ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تا اشباع بازار سیم کارت می دهیم

| سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۸۵، ۰۳:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار گفت: اگر این شرکت توسعه را متوقف کند و منتظر خصوصی شدن بماند، در وهله‌ی اول فرصتی از مردم گرفته شده است؛ این اپراتور در 1016 شهر پوشش دارد که رقبای آن یعنی ایرانسل و تالیا در آن شهرها پوشش ندارند، بنابراین مردم این شهرها که به سیم‌کارت نیاز دارند، چه‌کار باید بکنند؟

وحید صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این که با توجه به تاکید خصوصی شدن شرکت‌های مخابراتی بر مبنای اصل 44 قانون اساسی، چرا شرکت ارتباطات سیار با انجام توسعه‌، نسبت به ثبت‌نام مجدد سیم‌کارت اقدام خواهد کرد و این که آیا با توجه به آغاز فعالیت بخش خصوصی در این بخش، توسعه‌ی شرکت‌های دولتی با این اصل مغایرت ندارد، اظهار کرد: نیاز مردم در زمینه‌ی تلفن همراه بسیار بالاست؛ چرا که با در نظر گرفتن ظرفیتی که ایرانسل، تالیا و ارتباطات سیار برای واگذاری سیم‌کارت دارند، باز هم نیاز در این زمینه فراتر از این تعداد است.

او افزود: در ابتدای سال ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 5/12 درصد و در منطقه‌ 41 درصد بود که در حال حاضر این ضریب نفوذ با واگذاری ‌آخرین دوره‌ی سیم‌کارت باقی مانده‌ی ثبت نامی‌ سال 84 تا پایان بهمن ماه به 22 درصد خواهد رسید.

صدوقی با اشاره به این که قرارداد GC‌ها نیز در رابطه با توسعه‌ است،‌ گفت: در حال حاضر این پیمانکاران با بیش از صد شرکت قرارداد دارند که تماما خصوصی‌اند و از این رو اگر به شرکت ارتباطات سیار ابلاغ شود که توسعه ندهید و ثبت‌نام نکنید، بنابراین در اولین گام GCها باید خلع‌ ید شوند؛ زیرا دیگر نیازی به توسعه‌ نیست و حداقل صد شرکت دچار مشکل می‌شوند.

او ادامه داد: همچنین قرارداد شش میلیون ظرفیت توسعه‌ی شبکه‌ی ارتباطات سیار نیز بر همین مبنا منعقد شده است که شورای اقتصاد برای توسعه‌ی تولید داخل آن را مصوب کرد، بنابر‌این دیگر چه نیازی است این قرارداد ادامه پیدا کند؟

مدیر عامل ارتباطات سیار تاکید کرد: نمی‌توان گفت یک شرکت دولتی هزینه‌ و ظرفیت ایجاد کند، اما واگذاری نداشته باشد؛ بر اساس اصل 44، خصوصی‌سازی باید انجام گیرد و مجموعه‌ی وزارت ارتباطات نیز در این زمینه پیش گام بوده است و حتی انتقادهایی در این زمینه وجود داشته که چرا به سرعت به دنبال خصوصی سازی هستید. اما اعتقاد داریم خصوصی سازی به نفع دولت و مردم است و به طور جدا این مساله را پیگیری می‌کنیم؛ این شرکت تنها واگذاری سیم‌کارت به مردم را انجام می‌دهد و بیش از 90 درصد امر توسعه‌ توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

او خاطر نشان کرد: وقتی نیاز مردم در زمینه‌ی سیم‌کارت بالاست و به اشباع نرسیده است و بخش خصوصی نیز در این زمینه فعالیت خود را تازه آغاز کرده و در تمام شهرها پوشش ندارد، به طور طبیعی نهادی که این قابلیت را دارد باید پاسخ‌گوی این نیازها باشد.

اما وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - درباره‌ی این که چرا تنها در شهرهایی که نیاز وجود دارد و تحت پوشش بخش خصوصی نیستند توسعه ایجاد نمی‌کنید، گفت: اگر نطقه‌ا‌ی در کشور وجود داشته باشد که مردم به سیم‌کارت نیاز بالایی نداشته باشند و بخش خصوصی بتواند این نیازها را جواب دهد، به طور طبیعی بخش دولتی در این زمینه وارد نمی‌شود و ثبت‌نامی نخواهد کرد؛ فرضا اگر در تهران، مشهد و شیراز سیم‌کارت به حد نیاز توزیع شده باشد، دیگر چه نیازی است دولت در این زمینه فعالیت کند؟

وی تصریح کرد: آن چه در سیاست‌های کلی اصل 44 آمده، صرفا تاکید کرده است که شرکت دولتی به فعالیت‌های جدید وارد نشود، از این رو توزیع سیم‌کارت معمولی و اعتباری فعالیت‌های معمول اپراتورهاست.

او افزود: وظیفه‌ی اصلی مخابرات، پاسخ‌گویی به نیاز مردم است؛ بنابراین اگر این نیاز برطرف شود، بخش دولتی به توزیع سیم‌کارت نیازی ندارد؛ وقتی این نیاز هنوز وجود دارد و قیمت بازار آزاد و دولتی متفاوت است، باید این نیاز را برطرف کرد.

غفاریان ادامه داد: از سوی دیگر، براساس برنامه‌ی چهارم توسعه در زمینه‌ی مخابرات و تلفن همراه ضریب نفوذ تعیین شده و ما باید به آن برسیم و هدف ما پاسخ‌گویی به نیاز مردم است.

  • ۸۵/۱۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">