نتیجه افزایش سرعت مرور اینترنت منجر شود.

به گزارش عصر ارتباط البته انتظار نداشته باشید تاثیری روی پهنای باند و سرعت دانلود داشته باشد. در مواردی نیز ممکن است تعریف DNS به کاهش سرعت مرور سایت‌ها بینجامد که البته این مساله رابطه نزدیکی با ISP انتخابی کاربر خواهد داشت.  برای پیدا کردن بهترین سرورDNS  می‌توان از برنامه‌هایی مانند Namebench استفاده کرد. اما چه زمانی باید از آدرس DNS استفاده کرد؟ زمانی که تعداد نمایش پیام‌های Page not Found و Cannot display Page افزایش یافته است.

اگر این مشکلات با رفرش صفحه برطرف شوند، زمان تنظیم دستی DNS  و قرار دادن آن روی سرورهای بزرگ و قدرتمند فرا رسیده است. علاوه بر مزیت مذکور، استفاده از سرورهایی همچون گوگل و یا OpenDNS می‌تواند به افزایش امنیت کاربران منجر شود؛ امنیتی که شاید ISP کاربر از آن برخوردار نباشد.

برای تنظیم DNS ابتدا باید روی اتصال اینترنت فعال خود کلیک‌راست و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در پنجره بازشده روی Internet Protocol Version 4 کلیک‌راست کرده و  Properties را  انتخاب کنید. در پایین پنجره بازشده امکان تعیین دستی DNS وجود دارد که به‌عنوان نمونه برای استفاده از سرور OpenDNS  باید به ترتیب آدرس‌های 208.67.222.222  و سپس 208.67.220.220  را در دو کادر فراهم‌شده وارد کنید.

  • ۹۴/۰۹/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">