ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تاریک و روشن حریم خصوصی در تلگرام

| شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

شبنم کـهـن چی - این روزها تلگرام، کلیدواژه بحث های داغ بین مردم و دولتمردان است. فیلتر شدن این پیام رسان که از ویژگی هایش می توان به امکان ایفای نقش در هیات یک رسانه نیز اشاره کرد، واکنش های زیادی در پی داشت. به روایت آمار و ارقام 40 میلیون ایرانی از این پیام رسان استفاده می کنند؛ با خانواده و دوستان شان در ارتباط هستند، درباره کسب و کارشان اطلاع رسانی می کنند، با راه اندازی کانال و گروه فعالیت سیاسی و اجتماعی می کنند، برخی محصولات خود را می فروشند و برخی دیگر کسب خبر می کنند. حفاظت از اطلاعات کاربران در تلگرام طی چند ماه اخیر مورد بحث قرار گرفته است. اما قوانینی که هنگام عضویت در این پیام رسان قبول می کنیم در مورد حریم خصوصی ما در تلگرام چه می گوید؟

ادعاهای متناقض
تلگرام در سیاست حریم خصوصی اش تاکید کرده هرگز اطلاعات کاربرانش را با هیچ کس به اشتراک نمی گذارد. این کمپانی اعلام کرده تا امروز 0 بایت داده کاربران را برای اشخاص ثالث از جمله دولت ها افشا کرده ایم. پاول دوروف نیز به شدت بر این موضوع تاکید می کند. اخیرا حتما در مورد همکاری نکردن او با روسیه و ایران زیاد شنیده اید. همکاری نکردنی که باعث فیلتر شدن تلگرام در هر دو کشور شد. اما اگر در اینترنت جست وجو کنید، افرادی را پیدا می کنید که ادعا می کنند تلگرام اطلاعات مورد نیاز برخی دولت ها را به آنها می دهد و یا رمزگذاری پیام ها در تلگرام واقعیت ندارد. در نهایت تلگرام در قوانین خود نیز اعلام کرده که فقط اطلاعاتی که لازم است را ذخیره می کند.

 

 روی ابرها
تلگرام یک سرویس ابری است. پیام ها، عکس ها، فیلم ها و اسنادی که در تلگرام با دیگران رد و بدل می کنیم در سرورهای ابری ذخیره می شود. به همین دلیل است که با هر دستگاهی و هر زمانی می توانیم به همه اطلاعاتی که در تلگرام داریم دسترسی پیدا کنیم. از آنجایی که فضای ذخیره برای تلگرام بسیار با ارزش است اگر شما حداقل 6 ماه وارد حساب کاربری تلگرام خود نشوید حساب شما با تمام پیام ها، عکس و فیلم ها، مخاطبین و هر اطلاعات دیگری که ذخیره کرده باشید پاک خواهد شد. شما می توانید در تنظیمات خود این زمان را تغییر دهید.


 رمزگذاری
یکی از ادعاهای تلگرام که باعث شده کاربران زیادی جذب آن شوند، رمزگذاری تمام داده ها در تلگرام است. این کمپانی اعلام کرده کلیدهای رمزگذاری در DCهای مختلف نگهداری می شود و عملا امکان دسترسی فیزیکی به آنها وجود ندارد. تصور عموم این است که تلگرام همه پیام ها را رمزگذاری می کند اما اینطور نیست. فقط زمانی که کاربران از امکان «گفت وگوی سری» یا Secret Chat استفاده کنند این نرم افزار شروع به رمزگذاری پیام ها می کند. شاید همین تفاوت گفت وگوی معمولی و سری است که باعث می شود برخی با بررسی رمزگذاری پیام های تلگرامی، ادعای تلگرام را در رمزگذاری دروغ بخوانند و بگویند چنین نیست. چون در حالت عادی تلگرام هیچ چیز را رمزگذاری نمی کند. مگر اینکه شما از گفت وگوی سری استفاده کنید. تلگرام برای رمزگذاری از پروتکلی به نام MTProto استفاده می کند.


 گفت وگوی سری
این شیوه گفت وگو از شیوه رمزگذاری End–to–End بهره می برد. به این معنا که پیام شما از مبدا به صورت رمز درآمده و تا مقصد به همین صورت باقی خواهد ماند و تنها دستگاه مخاطب مقابل شماست که می تواند این رمز را باز کند. تلگرام می گوید هیچ راهی برای شخص ثالث برای دسترسی به این پیام ها به صورت مستقیم وجود ندارد. این کمپانی می گوید پیام هایی که در گفت وگوی سری رد و بدل می شود در فضای ابری ذخیره نمی شود. بنابراین تنها از همان دستگاهی که پیام را ارسال و دریافت کرده اید می توانید به محتوای گفت وگوی محرمانه تان دسترسی داشته باشید.
علاوه بر این شما در گفت وگوی سری قابلیت خود تخریبی نیز دارید. شما می توانید از 5 ثانیه تا یک هفته زمان مشخص کنید تا پیام ها خود به خود پاک شوند. 


 ذخیره شماره تلفن ها
تلگرام از شماره تلفن ها به عنوان شناسه های منحصر به فرد افراد استفاده می کند. این کمپانی اعلام کرده اسامی دفتر تلفن کاربران را ذخیره می کند تا هنگام وارد شدن آنها به کاربران اعلام کند. این کمپانی گفته تنها شماره، نام و نام خانوادگی افراد را از روی دفتر تلفن کاربران ذخیره می کند و سایر اطلاعاتی که در دفتر تلفن ذخیره شده را نمی خواند. 


 ایمیل ها و بازیابی
هنگامی که شما تایید صحت دو مرحله ای تلگرام را برای حساب کاربری خود فعال می کنید، می توانید تنظیم کنید که برای بازیابی رمز تلگرام به شما ایمیل بزند. تلگرام گفته این آدرس ایمیل فقط برای بازیابی رمز عبور مورد استفاده قرار می گیرد و نه هیچ نوع بازاریابی و یا تحقیق و بررسی دیگر. 


 فقط گربه داریم
هر چیزی که شما از روی تلگرام پاک کنید، به صورت کامل پاک می شود به جز گربه ها! تلگرام در قوانین خود اعلام کرده تصاویر گربه ها را حذف نخواهیم کرد. ما گربه ها را خیلی دوست داریم.
در صورتی که بخواهید حساب کاربری خود را از روی تلگرام پاک کنید باید یادتان باشد که این حذف کردن، هیچ لغوی ندارد و به همراه نام کاربری، همه پیام ها، گروه ها و مخاطبین شما از روی تلگرام پاک خواهد شد.
هنگامی که شما پیامی را از روی تلگرام پاک می کنید، آن پیام از روی حافظه حساب کاربری شما پاک خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که یک کپی از آن پیام روی سرورهای تلگرام به عنوان بخشی از حافظه حساب کاربری مخاطب شما باقی می ماند. به محض اینکه مخاطب شما هم پیام را حذف کند، آن پیام برای همیشه از همه جا پاک خواهد شد. در سوپر گروه ها نیز، پیام های پاک شده و نسخه اصلی پیام ها به مدت 48 ساعت ذخیره می شود تا به مدیران گروه نشان داده شود.


 پرداخت بدون ذخیره
تلگرام در قوانین خود اعلام کرده پرداخت کاربران را پردازش نمی کند. به این ترتیب که اطلاعاتی مانند شماره کارت اعتباری و غیره توسط ارایه دهندگان سرویس پرداخت در بستر تلگرام مدیریت و ذخیره می شود. 
اما کسی روی تلگرام به این اطلاعات دسترسی ندارد. در حقیقت شما هنگام خرید اطلاعات خود را به صورت مستقیم وارد سرور ارایه دهنده سرویس پرداخت می کنید و این اطلاعات هرگز به سرورهای تلگرام نمی رسد. 
از سوی دیگر شما می توانید پس از هر بار پرداخت با مراجعه به بخش امنیت و حریم خصوصی در تنظیمات تلگرام اطلاعات پرداخت و فروشگاه را پاک کنید.

  • ۹۷/۰۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">