ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تحمیل هزینه جدید به مشترکان اینترنت پرسرعت

| يكشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۸۹، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

اخیرا برخی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت با پایان یافتن شارژ دوره‌ای مشترکان بدون اطلاع به وی اقدام به از رانژه خارج کردن خط مشترک می‌کنند که هر بار جمع‌آوری خط، هزینه 10 هزار تومانی رانژه را برای مشترک به همراه دارد.

حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگو با فارس با تائید این خبر در خصوص اینکه براساس قانون حداقل زمانی که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت می‌توانند با پایان دوره اشتراک مشترکان، خط آنها را از رانژه خارج کنند چه مدتی است؟ گفت: این موضوع بستگی به قرارداد مشترک و شرکت مربوطه دارد که در برخی موارد در هنگام عقد قرارداد مشترکان با عجله و بدون اطلاع از موارد توافق‌نامه اقدام به امضای قرارداد می‌کنند و این ناآگاهی نارضایتی و گله‌مندی‌های احتمالی در آینده را به وجود خواهد آورد.

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در خصوص اینکه برخی شرکت‌ها به علت اطمینان از متقاضیان در صف انتظار در برخی مراکز مخابراتی، تنها چند روز از پایان مدت اشتراک ماهانه مشترک و در برخی مواقع حتی بدون اطلاع، اقدام به از رانژه خارج کردن خط مشترک می‌کنند، گفت: شرکت‌ها نیز طبیعتا به علت پرداخت هزینه اجاره سیم‌ مسی به مخابرات درصدد حفظ منافع خود هستند که برای جلوگیری از این پیشامد‌ها مشترکان باید هنگام عقد قرارداد به تمام نکات توجه کافی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت نداشتن قرارداد و با در نظر گرفتن این مسئله که تمامی مشترکان اینترنت پرسرعت کشور طی ماه‌های اخیر اقدام به خریداری اشتراک نکرده‌اند، بلکه بسیاری از آنها کاربران قدیمی‌ای هستند که در اوایل پاگرفتن این بازار مشترک شده‌اند و در آن زمان آگاهی چندانی از قرارداد و SLA نبود، با وجود این شرایط تکلیف مشترکان قدیمی چیست، اظهار داشت: البته این صحبت درست است و لازم است برای جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان قدیمی در این خصوص سازوکاری فراهم شود.

به گزارش فارس، در حالی که در برخی مراکز مخابراتی به دلیل کم بودن متقاضیان تعدادی از پورت‌های منصوبه بدون استفاده باقی می‌ماند در شمار دیگری از مراکز پیش گرفتن تعداد متقاضیان از ظرفیت‌ شرکت‌ها و مخابرات سبب می‌شود همواره متقاضیانی در صف انتظار برای دریافت اینترنت پرسرعت بمانند.

براساس این گزارش، بخشی از هزینه اشتراک ماهانه سرویس اینترنت پرسرعت را اجاره سیم مسی تشکیل می‌دهد که شرکت‌ها ماهانه از روی اشتراک مشترک مبلغ هزار تومان را بابت این اجاره به مخابرات می‌پردازند.

همچنین مشترک نیز در ابتدای خریداری سرویس مبلغ 10 هزار تومان بابت رانژه به شرکت پرداخت می‌کند که این هزینه نیز از سوی شرکت به مخابرات پرداخت می‌شود.

بنابراین گزارش، برخی شرکت‌ها در مراکزی که از وجود متقاضیان در صف انتظار مطمئن هستند با پایان یافتن مدت شارژ دوره‌ای مشترکان و عدم شارژ مجدد توسط مشترک، گاهی حتی زحمت اطلاع به مشترک را نیز به خود نمی‌دهند و با دلیل‌ پرداخت ماهانه اجاره سیم مسی به مخابرات برای هر پورت، اقدام به از رانژه خارج کردن خط مشترک می‌کنند.

در شرایطی که بسیاری از مشترکان اینترنت پرسرعت اقدام به فعال سازی شارژهای چند ماهه می‌کنند این احتمال که تاریخ دقیق شروع شارژ را به خاطر نداشته باشند دور از ذهن نیست و در چنین شرایطی برخی مشترکان پس از چند روز غیبت با خط جمع‌آوری شده خود مواجهه می‌شوند و در این عمل نیز گویا هر شرکت بنابر دلخواه و میل خود مهلت در نظر می‌گیرد و راه در پیش می‌گیرد.

این در حالی است که این اقدام دوباره‌کاری و گرفتاری انتظار 10 روزه برای رانژه خط را در پی دارد و علاوه بر این هر بار رانژه خط، پرداخت هزینه 10 هزار تومانی را نیز به مشترک تحمیل می‌کند و البته شرکت با اخذ این هزینه از مشترک جدید و پرداخت به مخابرات، مشترک فعلی را با مشترک جدیدی جایگزین می‌کند.

بنابراین گزارش، مواردی از جمله حداقل مهلت برای شارژ دوباره باید جز قرارداد مشترک و شرکت‌ها باشد و بسیاری از مشترکان اینترنت پرسرعت امروز، در روزهایی که چیزی به عنوان قرارداد و SLA (توافق‌نامه سطح خدمات) رایج نبود سرویس خود را خریداری کرده‌اند و به این ترتیب مدرکی نیز برای هیچ گونه اعتراض و درخواست احقاق حق ندارند.

  • ۸۹/۰۴/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">