ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ترفند جدید برای گرانفروشی تلویزیون

| چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۴ ق.ظ | ۱ نظر

هر ساله در ماه های پایانی سال، بازار خرید و فروش کالاهای گوناگون از جمله لوازم صوتی و تصویری با استقبال زیادی از جانب خریداران مواجه می‌شود. این رونق زمستانی بازار که کسبه از آن به رونق بازار شب عید نام می‌برند مایه امید برخی گروهای فعال بازار از واردکننده تا فروشنده است. امیدی که بیشتر به یک ترفند شبیه است و در سایه آن برخی فعالان بازار از ماهها قبل به فراهم کردن زمینه برای فروش بیشتر در ماههای بهمن و اسفند پرداخته و موجودی کالاهای پرفروش خود را تکمیل می‌کنند.

امسال گویی فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری از حالا به فکر تدارک موجودی برای بازار شب عید افتاده‌اند که این موضوع منجر به بروز تغییراتی در بازار شد و خریدارانی که با توجه به کاهش نرخ دلار منتظر ارزانی بودند را ناامید کرد.

این تغییرات موجب شده تا فضایی پرتردید نسبت به برخی فروشندگان در نظر خریداران به وجود آید.

بر این اساس کاهش عرضه و اعلام کاهش موجودی در مورد مدلهای پرمخاطب از جانب فروشندگان یکی از اتفاقاتی است که طی هفته گذشته در بازار تلویزیون شاهد آن هستیم.اگر سری به بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری بزنید متوجه می‌شوید برخی از فروشندگان از عرضه برخی از مدلهای محبوب به بازار خودداری کرده و کاهش موجودی را علت امتناع خود از عرضه کالا به بازار عنوان می‌کنند.

یکی از خریداران بازار در این باره می‌گوید: حدود دو هفته است برای خرید یک تلویزیون با سایز 22 تا 30 اینچ به بازار مراجعه می‌کنم، ولی کسبه اعلام میکنند موجودی ندارند.

به گفته این خریدار به نظر می رسد فروشندگان تمایلی برای فروش کالاهای خود ندارند.

به گزارش فناوران اطلاعات، وی می‌گوید: فروشندگان آزاد (غیر نمایندگی) که این نوع تلویزیون‌ها را در سبد موجودی خود دارد آن را با قیمتی بالاتر از آنچه نمایندگی‌های فروش اعلام کرده‌اند به فروش می رساند.‌

در همین حال شادمان، یکی دیگر از خریداران هم در اینباره می‌گوید: گروهی از فروشندگان اعلام کرده‌اند به دلیل کاهش موجودی ناچارند کالا را از طریق نمایندگی‌ها با قیمت مصرف‌کننده خریداری کنند و به مشتری بفروشند. در این صورت نیز باید مبلغی بابت سود فروش خود در نظر بگیرند که این موضوع منجر به افزایش قیمت در بازار شده است.

این در حالیست که ابطحی یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری می گوید: کاهش موجودی موضوعی غیر عادی در بازار نیست. به ویژه اینکه در بازار طی ماههای گذشته میزان تقاضا در حد محدودی بوده است و فعالان بازار کالای کمتری به بازار وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل اکنون که تقاضا در بازار افزایش یافته است ما با کاهش موجودی مواجه شده ایم.

این فروشنده افزود: این موضوع به معنی سوء استفاده فعالان بازار صوتی و تصویری از شرایط نیست. زیرا ما فروش خود را داریم و قیمت‌ها هم مشخص است.

محمد سلامتی یکی دیگر از فعالان بازار تلویزیون با بیان این مطلب که شرکتهای عرضه کننده در تدارک تامین موجودی برای بازار شب عید هستند می‌گوید: متاسفانه برخی از عرضه‌کنندگان به دلیل تامین موجودی برای بازار شب عید،‌ بازار حال حاضر تلویزیون را رها کرده اند.

به گفته وی این موضوع عجیبی نیست و با توجه به اینکه به دلیل نظارت زیاد روی روند قیمت‌گذاری در بازار تلویزیون کسبه نمی‌توانند در شرایط بحرانی قیمتها را افزایش دهند، فروشندگان به بازار شب عید دل بسته‌اند و ترجیح می‌دهند برای بازار آن زمان برنامه‌ریزی کنند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: مدلهای جدیدتر تلویزیون در حال ورود به بازار است و کسبه در تلاشند تا مدلهای جدید و البته مدلهای پرفروش را به بازار تزریق کنند.

به همین دلیل فعلا موجودی در بازار کاهش یافته است. ولی در ماه آینده بازار به حالت طبیعی باز می‌گردد.

با این حال فعالان بازار معتقدند در بازار شب عید کاهش قیمتی نخواهند داشت و به جای کاهش قیمت فروشندگان هدایای ضمن خرید و برخی نیز تسهیلاتی نظیر فروش اقساطی و ارائه کارتهای تخفیف برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

این فروشندگان پیش بینی می‌کنند، با توجه به استقبالی که از اکنون در بازار شاهد آن هستند بازار شب عید پررونقی خواهند داشت.

  • ۹۲/۰۹/۲۰

نظرات  (۱)

کمبود عقل از مشترى است نخرد ببىند کى ضرر مىکند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">