ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تبدیل ودایع به سهام قطعی نیست

| دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۶:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که موضوع تبدیل ودایع مخابراتی به سهام با ابهاماتی مواجه است و در ابن خصوص اطلاع رسانی جامعی انجام نشده، این موضوع وارد ابعاد جدیدی شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: تبدیل ودایع مردم (در مخابرات) به سهام قطعی نیست.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: کمیته ای تشکیل شده که در مورد تبدیل ودایع مردم به سهام تصمیم گیری کنند.

وی افزود: تبدیل ودایع مردم به سهام تنها به عنوان یک گزینه در کمیته مطرح است.

سیدمهدی عقدایی نیز پیشتر به خبرنگار فارس گفته بود: شرکت مخابرات هنوز به بورس وارد نشده تا قیمت گذاری شود.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات جزء شرکتهای صدر اصل 44 است؛ افزود: قرار است تا شهریور مساله پذیرش شرکت مخابرات در بورس حل شود و بعد از آن سهام شرکت قیمت گذاری می شود.

عقدایی با اشاره به ودایع مردم در نزد شرکت مخابرات؛ خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم بخواهند خط تلفن خود را به مخابرات واگذار کنند می توانند ودایع خود را پس گیرند.

وی ادامه داد: مخابرات در حال انجام کار کارشناسی است برای اینکه مشخص کند ودایع مردم می تواند به سهام تبدیل شود یا خیر؟

قابل ذکر است بیش از 38 میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه دولتی در سراسر کشور وجود دارد.
اعلام نرخ ودایع برای ورود به بورس

ودیعه‌ی مشترکانی که در آخرین ثبت‌نام سیم‌کارت دولتی در بهمن‌ماه سال 85 و با مبلغ 288 هزار تومان نسبت به نام‌نویسی اقدام کردند با کسر هزینه‌های مورد نظر ازجمله مالیات و توسعه‌ی روستایی،180 هزار تومان برای تبدیل به سهام و ارایه در بورس خواهد بود.

داود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: مشترکانی که در مرحله‌ی اول با مبلغ 600 هزار تومان نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن همراه اقدام کرده‌ و‌ از این مبلغ 100 هزار تومان را بابت گوشی تلفن همراه پرداختند، چنانچه هزینه‌ها، ازجمله مالیات و توسعه‌ی روستایی را کسر کنیم، مبلغ 290 هزار تومان به عنوان ودیعه نزد شرکت مخابرات ایران دارند.

او افزود: اما در مرحله‌ی دوم ثبت‌نام هزینه‌ی گوشی حذف شد و ثبت‌نام با مبلغ 500 هزار تومان انجام گرفت که از این مبلغ پس از کسر مالیات و هزینه‌هایی مانند توسعه‌ی روستایی، ودیعه‌ی این مشترکان برای تبدیل به سهام در بورس نیز 290 هزار تومان است.

به گفته‌ی او در مرحله‌ی سوم که ثبت‌نام با مبلغ 440 هزار تومان انجام شد، پس از کسر هزینه‌های مذکور، ودیعه‌ی این مشترکان همان 290 هزار تومان است؛ چراکه در این دوره درصد مالیات نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافته بود، بر این اساس ودیعه‌ی 290 هزار تومانی برای مشترکانی است که از ابتدای اولین ثبت‌نام تلفن همراه در کشور تا پایان سال 83 ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

زارعیان ادامه داد:‌ اما با توجه به این که در سال 84، ثبت نام تلفن همراه با مبلغ 360 هزار تومان انجام گرفت، از این مبلغ پس از کسر هزینه‌های مورد نظر 232 هزار تومان به عنوان ودیعه‌ی مشترک نزد مخابرات قرار گرفته است.

وی درباره‌ی ودایع تلفن ثابت نیز گفت: ودایع تلفن ثابت از دوره‌ی قبل از انقلاب با ودیعه‌ای در حدود دو هزار و 200 تومان آغاز شده و در حال حاضر این ودیعه در حدود مبلغ 100 هزار تومان است.

او گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد واگذاری‌ها در سال‌های بعد از انقلاب انجام شده است و بویژه از سال 64 به بعد، عمده‌ی ودایع تلفن ثابت در تهران در حدود 100 هزار تومان و در شهرهای متوسط 80 هزار تومان و در روستاها کمتر از این مبلغ است.

صابر فیضی - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران - نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در ترازنامه‌ حجم دارایی‌های مخابرات در حدود 13 هزار میلیارد تومان ثبت شده است که 4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به ودایع مشترکان است، گفته بود: این میزان به شکل سهام بین 38 میلیون مشترک مخابرات - اعم از ثابت و همراه - و البته در صورت رضایت آن‌ها توزیع خواهد شد. هر مشترکی اگر بخواهد وضعیت فعلی ودیعه خود را حفظ کند نیز می‌تواند به مخابرات مراجعه‌ کند و با پر کردن فرم مربوطه ودیعه‌ی آن نزد مخابرات باقی بماند.

او افزود: اگر این ودایع وارد بورس شود، به‌طور سالانه به هر یک از مشترکان به تناسب ودیعه‌ی مورد نظر سود تعلق خواهد گرفت و درواقع مانند یک شرکت سهامی‌ در بورس عمل خواهیم کرد.

مردم با تبدیل ودایع موافقت کنند

مدیرعامل شرکت بورس به مشترکان مخابرات توصیه کرد که از فرصت پیش آمده استفاده کرده و ودایع تلفن همراه و ثابت خود را به سهام تبدیل کنند.

دکتر علی رحمانی ـ مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در راستای تبدیل ودیعه مشترکان مخابرات به سهام، با بیان اینکه در این زمینه باید از شرکت مخابرات تقدیر کرد، گفت: این امر در راستای ظرفیت‌سازی و جذب واگذاری شرکت صورت گرفته و ایده بسیار خوبی است.

وی با اشاره به این که پولی که بابت تلفن همراه و ثابت به مخابرات داده می‌شود، ودیعه بوده و در حساب بدهی در دفاتر شرکت‌های مخابرات استانی و ارتباطات سیار ثبت شده است، گفت: اما شرکت مخابرات به انتخاب مشترکانش، این ودایع را به سرمایه تبدیل خواهد کرد.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که ودایع ثبت شده در نزد مخابرات براساس سالی که پول‌ها واریز شده متفاوت است، آیا این امر باعث متضرر شدن افرادی که سهام این ودایع را دریافت خواهند کرد نخواهد شد، گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا اوراق بدهی قابل تبدیل به سهامی‌ منتشر می‌شود، بنابراین هر کسی به میزان پولی که داده در توسعه و موفقیت شرکت مخابرات سهیم خواهد شد.

وی به حاکم شدن سیستم با ودیعه صفر اشاره کرد و افزود: احتمالا از این پس دیگر از مردم ودیعه‌ای دریافت نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس، درباره جوابگویی بورس اوراق بهادار در قبال سهامداران این شرکت گفت: این مقوله اصلا مهم نخواهد بود؛ زیرا شرکت مخابرات قرار است که وارد بورس شود، بنابراین به طور قطع این ظرفیت وجود خواهد داشت.

رحمانی با اشاره به این که پول تاکنون به صورت مجانی در اختیار شرکت مخابرات بوده و بابت آن مردم سودی دریافت نمی‌کردند، گفت: با این کار این ودایع به سرمایه تبدیل خواهد شد، کارایی بعدی عملیاتی شرکت مخابرات مهم است؛ یعنی با استقرار مدیران بعدی دیگر پولی در اختیارشان قرار ندارد، این ودایع تبدیل به سهام شده و سهامدار سود مطالبه خواهد کرد، که با این وجود ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این‌که در کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است، بنابراین توصیه می‌کنم مردم از این فرصت استفاده کنند و ودایع خود را به سهام تبدیل کنند.

رحمانی همچنین تشویق به این کار و رو آوردن شرکت‌های آب و برق به این سمت را نیز مورد تاکید قرار داد.

  • ۸۶/۰۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">