ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگران نحوه عمل رگولاتورهای دولتی هستیم

| سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

تا سه ماه پیش شرکت‌های برتر فناوری آمریکا برای ورود به ایران راغب‌تر بودند اما اکنون بسیار محتاط و مردد شده‌اند که بخشی از این تردید به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و بخشی نیز نامعلوم بودن بسترهای ورود به بازار ایران مربوط است.

به گزارش خبرنگار عصر ارتباط، محمود نظاری رییس هیات مدیره شرکت همکاران سیستم در نشستی به منظور ارایه عملکرد سال گذشته و برنامه عملیاتی سال جاری این شرکت گفت: از سال گذشته با 5 شرکت برتر آمریکا و دنیا مذاکراتی داشتیم که تا سه ماه قبل این مذاکرات بسیار خوب پیش می‌رفت و تمایل جدی و زیادی برای ورود به بازار ایران مشاهده می‌شد، اما اکنون این شرکت‌ها بسیار محتاط و مردد شده‌اند که بخشی از این تردید به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و بخشی نیز نامعلوم بودن بسترهای ورود به بازار ایران مربوط است.

وی با اظهار نگرانی از نحوه عمل رگولاتورهای دولتی در فراهم‌سازی بسترهای ورود سرمایه، شرکت‌های فناورانه و فناوری‌های پیشرفته به کشور گفت: ما اصلا نمی‌دانیم دولتی‌ها چه زمانی و با چه شرکت‌های خارجی مذاکراتی داشته‌اند و متاسفانه نه از داخل بلکه از شرکت‌های خارجی خبردار می‌شویم که مذاکراتی هم با مسوولان ما داشته‌اند که این رویه و رویکرد اصلا سازنده‌ نیست.

نظاری گفت: با شرایط موجود هیچ شرکت خارجی برای ورود و سرمایه‌گذاری در بخش IT ایران راغب نیست، در صنعت خودرو هم اگر مثلا فرانسوی‌ها وارد می‌شوند به علت رانت و انحصار موجود در این بخش است که از قبل سود سرمایه خود را کاملا تضمین‌شده و قطعی می‌بینند.

وی ادامه داد: اما در صنعت IT رانت و انحصاری در کار نیست و لذا سرمایه‌گذاری هم نمی‌شود. البته برخی دلال‌های بورسی هستند که سرمایه‌های خارجی را به ایران می‌آورند و روش کارشان این است که سرمایه در حال زیان خارجی را با تضمین 20 درصد سود به کشور می‌آورند و از آن 20 درصد نیز 20 درصد سهم می‌گیرند و می‌روند.

رییس هیات مدیره همکاران سیستم گفت: ما اینها را سرمایه‌های موقتی و عبوری می‌دانیم که اگرچه در بازار بورس سرمایه وجود دارند و لازم هستند اما ما تمام پیشنهادات برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی از این دست را رد کرده‌ایم چراکه ما به دنبال یک شریک استراتژیک و قوی هستیم نه مشارکت‌های لرزان و موقتی، چون شریک قوی است که باعث رشد و انتقال فناوری می‌شود.

وی تاکید کرد: همکاران سیستم به دنبال چیزی فراتر از کلیشه‌هایی همچون دریافت نمایندگی شرکت‌های بزرگ در ایران است و اگر دنبال این موارد بودیم بسیار قبل‌تر می‌توانستیم این کار را بکنیم، اما ما نزدیک به 5 سال از هر شرکتی که بخواهد وارد بازار ایران شود، جلو هستیم و قرار نیست به راحتی همه‌چیز را واگذار کنیم و سودی بگیریم، ما به دنبال انتقال دانش و فناوری شرکت‌های بزرگ هستیم.

وی با تاکید مجدد بر وجود ایران در یک مرحله گذار به نقش رگولاتورهای دولتی در فراهم‌سازی بستر ورود شرکت‌ها و فناوری‌های پیشرفته به کشور پرداخت و گفت: شما نگاه کنید رگولاتورهای چینی یا اتحادیه اروپا برای مثال در خصوص گوگل چطور عمل کردند و چقدر روشن و سخت برای کار آنها برنامه‌ریزی کردند، اما ما در ایران تصویری از این گذار نداریم.

نظاری با انتقاد از عملکرد رگولاتورهای دولتی گفت: یکبار از ما به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری کشور که کاملا خصوصی هستیم و بسیار شفاف با ریز اعداد و ارقام در بورس کشور حضور داریم، نپرسیده‌اند که نیازهای شما چیست. در ترکیه شما ببینید وقتی نخست وزیر این کشور جایی می‌رود تمام برندهای بومی و ملی خود را جمع می‌کنند، جلسه می‌گذارند و بعد به جایی می‌روند، نه این که بیایند بگویند فلان معاون وزیر و فلان مدیر دولتی باید احترام گذاشت و در بازدیدها باید باشند.

وی در تشریح بیشتر بلاتکلیفی رگولاتورها در مرحله گذار فعلی گفت: برای مثال ما در خصوص مساله کپی‌رایت چه سند و راهبردی داریم، در چین و اروپا با مایکروسافت 5 سال قرارداد مشخص در این مورد بسته شد و با مشورت بخش خصوصی شرایط کاملا مشخصی پیش‌بینی کردند. اینها مسوولیت ملی است اما شاهد یک خلاء و سکوت کامل هستیم.

  • ۹۵/۰۳/۱۸

همکاران سیستم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">